شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ماه رمضان#آیت الله

دعای روز بیست و چهارم ماه رمضان / شرحی از آیت الله مجتهدی


دعای روز بیست و چهارم ماه رمضان / شرحی از آیت الله مجتهدی

اگر دیدی از خدا راضی هستی معلوم می‌شود که او هم از تو راضی است، اما اگر گفتی چرا فلانی مال اموال آنچنانی دارد و من ندارم، معلوم می‌شود که خدا هم از تو راضی نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ فِیهِ مَا یُرْضِیكَ، وَ أَعُوذُ بِكَ مِمَّا یُؤْذِیكَ، وَ أَسْأَلُكَ التَّوْفِیقَ فِیهِ لِأَنْ أُطِیعَكَ وَ لا أَعْصِیَكَ، یَا جَوَادَ السَّائِلِینَ» یعنی خدایا در این ماه آنچه تو را خشنود می‌کند از تو درخواست می‌کنم، و از آنچه تو را ناخشنود می‌کند به تو پناه می‌آورم، و از تو در این ماه توفیق اطاعت و ترک نافرمانی‌ات را خواستارم، ای بخشنده به نیازمندان.

در فراز دوم این دعا به خداوند از آنچه سبب نارضایتی‌اش می‌شود، پناه می‌بریم. مرحوم آیت الله مجتهدی دربارۀ این فراز می‌گفت:

«آن امور عبارت‌اند از گناه و اطاعت شیطان، خدایا پناه می‌برم به تو تا مرتکب اعمال ناپسند نشوم که اگر اینگونه شد خدا هم از ما راضی می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید خدا از شما راضی هست یا نه، به قلب خودت مراجعه کن و ببین آیا تو از خدا راضی هستی یا نه؟ اگر دیدی از خدا راضی هستی معلوم می‌شود که او هم از تو راضی است، اما اگر گفتی چرا فلانی مال اموال آنچنانی دارد و من ندارم و... معلوم می‌شود که خدا هم از تو راضی نیست.

خلاصه، این «چراها» در برابر تقدیر الهی نباشد، چرا که خداوند خیر و صلاح تو را می‌خواهد و آنچه به تو داده است بر اساس حکمت و مصلحت تو است؛ در روایت هم آمده است که «أَنْتُمْ کالْمَرْضَی وَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ کالطَّبِیبِ»؛ شما مانند مریض و خداوند رب العالمین مانند طبیب است.  

اگر نان خالی هم می‌خوری، باید بدانی که خداوند خیر تو را در آن قرار داده است. شما مثل مریض هستید و خداوند طبیب، به مریض هر چه بخواهد نمی‌دهند و نمی‌تواند از هر غذایی که میل دارد بخورد و طبیب هم اجازه به خوردن هر غذایی نمی‌دهد همان‌طوری که بیمار به دستور پزشک اعتراض نمی‌کند ما هم نباید اهل اعتراض به تقدیرهای الهی باشیم چرا که خداوند خیر و صلاح ما را می‌خواهد.»

انتهای‌پیام/