شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خوراکی

بهبود عملکرد مغز در امتحانات با 7 خوراکی

سلامت بدن به خصوص سلامت مغز می تواند تاثیر بسزایی روی عملکرد تحصیلی بگذارد و به کسب نمرات بهتر و پیشرفت علمی کمک زیادی کند. یکی از کلیدهای حفظ سلامت مغز رژیم غذایی سالم است و برخی خوراکی های خاص تاثیر خوبی روی تقویت عملکرد ذهنی به خصوص در ایام امتحانات دارد. همراه ما باشید با معرفی هفت خوراکی نیرو زا برای مغز:

آب

سلول های مغز دو برابر بیشتر از سلول های دیگر بدن به انرژی نیاز دارند و آب به تامین این انرژی کمک زیادی می کند. به همین دلیل توصیه شده همیشه بعد از افطار و هنگام مطالعه یک بطری آب معدنی کنار خود داشته باشید.

شکلات تلخ و کاکائو

مصرف کاکائو می تواند به کاهش خستگی ذهنی، بهبود جریان خون در مغز، تقویت حافظه و کاهش زمان واکنش در امور ذهنی کمک کند. کاکائو دارای بالاترین مقدار فلاونوئید (از نظر وزنی) در میان مواد غذایی مختلف است، به همین دلیل محصولات به دست آمده از کاکائو مانند شکلات جایگاه خوبی در رژیم های غذایی سرشار از فلاونوئید دارد و مصرف محصولات کاکائویی غنی از فلاونوئید می تواند تاثیر خوبی در سلامت مغز داشته باشد. فلاونوئیدها می توانند از سد خونی مغزی محافظت کننده مغز عبور کنند و روی مناطقی از مغز که حافظه و توجه را کنترل می کند اثر بگذارند.

آجیل ها

آجیل ها سرشار از مواد مغذی ضروری برای سلامت مغز از جمله ویتامین E و روی هستند و به عنوان انتخابی عالی برای میان وعده های حین مطالعه شناخته شده اند. آجیل ها منبع سرشار چربی، پروتئین و فیبر سالم هستند و به خصوص برای زمان هایی که نیاز به مطالعه طولانی مدت است مناسب اند و به بهبود جنبه های خاصی از عملکرد مغز و همچنین بهبود وضعیت روانی کمک می کنند.

توت ها

توت سرشار از ترکیبات مختلف است که به سلامت مغز، افزایش کارایی و عملکرد علمی کمک می کند و توت هایی همچون بلوبری، توت فرنگی و توت سیاه ترکیبات مفید به خصوص فلاونوئیدهایی به نام آنتوسیانین ها را در خود گنجانده اند که گفته می شود با افزایش جریان خون در مغز، محافظت در برابر التهاب و بهبود مسیرهای سیگنالینگ، عملکرد ذهنی را بهبود می بخشند.

غلات کامل

غلات کامل سرشار از ویتامین E است که برای مغز بسیار مفید است. از جمله غلات کامل می توان به برنج قهوه ای، جو، گندم بلغور، بلغور جو دوسر، نان غلات کامل و ماکارونی سبوس دار اشاره کرد.

مرکبات

مرکباتی چون پرتقال و گریپ فروت هم مانند توت ها سرشار از فلاونوئیدها از جمله هسپریدین، نارینژین، کوئرستین و روتین هستند که یادگیری و حافظه را تقویت و از سلول های عصبی در برابر آسیب ها محافظت می کنند که برای پیشگیری از زوال ذهنی مفید است. مرکبات تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد ذهن می گذارد و مصرف آن ها به عنوان میان وعده حین مطالعه یا قبل از امتحان توصیه می شود. پیشنهاد می شود مرکبات و آب آن ها را با یک منبع خوب پروتئین و چربی های سالم مانند مخلوط مغزها ترکیب کنید تا میان وعده سیر کننده تری داشته باشید.

سبزیجات قرمز، سبز، نارنجی

به طور کلی مصرف سبزیجات عملکرد مغز را بهبود می بخشد و با سلامت عمومی بدن همراه است اما سبزیجات قرمز، سبز و نارنجی از جمله فلفل، هویج و کلم بروکلی حاوی انواع مختلفی از ترکیبات گیاهی مفید از جمله رنگ دانه های کاروتنوئیدی است که برای ذهن و مغز مفید است.

کاروتنوئیدهای لوتئین و زاکسانتین در شبکیه چشم جمع می شود و این تجمع ارتباط معناداری با عملکرد مغز و توانایی فکر کردن دارد. در حالی که پایین بودن سطح این تجمع می تواند عملکرد ذهنی افراد را کاهش دهد و تاثیر منفی روی ذهن، حافظه و زمان واکنش داشته باشد. سبزیجات سرشار از لوتئین و زاکسانتین شامل کلم، جعفری، اسفناج، ریحان، نخود فرنگی، تره فرنگی، کاهو، هویج، کلم بروکلی و فلفل سبز و قرمز است.

نویسنده: مارال مرادی خبرنگار

منبع: healthline