شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استانبول#طالبان#منابع

درباره آزادی زندانیان طالبان در نشست استانبول تصمیم‌گیری می‌شود


درباره آزادی زندانیان طالبان در نشست استانبول تصمیم‌گیری می‌شود

درحالیکه گزارش‌ها حاکی از تلاش طالبان برای آزادی زندانیانش به عنوان پیش‌شرط نشست استانبول است منابع می‌گویند در این باره در نشست استانبول تصمیم‌گیری می‌شود.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، منابع در شورای عالی مصالحه افغانستان می‌گویند که طالبان در نظر دارد به ازای آزادی 7 هزار زندانی این گروه و حذف نام سران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل در نشست استانبول شرکت کنند و این موضوع در نشست «ترویکای توسعه یافته» نیز مطرح شده است.

منابع می‌افزایند که  روسیه با این اقدام مخالفت کرده و تاکید نموده که آمریکا به تنهایی صلاحیت تصمیم‌گیری درباره حذف تحریم‌ها را ندارد و این موضوع باید در نشست شورای امنیت سازمان ملل مورد بحث قرار گیرد.

منبع به «هشت صبح» گفت که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در دیدار اخیرش با رهبری شورای عالی مصالحه گفته که درباره آزادی 7 هزار زندانی طالبان در نشست استانبول بحث و توافق خواهد شد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد که طالبان تا زمان خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان وقت‌کشی می‌کند و حتی ممکن است در نشست‌های صلح نیز حضور یابد اما در این نشست‌ها به هیچ توافق سیاسی تن نمی‌دهد.

گفتنی است که نشست استانبول پس از دو بار تعویق قرار است پس از ماه رمضان برگزار شود اما طالبان تاکید دارد که تا زمان خروج همه نیروهای خارجی در هیچ نشست صلحی شرکت نخواهد کرد.

این در حالی است که «رحمت‌الله نبیل» رئیس سابق امنیت ملی افغانستان می‌گوید که طالبان و آمریکا به طور مخفیانه در حال مذاکره درباره تسریع روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان هستند و احتمال آن وجود دارد که خروج کامل نظامیان آمریکایی تا 4 جولای صورت گیرد.

انتهای پیام/.