شهر خبر

دستور رئیس جمهور بلاروس برای پاسخ به تحریم‌ کشورهای غربی


دستور رئیس جمهور بلاروس برای پاسخ به تحریم‌ کشورهای غربی

رئیس جمهوری بلاروس دستور داد تدابیر لازم برای مقابله با ادامه تحریم‌های کشورهای اروپایی علیه مقامات مینسک اتخاذ شود و در عین حال گفت: بلاروس خواستار جنگ اقتصادی با غرب نیست، ولی به اقدامات آنها پاسخ خواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "الکساندر لوکاشنکو" اعلام کرد که به نخست وزیر، سرویس امنیت ملی و وزارت امور خارجه این کشور دستور داده است تا عواقب منفی اعمال تحریم‌های مضاعف از سوی کشورهای اروپایی را به اطلاع آنها برسانند.

لوکاشنکو در دیدار روز چهارشنبه خود با "ایگور دودون" رئیس جمهوری سابق مولداوی گفت: «تأکید می‌کنم: ما مجبور هستیم به تحریم‌های کشورهای غربی پاسخ بدهیم تا مردم بلاروس از داشتن چنین رهبری شرمنده نباشند.» وی با تشریح مواضع مقامات مینسک درباره تحریم‌ها، یادآور شد که بلاروس خواهان جنگ اقتصادی با کشورهای غربی نیست، ولی آمادگی دارد تا به محدودیت‌های اعمال شده از سوی آنها پاسخ بدهد.

لوکاشنکو روز گذشته نخست وزیر بلاروس را موظف کرد که اطلاعات مربوط به طرح‌های بزرگ و موسسات اقتصادی اروپایی فعال در این کشور را به وی ارائه دهد و یادآور شد که دولت بلاروس امکان پاسخ گویی به اقدامات غیردوستانه کشورهای اروپایی را دارد و هیچیک از آنها بدون پاسخ رها نخواهد شد.

لازم به یادآوری است که در ماه مارس (اسفند-فروردین) سه جمهوری استونی، لتونی و لیتوانی 118 نفر از شهروندان بلاروسی حامی دولت لوکاشنکو را ممنوع الورود کردند. در پاسخ به این اقدام، مقامات مینسک هم ورود و خروج برخی کالاها و محصولات کشاورزی به این کشورها را ممنوع اعلام کردند.

در پاییز سال 2020 نیز اتحادیه اروپا ابتدا تحریم‌هایی علیه 40 مقامات دولتی در بلاروس اعمال کرد و سپس شخص الکساندر لوکاشنکو و 14 مقام دولتی دیگر را نیز به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

پس از انتخابات ریاست جمهوری که در ماه آگوست سال 2020 (شهریور ماه گذشته) در بلاروس برگزار شد و با پیروزی لوکاشنکا پایان یافت، اعتراضات گسترده در این کشور آغاز شده و کسانی که با نتیجه رای گیری مخالف بودند، به خیابان‌ها ریختند. پس از آن بود که روابط بین بلاروس و کشورهای غربی به شدت تیره شد.

انتهای پیام/