شهرخبر

هر آنچه باید درباره تخلیه لنفاوی با ماساژ بدانید

هر آنچه باید درباره تخلیه لنفاوی با ماساژ بدانید
روش ماساژ تخلیه لنفاوی، یکی از رایج ترین روش ها برای رفع خستگی و حتی درد در تمام اعضای بدن می باشد که با انجام آن، احساس آرامش پیدا خواهید کرد.

احتمالا وقتی در اینترنت جستجو کنید، با تکنیک های مختلفی برای سلامت بدن مواجه می شوید. شاید اسم بعضی از تکنیک ها هرگز به گوش شما نخورده باشد اما روش های موثری برای بهبود وضعیت شما محسوب شود. یکی از آن ها ماساژ مشهور تخلیه لنف است. بسیاری از سلبریتی ها مثل مگان مارکل هم از آن استفاده کرده اند و از تاثیرات آن چیزهای خوبی بیان کردند. در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک قصد داریم راجع به ماساژ تخلیه لنف با شما صحبت کنیم.

تخلیه لنفاوی چیست؟

برای اینکه راجع به تخلیه لنف اطلاعات بدست بیاورید، اول باید سیستم لنفاوی را بشناسید . سیستم لنفاوی نقش مهمی در سیستم ایمنی ایفا می کند و شبکه ای از رگ ها زیر پوست است که به حذف مواد پسماند در کل بدن کمک می کند و مایعات بدن را متعادل نگه می دارد.  

بدن بدون سیستم لنفاوی نمی تواند مواد پسماند اضافی را دفع کند. سیستم لنفاوی به طور طبیعی مواد مضر را از طریق انتقال به لنف از بین می برد. به عنوان مثال سلول های گلبول سفید که با مبارزه با باکتری می پردازند، در مایع لنفاوی قرار گرفته اند و در کل بدن وجود داشته و با عفونت مبارزه می کنند.

تخلیه لنفاوی
ماساژ تخلیه لنف چگونه انجام می شود؟

تخلیه لنف تکنیکی است که در سال 1930، توسط یک زن و شوهر دانمارکی کشف شد. در واقع آن ها با انجام این ماساژ روی لنف کار می کردند تا با انقباضات عضلانی، مایع لنفاوی را به سمت نواحی خاصی از بدن ببرند، آن را تغذیه کنند و سرعت بهبودی را در بدن بالا ببرند.

 این ماساژ باعث بهبود حرکت صورت و بدن شده و مواد و مایعات پسماند را که حاصل از هرگونه آسیب دیدگی و بیماری تجمع پیدا کردند را از بین می برد و باعث بهبود ورم و افزایش سلامت کلی بدن خواهد شد و باعث می شود که بدن به طور کل وضعیت بهتری پیدا کند.
فواید ماساژ تخلیه لنف

فواید ماساژ تخلیه لنف بی نهایت است ؛ مخصوصاً برای افرادی که آن را امتحان کرده اند. برخی از این فواید شامل موارد زیر می باشد :
کاهش ورم

افرادی که سیستم لنفاوی آسیب دیده دارند، با تخلیه لنف می توانند هرگونه ناراحتی و ورم را که به دلیل تجمع مایع در ان ها ایجاد شده است از بین ببرند که البته این ماساژ باید تحت نظر یک فرد متخصص انجام شود. معمولا بعد از جراحی ، آسیب دیدگی  یا درمان بیماری هایی مثل سرطان یا اختلالات سیستم ایمنی، ماساژ را گزینه خوبی می دانند.
افزایش قدرت ایمنی بدن

این روز ها همه ما به دنبال افزایش قدرت سیستم ایمنی هستیم. به همین دلیل تخلیه لنف می تواند خون را تمیز کند. جریان خون و مایعات می تواند بدن را سم زدایی کند ؛ با سمومی که عامل ضعف سیستم ایمنی شده اند، مبارزه کنند و آسیب پذیری را در برابر عفونت ها و التهابات بکاهند.

قدرت ایمنی بدن
کانتورینگ موقت

تخلیه لنف به کانتورینگ موقت کمک می کند و باعث می شود تا مایعات تجمع پیدا کرده، ورم ها را از بین ببرد و خط فک و استخوان گونه بهتر جلوه کند. تخلیه لنف معمولاً در ناحیه زیر چشم برای از بین بردن پف اضافی استفاده می شود.
کمک به کاهش وزن

جالب است بدانید که ماساژ تخلیه لنف، بدن شما را از سموم اضافه پاکسازی می کند و احتمال اینکه کاهش وزن داشته باشید، بالا خواهد رفت زیرا از طریق تحریک جریان خون، بازسازی دوباره بافت ها و افزایش کارکرد غدد لنفاوی بدن، سریع تر از همیشه مایعات سمی و التهابات را از بین می برد. پف بدن را می گیرد و وضعیت معده و روده را بهبود می بخشد و خستگی و اضافه وزن را کاهش می دهد.
از بین بردن تنش

ماساژ تخلیه لنف همچنین تنش و سوزش را در بدن از بین می برد، مانند دیگر تکنیک های ماساژ، بدن را آرام و ریلکس می کند و باعث افزایش انرژی، کاهش استرس و از بین بردن مشکلات ذهنی خواهد شد.

رفع تنش بدن
روش انجام ماساژ تخلیه لنف

حتما باید تراپیست با گواهینامه قانونی به انجام این کار بپردازد تا شما بهترین نتیجه را بگیرید. البته بعضی از ماساژ ها هستند که نیاز به مراجعه به متخصص ندارند و شما باید نقاط خاصی از بدن خود را ماساژ دهید که معمولا در ناحیه گردن، زیر بغل، دست و پا قرار گرفته است و آن ها را آماده کنید تا مایعات جدید بسازد.

ریتم شما برای ماساژ چنین ناحیه هایی باید ضرباتی به سمت بالا با فشار خیلی ملایم باشد تا جریان طبیعی تخلیه لنف به شکل کاملاً طبیعی کار خودش را انجام دهد. همچنین می توانید از کشش ملایم پوست و آزاد کردن آن ها استفاده کنید که از قسمت سر شروع می شود و سپس آن را تا قوزک و کف پا ادامه می دهند و از ضربات به سمت بالا و آرام و آهسته استفاده می کنند.
ماساژ تخلیه لنف را چند وقت یکبار باید انجام داد؟

هیچ پروتکل استانداردی در این باره وجود ندارد. بسیار مهم است که سیستم لنفاوی را در نظر بگیرید و ببینید که عملکرد آن چگونه است اما بعضی از پزشکان پیشنهاد می دهند که می توانید هر روز به مدت 10 دقیقه این کار را انجام دهید.

سم زدایی عملی است که ما به صورت روزانه به آن نیاز داریم. تخلیه لنف می تواند یک راه موثر با هزینه بسیار کم برای انجام این کار محسوب شود.
چه کسانی می توانند از این درمان استفاده کنند؟

تخلیه لنف برای افرادی که وضعیت های زیر را دارند، مناسب محسوب می شود:

    ورم یا ادما
    اختلالات پوستی
    خستگی
    بی خوابی
    استرس
    مشکلات گوارش
    آرتروز
    میگرن
    فیبرومیالژیا
    لیپیدما

میگرن
چه کسانی نباید ماساژ تخلیه لنف را انجام دهند؟

افرادی که نارسایی یا هرگونه بیماری قلبی، مشکلات انعقاد خون، مشکلات کلیه، عفونت یا مشکلات فشار خون دارند، نباید این کار را انجام دهند. اگر فرد هرگونه بیماری دارد، قبل از انجام این ماساژ حتما باید به پزشک اطلاع رسانی کند.
برخی از نکات مهم برای انجام ماساژ تخلیه لنف

    افرادی که ماساژ انجام می دهند، باید اول از همه باید مطمئن شوند که پوزیشن راحتی هنگام نشستن، ایستادن یا دراز کشیدن داشته باشند و هیچ سختی نباید به بدن آن ها وارد شود.
    از طرفی ماساژ فقط باید روی پوست احساس شود و شما نباید فشار زیادی به لایه زیر پوست وارد کنید.
    هنگام ماساژ دست ها باید کاملا ریلکس باشند.
    ناحیه عفونی یا متورم نباید ماساژ داده شود.
    ناحیه ای که مربوط به سرطان است ، نباید تحت ماساژ قرار بگیرد.
    افراد باید زیاد آب بخورند ، معمولاً بعد از ماساژ توصیه می شود 2 الی 4 لیوان آب بنوشند تا مایعات از دست رفته را تامین کنند.

آمادگی برای ماساژ

پیش از انجام ماساژ بدن شما باید امادگی لازم را کسب کند و برای کسب این آمادگی باید چند مرحله را پیش ببرید که شامل :
تنفس

تنفس عمیق شبیه به پمپاژ عمل می کند و مایعات را در طول رگ های لنفاوی حرکت می دهد. برای انجام این کار هر دو دست را روی شکم قرار دهید ، از بینی نفس بکشید و سعی کنید شانه ها و شکم را آزاد نگه دارید . از داخل دهان نفس را بیرون دهید و بین هر بار تنفس استراحت کنید.
جلوی گردن را آماده کنید

انگشت اشاره و انگشت وسط را از هرکدام از دستانتان روی کناره های گردن، کمی بالاتر از ترقوه قرار دهید.

سپس به آرامی انگشتان خود را به سمت داخل و بیرون بکشید تا پوست شما حالت کشیدگی پیدا کند.

کناره های گردن را آماده کنید.

کف هر کدام از دستان تان را روی هر کدام از کناره های گردن ، زیر گوش قرار دهید و به آرامی دست ها را به پایین و عقب حرکت دهید.
پشت گردن را آماده کنید

کف هر کدام از دستان تان را پشت گردن، نزدیک به خط رویش مو قرار دهید و به آرامی دست ها را به پایین گردن و به سمت ستون فقرات ببرید.

پشت گردن
زیر بازو ها را آماده کنید

غدد لنفاوی در زیر بازو ها را آماده کنید تا مایع لنفاوی به دیگر قسمت های بدن برود.

این کار را در قسمت هایی که پزشک برای درمان سرطان اقدام کرده است ، انجام ندهید و مراحل زیر را به کار ببندید:

کف دست را زیر زیربغل ببرید و به آرامی به سمت بالا فشار دهید.

این حرکت را برای زیر بغل دیگر هم انجام دهید.
پشت زانو ها را آماده کنید

هر دو دست را پشت زانو قرار دهید.

انگشت ها باید به سمت یکدیگر جهت گرفته باشند.

به آرامی دست را پشت زانو فشار دهید و آن را به سمت بالا ببرید و این کار را برای زانوی دیگر هم تکرار کنید.
تکنیک های ماساژ تخلیه لنف بالاتنه

از تکنیک های زیر برای تخلیه غدد لنفاوی قفسه سینه ، شانه و قسمت بالای دست استفاده کنید:
ماساژ قفسه سینه

کف دست راست خود را به صورت صاف روی قسمت چپ قفسه سینه، کمی بالاتر از سینه بگذارید.

سپس دست خود را کمی به سمت بالا ببرید و نزدیک به ترقوه کنید.

این کار را تا گردن ادامه دهید تا پوست قفسه سینه سفت شود و سپس دست تان را آزاد کنید.
برای ماساژ شانه

دست تان را به حالت استراحت روی میز قرار دهید. دست دیگر را روی شانهِ در حال استراحت قرار دهید.

دست را به سمت عقب شانه و گردن ببرید.

ماساژ شانه
ماساژ قسمت بالای بازو

بازوی خود را به حالت استراحت ببرید و دو انگشت وسط دست دیگر را روی  قسمت بالای بازو از داخل زیر شانه قرار دهید. انگشتان تان را به آرامی به خارج از قسمت بالای بازو ببرید. به آرامی دست ها را به سمت عقب و داخل بازو حرکت دهید.
برای ماساژ کل دست یا بازو

از قسمت شانه شروع کنید.

از کف دست برای کشش پوست به سمت بالا استفاده کنید.

دست را به سمت بالای بازو برده و سپس به سمت پایین حرکت دهید و پوست را به سمت شانه بکشید.

کشش باید جهتی سمت بالا داشته باشد و تا مچ دست ادامه پیدا کرده و همانجا متوقف شود.
برای ماساژ انگشتان

از بیس یا پایه انگشت ملتهب نزدیک به کف دست شروع کنید.

از انگشت اشاره و شست برای کشش پوست روی انگشت به سمت دست استفاده کنید.

این حرکت را برای کل انگشتان تان ادامه دهید.

مایعات داخل انگشت باید به سمت دست جهت داشته باشد.
از کجا بفهمیم که ماساژ تخلیه لنف کارآمد بوده است؟

ماساژ تخلیه لنف در وهله اول باید ورم را کاهش دهد اگر ورم بدتر نشد،  یعنی ماساژ تا حدی خوب عمل کرده است. افرادی که ماساژ لنف را برای درمان فیبرومیالژیا انجام می دهند  ممکن است درد یا سفتی کمتری را احساس کنند که نشان دهنده بهبودی است.

این افراد می توانند با انجام این کار عملکرد سیستم لنفاوی را بهبود ببخشند و مواد پسماند را از بدن خارج کنند ؛ به شرطی که راهکارهای زیر را هم به انجام برسانند:

    نوشیدن آب به اندازه کافی
    انجام فعالیت های بدنی
    مصرف سبزیجات و میوه ها
    محدود کردن مصرف غذا های فرآوری شده

عید فطر امسال چه روزیه ؟
فیل سواری محسن تنابنده
این مطلب مفید بود ؟
3
0
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منبع : نمناک