شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آفریقا#اقیانوس#چین#نیروی دریایی

ابراز نگرانی فرمانده آمریکایی از حضور چین در اقیانوس اطلس

نمایش قدرت چین به آمریکا با حرکت ناو گروه «لیائونینگ» به اقیانوس آرام - کراپ‌شده

فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا درخصوص احداث پایگاه نیروی دریایی در سواحل اقیانوس اطلس توسط چین ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مشرق، «استفن تاون‌سِند» فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا درخصوص افزایش قدرت چین در اقیانوس اطلس ابراز نگرانی کرد.

تاون‌سند در مصاحبه با خبرگزاری «اسوشیتد پرس» گفت، پکن به‌دنبال ساخت پایگاه‌های نظامی در سواحل غربی قاره آفریقا است و در این صورت، چین می‌تواند علاوه بر اقیانوس آرام، در اقیانوس اطلس نیز قدرت گیرد.

فرمانده آفریکام هشدار داد: «چین در انتخاب کشورهای آفریقایی در حال سبقت گرفتن از ایالات متحده است. پروژه‌های بندرگاهی، تلاش‌های اقتصادی و زیرساختی و توافق‌ها و قراردادهای آن‌ها، به دسترسی بیشتر [به سواحل آفریقا] در آینده منتهی می‌شود».

تاون‌سند مدعی شد چین اولین پایگاه دریایی خود را چند سال قبل در جیبوتی واقع در شاخ آفریقا احداث کرده که حدود دو هزار نیرو و خدمه، تسلیحات و مهمات، خودروی زرهی را در خود جای داده است.

او در ادامه با اشاره به اینکه ترجیح می‌دهد چین پایگاه نظامی خود را در تانزانیا در شرق آفریقا احداث کند گفت: «این کشور در سواحل اقیانوس هند قرار دارد. [احداث آن در] ساحل اقیانوس اطلس مرا به شدت نگران می‌کند».

این فرمانده آمریکایی افزود: «آن‌ها (چین) به دنبال مکانی هستند که بتوانند کشتی‌های جنگی خود را مجدداً مسلح کرده یا تعمیر کنند. چنین پایگاهی به‌لحاظ نظامی در زمان درگیری مفید است. آن‌ها راهی طولانی برای استقرار چنین پایگاهی در جیبوتی دارند. اکنون آن‌ها به ساحل اقیانوس اطلس چشم دوخته‌اند و می‌خواهند چنین پایگاهی را در آنجا بسازند».

در حال حاضر ارتش آمریکا خروج نیروهای نظامی از افغانستان را آغاز کرده و قصد دارد تمرکز خود را از آنچه مقابله با تروریسم می‌نامد، به سمت مقابله با چین و روسیه معطوف کند.

منبع: فارس