شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بخش خصوصی#واکسن کرونا#واردات#سالمندان

سالمندان احتمالاً تا پایان خرداد واکسینه می‌شوند/ ۳ سناریو برای واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی


سالمندان احتمالاً تا پایان خرداد واکسینه می‌شوند/ 3 سناریو برای واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: پیش‌بینی ما این است که تا پایان خرداد، تزریق واکسن کرونا به سالمندان را تمام کنیم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا علیرضا رئیسی با بیان اینکه فاز یک واکسیناسیون کرونا در کشور شامل کادر بهداشت و درمان انجام شد، اظهار داشت: به دلایل مختلف ازجمله تبلیغات منفی علیه واکسن آسترازنکا، واکسیناسیون گروه‌های هدف فاز یک با کمی تاخیر به پایان رسید؛ فاز دوم واکسیناسیون کرونا آغاز شده است.

 8.3 میلیون نفر در اولویت دوم تزریق واکسن کرونا 

وی افزود: فاز دوم واکسیناسیون کرونا با تزریق واکسن به سالمندان بالای 80 سال آغاز شده است ما حدود 8 میلیون و 300 هزار سالمند در کشور داریم که آنها را به چند گروه سنی با فاصله پنج سال تقسیم کردیم.

فاز دوم واکسیناسیون کرونا شامل چه افرادی است؟

وی درباره جزئیات فاز دوم واکسن کرونا تشریح کرد: در فاز دوم واکسیناسیون کرونا، افراد را به گروه‌های سالمندان بالای 80 سال، افراد بین 75 تا 80 سال، سالمندان بین 70 تا 75 سال، 65 تا 70 سال و 60 تا 65 سال تقسیم کرده‌ایم؛ گروه بالای 60 سال حدود هشت میلیون و 300 هزار نفرند و افراد بالای 80 سال جمعیتی حدود یک میلیون و 200 هزار نفر هستند.

رئیسی ادامه داد: حدود 6 میلیون نفر از افراد نیز دارای بیماری‌های خاص، بیماران پیوندی، دیالیزی، مبتلایان به سرطان، تالاسمی و ... هستند که در فاز دوم قرار دارد.

مشاغل پرخطر در اولویت سوم دریافت واکسن کرونا

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا افزود: در فاز سوم نیز افراد دارای مشاغل پرخطر مانند خلبان‌ها، راننده‌های تاکسی و اتوبوس، افراد در مراکز تجمعی مانند پادگان‌ها و شغل‌های پرریسک مانند آتش‌نشان‌ها قرار دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این‌که بعد از فاز سوم واکسیناسیون کرونا، وارد واکسیناسیون جمعیت عمومی کشور می‌شویم، خاطرنشان کرد: این جمعیت شامل بیش از 35 میلیون نفر است.

پیش‌بینی وزارت بهداشت: سالمندان تا پایان خرداد واکسینه می‌شوند

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره زمان اجرای فازهای واکسیناسیون کرونا تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که تا پایان خرداد، تزریق واکسن کرونا به سالمندان را تمام کنیم. سپس در نیمه تیرماه بتوانیم واکسیناسون کرونای افرادی که دچار بیماری‌های خاص هستند را تمام کنیم و فاز سوم واکسیناسیون کرونا از نیمه دوم تیرماه، شروع شود و به احتمال زیاد تا هفته اول مرداد، ما فاز سوم را به پایان می‌رسانیم.

40 درصد تهرانی‌ها پرونده الکترونیک سلامت ندارند

وی اضافه کرد: وضعیت تهران با سایر شهرهای کشور متفاوت است؛ اطلاعات افراد سالمند در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر کشور، صد درصد در سامانه و پرونده الکترونیک سلامت ثبت شده است اما در تهران درصدی از افراد پرونده الکترونیک سلامت ندارند و تنها اطلاعات حدود 60 درصد تهرانی‌ها در پرونده الکترونیک سلامت ثبت شده ایت بنابراین ممکن است در تهران از لحاظ فراخوان کردن افراد برای تزریق واکسن کرونا دچار مشکل شویم و علت تجمع برای واکسیناسیون بالای 80 سال نیز همین است.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه نوبت افراد بالای 80 سالی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند نمی‌سوزد؛ از هفته بعد برای افراد بالای 75 سال واکسیناسیون کرونا شروع می‌شود اما به این معنا نیست که افراد بالای 80 سال که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند دیگر قرار نیست واکسن بگیرند؛ در تمام شهرها با افراد بالای 80 سال تماس گرفته و یا پیامک ارسال می‌شود تا برای تزریق واکسن کرونا به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

افراد جامانده از واکسیناسیون کرونا چه‌کار کنند؟

رئیسی خاطرنشان کرد: تا پایان همین هفته یعنی جمعه، به کسانی که اطلاعات آن‌ها در سامانه الکترونیک سلامت ثبت است، واکسن کرونا تزریق می‌شود؛ از شنبه نیز سامانه salamat.gov.ir را راه‌اندازی می‌کنیم تا افرادی که با آنها تماس گرفته نشده است وارد سامانه شوند و کد ملی خود را ثبت و شماره تلفن خود را وارد سامانه کنند تا با آن‌ها تماس گرفته و برای تزریق واکسن کرونا به آنها نوبت داده شود.

