شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جهان اسلام#فلسطین#قدس

قدس؛ اولویت و خط قرمز جهان اسلام


قدس؛ اولویت و خط قرمز جهان اسلام

قدس و مسجدالاقصی طی قرن‌های متمادی همواره مسئله اول جهان اسلام بوده است. این نماد مقدس به عنوان قبله اول مسلمانان، همواره خط قرمز جهان اسلام و، سرمنشأ قیام‌‎های مردمی و انتفاضه‌های ریشه دار در فلسطین بوده است.

به گزارش گروه بین ­الملل خبرگزاری تسنیم، جایگاه قدس در جهان اسلام به دلیل آنکه قبله اول مسلمانان، محل معراج پیامبر اسلام و مهد انبیاء الهی است، جایگاهی بلند و اعلی است. قدس جایگاه بسیار والایی در اسلام دارد. این شهر در طول تاریخ اسلام همواره مورد هجوم قرار داشته، امروز نیز مورد هجمه اشغالگران قرار گرفته است. همین هجمه موجب شده مسئله قدس برای مسلمانان جهان از حساسیت بالایی برخوردار بوده، همواره به عنوان یکی از خط قرمزهای امت اسلام، مطرح است. با این نگاه باید گفت قدس از ظرفیتی برخوردار است که می تواند جهان اسلام را به امت واحده اسلامی تبدیل کند.

قدس، نقطه اشتراک و وحدت جهان اسلام

در میان فِرَق مختلف اسلامی تفاوت های بسیاری در اجرای احکام و برخی اعتقادات درجه دوم وجود دارد اما در کنار کعبه معظمه، مسجدالحرام، مضجع شریف حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و مسجدالنبی(ص) قدس چهارمین مکان مقدسی است که تمام فرق اسلامی روی آن اشتراک نظر داشته، در تقدس و گرامی داشت آن هیچ شکی ندارند. به همین جهت در میان تمام تفاوت های فکری و نظری که بین فرقه های اسلامی وجود دارد قدس یک نقطه اشتراک محسوب می شود که تمام فرقه های اسلامی را به هم نزدیک کرده، موجب وحدت رویه در جهان اسلام می شود.

در حال حاضر همه کشورهای اسلامی با وجود نگاه متفاوتی که در شریعت اسلام دارند در خصوص آزادی قدس نداشته، قدس را از اولویات دین برشمرده، نسبت به آزادی آن نگاه مثبت دارند. نگاهی که نقطه اتصال تمام جهان اسلام است.

قدس، تبیان و شاخص انتساب به اسلام

همانگونه که در سطور گذشته اشاره شد قدس بین تمام گروه ها و فرقه های اسلامی جایگاهی مقدس دارد. ریشه این جایگاه مقدس برآمده از نص صریح قرآن کریم و سیره پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت ایشان صلوات الله علیهم است. لذا این ویژگی قدس، این مکان مقدس را به شاخصی برای تعیین میزان اصالت فرقه های اسلامی تبدیل کرده است. هر نگاهی که مدعی اسلامیت در جهان اسلام است اگر نسبت به قدس نگاهی غیر مقدس داشته باشد نشان می دهد که از آنچه خداوند متعال در قرآن از آن نامبرده و پیامبر او نیز آن را تصریح کرده است فاصله داشته، در دایره اسلامیت قرار نمی گیرد. لذا می توان از قدس به عنوان «تبیان» نام برد که موجب جدایی حق از باطل می شود. فرقه های نوپدیدی که ادعای اسلامیت داشته، تلاش دارند خود را به اسلام منتسب کنند با شاخص قدس، محک می خورند و هر کدام قدس را با نگاهی که قرآن دارد ننگرند، تقلبی بودنشان آشکار می شود.

