شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#مرغ

قیمت مرغ به کجا رسید؟

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به عرضه جوجه یکروزه با قیمت بالاتر از نرخ مصوب، از مسئولان می‌خواهیم برای ایجاد تعادل در بازار مجوز واردات بدهند.

محمد علی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: قیمت کنونی نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

وی افزود: بنابر آنالیز هزینه های تولید ارائه شده به کارگروه تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی، قیمت مصوب مرغ برمبنای نرخ مصوب جوجه و نهاده های دامی بر مبنای همان مقطع اعلام شد.

کمالی سروستانی ادامه داد: گرچه برای سایر هزینه های تولید ۱۵ درصد افزایش قیمت در نظر گرفته شد، اما برای ۲ نهاده ذرت و کنجاله که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود، بر مبنای قیمت همان زمان محاسبه شده است.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه مشکلی در جوجه ریزی نداریم، گفت: بنابر آمار سامانه سماصط، میزان جوجه ریزی نه تنها کاهش نداشته، بلکه افزایشی بوده که امیدواریم با تامین نهاده و افزایش سن گله تا ۵۰ روز، کمبودی در عرضه مرغ نداشته باشیم.

وی افزود: برخی واسطه های توزیع کننده جوجه یکروزه برای پنهان کردن خلاف خود به فاکتورسازی روی می آورند به طوریکه علی رغم عرضه با نرخ های نجومی، در فاکتور جوجه را با نرخ مصوب عرضه می کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، بیان کرد: مرغ بنابر صلاح دید مسئولان وزارت جهاد به منظور ذخایر استراتژیک وارد کشور شده است.

وی با انتقاد از افزایش چشمگیر قیمت جوجه یکروزه در بازار بیان کرد: نرخ کنونی جوجه در بازار مناسب نیست و امیدواریم مسئولان برخورد جدی با توزیع کنندگان جوجه بالاتر از قیمت مصوب داشته باشند، در غیراین صورت اجازه دهند جوجه یکروزه وارد شود تا بازار به تعادل برسد.

به گفته کمالی سروستانی، با وجود گرانفروشی جوجه یکروزه، واسطه ها مرغداران را در نوبت تحویل قرار می دهند تا بتوانند سود بیشتری از این بازارگرمی نصیب خود کنند.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: واسطه‌ها جوجه را به مرغداران با قیمت گزاف می‌فروشند، اما در فاکتور فروش خود قیمت مصوب را درج می‌کنند، برخی دیگر از آن‌ها از مرغداران می‌خواهند که مبلغ قیمت مصوب را به یک حساب و مازاد بر آن را به حساب دیگر واریز کنند.

وی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی بیان کرد: بنابر آمار در فروردین ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های گوشتی کشور انجام شده که در صورت عدم تلفات و تامین به موقع نهاده‌های خوراک دام مشکلی در تامین نیاز بازار مرغ نخواهیم داشت.

کمالی سروستانی درباره آینده جوجه ریزی در بازار گفت: در خصوص میزان جوجه ریزی واحدهای مرغداری تلاش می شود که جوجه ریزی از میزان مدت مشابه سال قبل کمتر نباشد.

وی از پیشنهاد واگذاری وظیفه توزیع جوجه یکروزه به اتحادیه مرغ گوشتی خبر داد و گفت: اگر توزیع جوجه‌های تولید داخل و وارداتی به اتحادیه به عنوان نماینده تولیدکنندگان واگذار شود، جوجه با قیمت مصوب در اختیار مرغداران قرار می گیرد.

کمالی سروستانی در پایان درباره آخرین وضعیت تامین‌نهاده های دامی تصریح کرد: گرچه ۱۰۰ درصد نهاده از طریق سامانه بازارگاه در اختیار مرغدار قرار می گیرد، اما با تاخیر کالا ارسال می شود که این امر معضلاتی برای تولیدکننده داخل ایجاد کرده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان