شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#هنرمندان#فلسطین

داور «فلسطین تنها نیست» در گفتگو با مهر:

مسئله «فلسطین» از چشم هنرمندان جهان دور نیست/ قدرت نفوذ کاریکاتور

مسئله «فلسطین» از چشم هنرمندان جهان دور نیست/ قدرت نفوذ کاریکاتور

مسعود ضیایی زردخشویی معتقد است، پرداخت به موضوعی همچون اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی در قالب کاریکاتور تاثیرگذارتر خواهد بود و این هنر نسبت به احقاق حق مظلومان، قوی‌ترعمل می‌کند.

مسعود ضیایی زردخشویی هنرمند کاریکاتوریست و داور مسابقه بین المللی پوستر، کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» درباره تأثیر هنر و اقدام هنرمندان در پرداختن به موضوعی همچون فلسطین و احقاق حق مظلومان جهان، به خبرنگار مهر گفت: در جهانی که یک پروانه در جایی پر می‌زند و در نقطه‌ای دیگر از جهان (به اصطلاح) طوفانی به راه می‌افتد بنابراین در پرداخت این موضوع توسط هنرمندان هم هر طرح و برنامه و مسابقه‌ای می‌تواند تأثیر خودش را داشته باشد که طبیعتاً در عرصه هنر این اثر به مراتب قوی‌تر خواهد بود، چراکه به زبان طنز گفته می‌شود و قصه‌گویی و داستان به همراه دارد به همین سبب هم مردم بیشتر خوششان می‌آید و هم اینکه سرگرم می‌شوند از طرفی هم زبانی دیگر یاد می‌گیرند.

وی بیان کرد: زبان کاریکاتور می‌تواند چنین موضوعاتی را بیشتر گسترش بدهد و در اذهان نفوذ کند، چون این هنر جنبه رسانه‌ای و پیام‌رسانی دارد. به عنوان مثال این هنر، همچون هنر نقالی و مجسمه‌سازی نیست که نیاز به دکور و پیش‌پرده داشته باشد.

مسئله «فلسطین» از چشم هنرمندان جهان دور نیست/ قدرت نفوذ کاریکاتور

ضیایی درباره این رویداد و اینکه تا چه زمان می‌تواند برای مردم و علاقمندان تازگی داشته باشد، بیان کرد: به نظرم موضوعاتی مثل مساله فلسطین که متأسفانه سال‌ها وجود داشته و به راحتی حل نمی‌شود، بنابراین جشنواره‌ها و مسابقات مربوط به این رویداد نیز به تبع آن، وجود خواهند داشت. به اعتقاد من تا زمانی که جنگ تمام نشود برگزاری چنین مسابقاتی هم پایانی ندارد و قطعاً از سوی کسانی که روی این رویداد حساس هستند و در جهان واکنش نشان می‌دهند، استقبال به همراه خواهد داشت که تعدادشان هم کم نیست بنابراین خیلی سریع در این عرصه شروع به کار می‌کنند.

وی به حضور ۶۶ کشور جهان در مسابقه «فلسطین تنها نیست» اشاره کرد و گفت: هنرمندان شاخک‌های حساس‌تری دارند و همیشه نسبت به موضوعاتی که مردم جهان را به خود درگیر کرده، واکنش بیشتر و سریع‌تری نشان می‌دهند که یکی از همین موضوعات، مساله اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی است که سال‌ها برای مردم فلسطین وجود داشته است. این مساله در عرصه کاریکاتور و عکس در جشنواره‌های مختلف پرداخته می‌شود، چراکه مسأله‌ای نیست که دور از چشم هنرمندان جهان باشد بلکه مقابل چشمانشان در حال رخداد است و صددرصد واکنش به همراه دارد.

این کاریکاتوریست در پایان در زمینه نشر فرهنگ هنر مقاومت پیشنهاد داد: چه خوب است تعداد جشنواره‌هایی که در این عرصه برگزار می‌شود بیشتر شود، ضمن اینکه در فضای مجازی و همچنین رسانه‌ها هم باید بیشتر به آن پرداخته شود به دلیل اینکه در حال حاضر این فضاها در افکار آدم‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

نمایشگاه آثار منتخب مسابقه بین‌المللی پوستر کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» که از ۲۳ فروردین ماه و همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی در گالری ابوالفضل عالی و گالری خانه حوزه هنری به نمایش گذاشته شد، تا ۱۷ اردیبهشت و همزمان با روز جهانی قدس پذیرای بازدیدکنندگان بود. برگزیدگان این رویداد در آئین اختتامیه معرفی شدند.