اولویت مسئله قدس در جهان اسلام

مسئله قدس طی یک قرن اخیر مسئله اول جهان اسلام بوده است هیچ قضیه ای در تاریخ بشر تا این اندازه طولانی نبوده است که مسئله قدس تا کنون استمرار یافته است. علت این امر اهمیت قدس در جهان اسلام است. چرا که مسلمانان اینگونه به قدس نگاه می کنند که اگر قبله اول مسلمین مورد هجمه دشمنان اسلام قرار گرفته ، مورد تجاوز قرار گیرد این مسئله باب ورود دشمن به مرحله تجاوز به سایر اصول اسلام خواهد شد و به مرور تمام اسلام را از بین خواهند برد. لذا هیچ گاه جهان اسلام به قدس به عنوان نقطه اول فتح دشمن نگاه ثانویه نداشته است. به همین دلیل است که با وجود بحران هایی که طی یک قرن گذشته در جهان اسلام رخ داده، هیچ گاه مسئله قدس و فلسطین از اولویت جهان اسلام خارج نشده است.

نمونه بارزی که این مدعی را ثابت می کند مقابله سلطان عبدالحمید دوم، پادشاه عثمانی در اوایل قرن بیستم است که با وجود آنکه می توانست با واگذار کردن بخشی از فلسطین و قدس به تئودور هرتزل، مؤسس جنبش صهیونیسم، امپراتوری عثمانی را از فروپاشی نجات دهد حاضر به این اقدام نشد. مصداق دیگر این مسئله بحران های یک دهه اخیر در سوریه، عراق و یمن است که با وجود فشاری که بر ملت های این کشورها ایجاد کرد اما باعث نشد امت اسلام و ملت کشورهای نامبرده از مسئله فلسطین و قدس دست بردارند بلکه با گذشته زمان، با روشن شدن میزان اهمیت قدس و فلسطین در این بحران ها، تأکید این ملت ها بر مسئله فلسطین و قدس روز افزون گشت.

افق روشن آینده قدس در نگاه مسلمانان و انتظار تحقق وعده الهی

براساس روایات و متون اسلامی، مسلمانان یقین دارند که خداوند متعال پیروزی مسلمین در قدس را به عنوان یکی از وعده های الهی به مسلمانان وعده داده است. لذا امید به افق روشنی که در قدس همه مسلمانان را مشتاق آن روز نگاه داشته، سبب می شود مسلمانان هر روز مشتاق تر از قبل به انتظار پیروزی قدس و نماز در این شهر مقدس باشند. این نگاه روشن امید را هر روز در دل مسلمانان زنده تر می کند. هر چه مسلمانان بیشتر به متون اسلامی مراجعه کرده، نگاه شان را از قدرت های استعمارگر امروزی بیشتر جدا می کنند امید به تحقق وعده پیروزی در قدس در آنها بیشتر می شود و همین امر از نقطه مقابل دشمن را نا امید تر از قبل می کند.

روز جهانی قدس روز سرنوشت‌ساز در تاریخ مبارزات ملت فلسطین/ آزادسازی فلسطین یک تکلیف فراقومی و فرامذهبی است

در محله «الشیخ جراح» در قدس اشغالی چه‌ می‌گذرد؟ / اشغالگری به شیوه مدرن

 

 

با توجه به شاخص های فوق می توان گفت در حال حاضر قدس پس از کعبه، مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص)، از بالاترین پتانسیل وحدت زایی و مقابله با استعمار برخوردار است و می تواند ضمن جمع کردن امت اسلام گرد خود، موجبات شکست دشمن و تشکیل امت واحده را محقق کند. لذا بر اندیشمندان و علمای جهان اسلام است تا بدون گرفتار شدن در دام های فریب دشمنان اسلام با تمرکز بر مسئله قدس، مسیر تحقق امت واحده در میدان عمل را محقق کنند. دشمنان اسلام با آگاهی از این ظرفیت طی چند قرن گذشته تلاش کرده اند با سیطره بر اندیشه مدارس دینی و علمای جهان اسلام مسلمانان را به مسائل اختلافی بین فرق و گروه های اسلامی مشغول کنند تا امت اسلام هیچ گاه آرمان عظیم امت واحده را نتواند محقق کند.

انتهای پیام/