به گزارش آسوشیتدپرس، ژنرال ارشد مسئول حوزه آفریقا در ارتش آمریکا هشدار داد که تهدید فزاینده چین ممکن است نه فقط از سمت آبهای حوزه اقیانوسیه بلکه از سمت آبهای حوزه اقیانوس اطلس نیز متوجه غرب شود.

ژنرال استفن تاونسند، رئیس واحد فرماندهی آفریقا در ارتش آمریکا در مصاحبه‌ای گفت، پکن به دنبال ایجاد یک بند بزرگ نیروی دریایی خود با قابلیت میزبانی از زیردریایی ها یا ناوهای هواپیمابر در ساحل غربی آفریقا است. تاونسند تاکید کرد، چین با نیت ایجاد تاسیسات نیروی دریایی خودی به سراغ کشورهای مختلفی از موریتانی گرفته تا جنوب نامیبیا رفته است و اگر این دورنما عملی شود، چین خواهد توانست حوزه دسترسی کشتی های جنگی خود را در اقیانوس اطلس نیز همچون اقیانوس آرام گسترش دهد.

تاونسند تاکید کرد: آنها به دنبال جایی هستند که در آن بتوانند کشتی‌های جنگی خود را مجددا مسلح و ترمیم کنند و اینها در زمان درگیری نیز استفاده نظامی پیدا خواهند کرد.

او بیان داشت: آنها هنوز راهی طولانی تا ایجاد آن در جیبوتی دارند. حالا آنها چشم به سواحل اقیانوس اطلس داشته و خواستار داشتن چنین پایگاهی در آنجا هستند.

تاونسند خاطر نشان کرد: چینی‌ها دارند در یک سری کشورهای منتخب در آفریقا از آمریکا جلو می‌زنند. پروژه‌های بندرگاهی، برنامه‌های اقتصادی، زیرساخت و توافقات و قراردادهای آنها منجر به گسترش دسترسی آنها در آینده خواهد شد. آنها دارند توانایی خود را سنجیده و دست به قمار بزرگ در آفریقا می‌زنند.

اولین پایگاه دریایی خارجی چین چند سال پیش در جیبوتی در شاخ آفریقا ساخته شد و ظرفیت آن به طور مداوم در حال افزایش است. تاونسند اظهار کرد، در این پایگاه تا میزان ۲۰۰۰ پرسنل نظامی از جمله صدها تفنگدار دریایی مسئول امنیت آنجا مستقر هستند.

وی افزود: آنها مطمئنا آنجا تسلیحات و مهمات دارند. آنها در آنجا خودروهای زرهی رزمی دارند. ما فکر می‌کنیم آنها به زودی در آنجا هلیکوپترهایی که به صورت بالقوه شامل هلیکوپترهای رزمی خواهند بود مستقر خواهند کرد.

    

تا مدتی بسیاری فکر می‌کردند که چین به دنبال ایجاد پایگاه نیروی دریایی خود در تانزانیا در ساحل شرقی آفریقا به عنوان کشوری که روابط نظامی قدرتمند و دیرینه با پکن دارد است. با این حال تاونسند گفت، به نظر میرسد هنوز درباره آن تصمیمی گرفته نشده است.

او بیان کرد، چین به سختی در تلاش برای ایجاد یک پایگاه در تانزانیا بوده اما آنجا حائز نگرانی برای او نیست.

او گفت: آنجا در سمت اقیانوس هند است. من می‌خواهم پایگاه چین به جای سواحل اقیانوس اطلس در سواحل اقیانوس هند باشد. سواحل اقیانس اطلس است که باعث نگرانی شدید من است.