شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

عضو دبیرخانه مجمع: از تصویب مناطق آزاد جدید متاثر شدم

به گزارش مشرق، سید یاسر جبرائیلی رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در کانال تلگرام خود نوشت: چند ماه پیش که به سیستان و بلوچستان رفته بودم، سری هم به منطقه آزاد چابهار زدم. در یکی از خانه‌های کپری از یکی از ساکنان سوال کردم که چرا اینجا زندگی می‌کنید؟ گفت اهل فلان منطقه هستیم. آنجا کشاورزی داشتیم. با وقوع خشکسالی اینجا دنبال کار آمدیم. پرایدی خریده بود و مسافرکشی می‌کرد و زن و فرزندش در آن مخروبه با آن وضع...

سوال کردم که اگر شرایط در منطقه خودتان برای کار فراهم شود برمی‌گردید. با سوال جوابم را داد. گفت این زمینی که در آن خانه ساخته‌ایم چه می‌شود. متوجه شدم به امید اینکه زمینی که تصاحب کرده‌اند، در منطقه آزاد قرار خواهد گرفت و بهایی پیدا خواهد کرد، آن زندگی را انتخاب کرده است.

عضو دبیرخانه مجمع: از تصویب مناطق آزاد جدید متاثر شدم


چند روز پیش نماینده شهرمان زنگ زد. گفت شنیده‌ایم در مجمع تو با منطقه آزاد شدن منطقه مخالفی و به ما گفته‌اند تو را خاموش کنیم تا راه باز شود. استدلال کردم. گفتم من از همه دستگاه‌ها درباره مناطق آزاد گزارش گرفته‌ام. تیم‌های ارزیابی به مناطق آزاد فرستاده‌ام. یک گزارش مثبت از اینکه این مناطق به اقتصاد کشور کمکی کرده باشند ندارم.‌ دروازه واردات و قاچاق شده‌اند. نسبت سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه مادر نسبت به مناطق آزاد بیشتر است. تراز تجاری اکثر این مناطق منفی است. با فروش زمین و تعرفه واردات هزینه‌هایش تامین می‌شود... نگذاشت حرفم تمام شود. گفت اینجا مردم محرومند. اگر منطقه آزاد شود زمین‌هایشان گران می‌شود. یاد چابهار افتادم.

اقتصاد ایران از توسعه کمی مناطق آزاد نه تنها نفعی نبرده، بلکه زیان فراوان دیده است. سال گذشته از طرف مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام، یک اظهار نظر کارشناسی منتشر و اعلام کردیم که هدف بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، توسعه کمی این مناطق نیست، بلکه هدف سیاست‌گذار، توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه صنعتی موجود، در راستای «انتقال فناوری‌های پیشرفته»، «گسترش و تسهیل تولید»، «صادرات کالا و خدمات» و «تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج» بوده است.

همیشه با شعار مقابله با تحریم‌ها و ایجاد فرصت و حلوا حلوا کردن، مناطق آزاد جدید ایجاد شده و فرجام آن پیش چشم ماست. از تصویب هفت منطقه آزاد جدید در مجمع تشخیص به شدت متاثر شدم. متاسفم که به جلسات مربوطه راه نیافتم تا بتوانم اثری بگذارم. کاش به جای تصویب این مناطق جدید و توصیه به اصلاح قانون مناطق آزاد، لااقل بررسی موضوع به اصلاح قانون فعلی مشروط می‌شد.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.