شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه#سهام عدالت

سال ۹۹ چقدر یارانه و سهام عدالت پرداخت شد؟

رئیس‌جمهوری امروز در جلسه هیات دولت بخشی از اظهارات خود را به میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان از جمله بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی اختصاص داد و از افزایش ۱۵۰ درصدی دریافتی حداقل بگیران خبر داد.

سال ۹۹ چقدر یارانه و سهام عدالت پرداخت شد؟

به گفته روحانی مجموع پرداختی‌های یارانه‌ای، وام کرونا و سهام عدالت در سال ۹۹ به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. البته اینکه چرا سهام عدالت در کنار یارانه و حقوق جزو پرداختی‌های دولت حساب شده معلوم نیست.

روحانی در این خصوص گفت:

حقوق کارمندان چقدر افزایش یافت؟

از بهمن سال ۹۸ یعنی آغاز کرونا، تا مهرماه سال ۹۹ آنهایی که حقوقشان از ۴ میلیون کمتر بوده، ۵۳ درصد حقوقشان در سال ۹۹ اضافه شده و آنهایی که حقوقشان کمتر از ۶ میلیون بوده، ۴۵ درصد به حقوقشان اضافه شده و افرادی که حقوقشان بالای ۶ میلیون تا ۱۰ میلیون بوده‌ است، ۳۴ درصد بر حقوقشان اضافه شده است.

یعنی از قشرهای پایین بیشترین میزان اضافه به قشرهای متوسط است و در مجموع ما در طول این ۶-۷ ماه از بهمن سال ۹۸ تا مهرماه سال ۹۹ حساب کنیم به طور متوسط ۳۴ درصد حقوق، اضافه شده است.

افزایش ۱۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان

در بازنشستگی هم همینطور، برای آنها هم همسان‌سازی انجام شده و هم مستمریشان اضافه شده است. البته این اواخر گله می‌کردند به خاطر آنهایی که در تامین اجتماعی بازنشسته بودند که کمی کمتر گرفته‌اند.

بر اساس گزارشی که امروز از تامین اجتماعی دست من رسید آنهایی که در سال ۹۸ یک و میلیون و ششصد هزار تومان مستمری می‌گرفتند در فروردین ۱۴۰۰ چهار میلیون و ۳۰۰ هزارتومان می‌گیرند. یعنی آنهایی که ۳۰ سال خدمت کردند بیش از 2.5 برابر حقوق آنها از اضافه شده است. آنهایی که خدمت آنها ۲۰ سال بوده حقوقی که در فروردین سال ۱۴۰۰ گرفتند ۳ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان بوده است.

سال ۹۹ چقدر یارانه پرداخت شد؟

پولهایی که در سال ۹۹ به عناوین یارانه، کمک معیشتی یا کمک معیشتی ویژه برای کرونا پرداخت کردیم 108 هزار میلیارد تومان بوده است که رقم بسیار بالایی است. البته این به غیر از وام‌هایی که به مردم داده شده است.

وام یک میلیونی رقمی بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم و ۷۶ هزار میلیارد تومان وام برای کسب و کارهایی که در سختی دارای سختی بیشتری قرار گرفتند و همچنین مستاجرانی که نیاز داشتند.

نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کرونا پرداخت شده است یعنی چه آنهایی که پرداخت شده و چه آنهایی که وام داده شده بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان است.

350 هزار میلیارد تومان سهام عدالت پرداخت شد

از طرف دیگر هم سهام عدالت هم در سال ۹۹ دو قسط آن یعنی دوتا ۳۰ درصد را پرداخت کردیم. آنها را هم حساب کنیم رقمی حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان پول است که بخش عظم آن پرداخت شده و بخشی دیگری هم پرداخت می‌شود.

همه آنها را که حساب کنیم ۶۰۰ هزار میلیاردتومان به عناوین مختلف مثل وام، بلاعوض، سهام عدالت پرداخت شده که در تاریخ کشور بی‌نظیر است.

البته این به این معنا نیست که همه مشکلات مردم حل شده است به معنای این است که دولت در حد توان شبانه روز به فکر بوده و تلاش کرده و اقدامات مهمی را انجام داده است.

منبع: بورسان