شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#یمن#وزیر دفاع

تروریست‌های چچنی در مأرب/ خودکشی نیروهای «هادی» و تمرد فرماندهان


تروریست‌های چچنی در مأرب/ خودکشی نیروهای «هادی» و تمرد فرماندهان

حضور تروریست‌های چچنی در مأرب، تحرکات بی حاصل نیروهای «هادی» برای بازپس گیری مواضع از دست رفته و تمرد فرماندهان ائتلاف سعودی از دستورات وزیر دفاع دولت دست نشانده سعودی در یمن از مهمترین اخبار مربوط به مأرب است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الاخبار، نیروهای وابسته به ائتلاف اماراتی-سعودی از برهم زدن معادله در اطراف مأرب دست نکشیده‌اند و به حملات خود به ارتش و کمیته‌های مردمی به منظو بازپس‌گیری آن و گرفتن کنترل امور ادامه می‌دهند اما این حملات نه تنها ثمری برای آنها نداشته، بلکه نتیجه عکس هم به دنبال داشته است و این طی ساعات گذشته در شمال شهر ادامه داشته است.

نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی به امید کسب دستاوردی در جبهه‌های اطراف مأرب دست به تحرکاتی زده‌اند اما هیچ نتیجه ای برای آنها به دنبال نداشته است و در «الطلعه الحمراء»، «العطیف» و «الدشوش» در جبهه‌های غربی و شمال غربی شهر دست خالی برگشته‌اند.

نیروهای ائتلاف سعودی در شرق «الطلعه الحمراء» و اطراف تپه «المصاریه» در غرب مأرب دست به حملاتی زدند. همچنین در اطراف «حمه الصید» و «الدشوش» در شمال غرب این شهر هم تحرکاتی را شروع کردند که همگی شکست خورد و نیروهای صنعا ضمن دفع این حملات شروع به پیشروی‌هایی به سمت مناطق «المیل» زدند.

با وجود تلاش‌های شکست خورده و عدم توانایی برای بازپس گیری موقعیت راهبردی در اطراف مأرب، اما نیروهای «هادی» اقدام به تقویت و اعزام نیروهای بیشتر کرده و بر دامنه حملات خود که به مثابه خودکشی است، افزوده‌اند تا رضایت رهبران ائتلاف سعودی-اماراتی را به دست آورند.

تمرد علیه وزیر دفاع «هادی»

شکست وزارت دفاع هادی با تمرد نظامیان و تن ندادن به فرمان «محمد المقدشی» وزیر دفاع دولت دست نشانده سعودی در یمن، روبرو شده است به طوری که دستور «المقدشی» برای تغییر برخی فرماندهان منطقه دوم نظامی با تمرد روبرو شده است و فرماندهان وابسته به حزب «الاصلاح» زیر بار آن نمی‌روند به ویژه که فرماندهان جدید وابسته به امارات و تابع «صغیر بن عزیز» رئیس ستاد ارتش نزدیک به امارات هستند.

یک منبع وابسته به نیروهای هادی فاش کرده است که سرتیپ «عیدروس الدمینی» فرمانده تیپ 312 زرهی زیرا بار دستور «المقدشی» نرفته است و با دستور برکناری خود و ارجاعش برای تحقیق به علت شکست نیروهای «هادی» در جبهه «المشجح »در غرب شهر و جایگزینی سرتیپ «صادق معوضه» به جای او، مخالفت کرده است.

وی ضمن بیرون کردن کمیته تغییر و تحول متشکل از وزارت دفاع هادی و پاره کردن احکام به سوی اعضای آن اسلحه کشیده است.

همچنین سرتیپ «منصور ثوابته» فرمانده منطقه سوم نظامی وابسته به حزب الاصلاح هم با برکناری خود مخالفت کرده است.

فرماندهان اخراجی به انصارالله ملحق خواهند شد

در  همین ارتباط برخی منابع از اینکه برخی فرماندهان عالی رتبه ای که ائتلاف سعودی آنها را مسئول شکست در جبهه مأرب دانسته است به نیروهای صنعا ملحق شوند را بعید ندانستند.

نیروهای انصارالله با شلیک موشک به استقبال نخست وزیر «هادی» رفتند

همزمان با شکست درخواست بسیج قبایل که از سوی «سلطان العراده» استاندار مأرب دست نشانده سعودی به عمل آمد و او نتوانست که قبایل مأرب را به جبهه‌های جنگ بیاورد، «معین عبدالملک» نخست وزیر «هادی» برای بالا بردن روحیه نیروهای «هادی» به مأرب رفت و سخنرانی آتشین درباره آزادسازی مأرب و صنعا کرد که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن با موشک به استقبالش رفتند و مقر فرماندهی منطقه سوم نظامی در غرب مأرب را در هم کوبیدند.

مأرب محور تمرکز آمریکایی

واشنگتن، لندن، ریاض و ابوظبی به شدت نگران فتح مأرب به دست نیروهای انصارالله یمن هستنند. آمریکا پس از 100 روز از ادعای توقف جنگ در یمن به عنوان نماینده ائتلاف سعودی ظاهر شد تا پیشنهاد توقف حرکت نیروهای انصارالله به سوی شهر مأرب را مطرح کند.

پیشنهادهای آمریکایی‌ها در مذاکرات مسقط فقط هدفشان توقف حملات انصارالله به مأرب بود و ارزش دیگری نداشت. صنعا از اینکه فقط تمرکز آمریکایی‌ها و سعودی‌ها بر روی مأرب است مشکوک شد و دست رد بر پیشنهادها زد.

با وجود همه تلاش‌های هدفمند آمریکایی با هدف دادن فرصت به متجاوزان در اطراف مأرب برای سروسامان دادن به اوضاع به هم ریخته آنها و ممانعت از پیروزی کامل ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، دامنه درگیری‌ها در اطراف شهر مأرب طی ساعات گذشته شدت یافت و نیروهای صنعا در جبهه‌های  شمال و شمال غرب پیشروی کردند.

تروریست‌های چچنی در مأرب

منابع آگاه در استان مأرب اعلام کردند که تروریست‌های خارجی با هواپیمایی که نخست وزیر «هادی» را به مأرب منتقل کرده است وارد مأرب شده‌اند.

این منابع بیان کردند که بیشتر این تروریست‌ها را چچنی‌ها تشکیل می‌دهند که با هواپیمای حامل «معین عبدالملک» از شهر «سیئون» در استان حضرموت به مأرب آمده‌اند.

همچنین بالگردهای ائتلاف برخی دیگر را برای جنگ در مأرب وارد کرده‌اند.

ساکنان شهر مأرب هم در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که تروریست‌هایی را در شهر مأرب مشاهده کرده‌اند که به زبان عربی حرف نمی‌زنند.

انتهای پیام/