نیاز به مراجعه حضوری سالمندان برای نوبت‌گرفتن نیست

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این‌که نیاز به مراجعه حضوری افراد سالمند به مراکز بهداشتی برای اخذ نوبت نیست، گفت: فردی که وارد سامانه یادشده می‌شود، منطقه محل زندگی خود را وارد سایت می‌کند و بر این اساس فهرست مراکز بهداشتی آن منطقه نمایش داده می‌شود و فرد می‌تواند انتخاب کند که به کدام مرکز بهداشتی برای دریافت واکسن مراجعه کند.

استفاده از سالن‌های بزرگ تهران برای واکسیناسیون کرونا

وی اضافه کرد: قرار است در سطح کلان شهرهایی مانند تهران با کمک نهادهایی مانند شهرداری 50 تا 60 سالن بزرگ با تهویه مناسب در اختیار گرفته و واکسن‌های کرونا به سرعت تزریق شود‌.

سه سناریو برای واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی

وی درباره وردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی تصریح کرد: سه مسیر برای واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی قابل تصور است؛ اول این که بخش خصوصی واکسن کرونا را وارد کشور کند و به وزارت بهداشت برای توزیع تحویل دهد؛ سناریوی دوم این است که شرکت، واکسن کرونا را با ارز نیمایی خریداری و وارد کشور کند و در کارگاه‌ها به کارکنان خود به صورت رایگان تزریق کند که در این صورت نیز واکسن‌های وارد شده باید در سامانه ما (تیتک) ثبت شوند؛ مسیر سوم نیز این است که بخش خصوصی واکسن کرونا وارد کند و بفروشد که ما کاملاً با این سناریوی سوم مخالفیم.

35 شرکت بخش خصوصی مجوز واردات واکسن کرونا گرفتند

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این‌که به 35 شرکت بخش خصوصی مجوز واردات واکسن کرونا داده شده است ولی هنوز هیچ یک از این شرکت‌ها موفق به واردات واکسن کرونا نشده‌اند؛ تاکید کرد: واکسن کرونا در حال حاضر تنها یک کالای سلامت محور نیست بلکه تبدیل به مقوله سیاسی نیز شده است هفت کشور دنیا بیش از 85 درصد واکسن کرونای جهان را در اختیار دارند بنابراین الان خرید و فروش واکسن نوعی معامله بین دولت‌ها است و این طور نیست که یک شرکت بخش خصوصی به طور مستقیم برود و از یک دولت دیگر واکسن بخرد.

واکسن کرونا در سامانه تی‌تک ثبت می‌شود

وی با بیان این‌که نقشه راه واکسیناسیون کرونا، بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا مصوب ستاد مقابله با کروناست و فازها درآن مشخص شده است‌، یادآور شد: واکسنی که وارد کشور می‌شود بلافاصله در سامانه تی‌تک سازمان غذا و دارو ثبت می‌شود و کد UID روی این واکسن‌ها درج می‌شود، این واکسن‌ها بر اساس جمعیت گروه هدف هر استان توزیع می‌شود، این توزیع در سامانه‌ها ثبت می‌شود و در اداره کل بازرسی بر آن نظارت می‌شود به ازای هر واکسنی که تحویل هر استان میدهیم باید یک کد UID در سامانه تی تک ثبت شود و آن کد واکسن باطل می‌شود.

وی ادامه داد: این امر باعث نظارت بر خروج واکسن کرونا از زنجیره توزیع می‌شود و اگر یک واکسن کرونا در بازار سیاه دیده شود و آن واکسن به دست ما برسد، می‌توانیم با استفاده از کد UID بفهمیم مربوط به کجاست؛ وزیر بهداشت 14 ناظر استانی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مختلف برای نطارت بر توزیع واکسن کرونا انتخاب کرده است البته برخی موارد تخلف نیز ممکن است رخ دهد.

چرا در تزریق واکسن کرونا تخلف رخ داد؟

وی با ارائه مثالی از این تخلفات عنوان کرد: زمانی که واکسن کرونا بر اساس گروه سنی تزریق می‌شود، احتمال بروز تخلف کمتر است زیرا وقتی گفته شده سالمندان بالای 80 سال واکسن بزنند، سامانه اجازه نمیدهد که به نام فرد 78 ساله واکسن ثبت شود اما وقتی گفته بودیم به پاکبانان تزریق شود، چون گروه سنی مشخصی ندارند و لیست آن‌ها از شهرداری دریافت شده، ممکن است واکسن خواری رخ دهد و برخی خود را جزو لیست پاکبانان جا بزنند؛ فکر می‌کنم با افزایش تامین واکسن کرونا، تخلفات کاهش یابد‌.

 

انتهای پیام/