شهر خبر

عضو کمیسیون امنیت ملی:

ظریف و عراقچی هفته آتی به کمیسیون امنیت ملی می‌روند

عضو کمیسیون امنیت ملی

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: هفته آینده قرار است در کمیسیون امنیت ملی موضوع مذاکرات وین با حضور وزیر خارجه و یا مسؤول ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان بحث و بررسی شود.

به گزارش مشرق، ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات وین گفت:‌ مذاکرات وین دارای خطوط قرمزی است که حتما باید هیأت مذاکره‌کننده  ایران به آن توجه کنند و اگر چنانچه این خطوط قرمز مورد توجه قرار نگرفته و به فرمایشات مقام معظم رهبری و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران بی‌توجهی شود مجلس شورای اسلامی واکنش قاطعی نشان خواهد داد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها چارچوب لازم را برای مذاکرات هسته‌ای روشن کرده و تیم مذاکره کننده کشورمان هم نبایستی از خطوط قرمز عبور کنند.

عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی ملی مجلس تصریح کرد: ادبیاتی که از مذاکرات وین می‌شنویم تعلیق تحریم‌ها است در صورتی که این موضوع اصلا معنا و مفهومی ندارد و ما چیزی به عنوان تعلیق تحریم نداریم چرا که لغو کامل همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی از سوی جمهوری اسلامی مدنظر است و به هیچ وجه از این خط قرمز کوتاه نخواهیم آمد.

نماینده شیراز در مجلس گفت:‌ اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در مذاکرات برجام و پس از آن ثابت کردند که به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند لذا تیم مذاکره‌کننده کشورمان بایستی این موضوع را مدنظر داشته باشد که با طرف‌های بدعهد و عهدشکن مذاکره می‌کند و صرف نظر از اینکه چند کشور همراهی لازم را با ایران داشتند اما اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در طول این مدت ثابت کردند که به هیچ وجه پایبند به امضای خود نیستند.

وی گفت:‌ برجام هیچگاه منفعتی برای کشورمان نداشته و ندارد و نخواهد داشت و این موضوع بارها اعلام شده که تکیه بر دیوار برجام تکیه بر یک دیوار کاغذی است و ما سال‌ها اعلام کرده‌ایم که سزاوار ملت ایران نیست که همه توان و انرژی خود را در مذاکرات هسته‌ای و توافقات برجامی قرار دهد.

عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی ملی مجلس خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت جز مذاکره و تکیه بر دیوار برجام کاری از عهده‌اش برنیامده است و اساسا دولت فعلی برای کار میدانی ساخته نشده است و بنای کارهای عملیاتی، اجرایی و منطبق بر توانمندی‌های ملت ایران روی کار نیامده که انتظار از آن داشته باشیم؛ ‌ دولت روحانی همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام گذاشته و سعی می‌کند مشکلاتش را با اروپا و آمریکا حل کند.

عزیزی گفت: با توجه به اینکه دولت خیلی اصرار می‌کند همه مشکلات کشور را از مسیر مذاکرات با طرف‌های غربی حل و فصل کند بایستی رعایت خطوط قرمز و فرمایشات مقام معظم رهبری را به خوبی اجرا کند و بداند که قوانین بالادستی و اسناد لازم در مذاکرات هسته‌ای کاملا مشخص است و وظایف دولت در این زمینه ترسیم شده است و حتی مجلس ضمن ترسیم خطوط قرمز در مذاکرات برجام، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را هم تصویب کرده است.

نماینده شیراز در مجلس افزود: اگر خطوط قرمز در مذاکرات وین رعایت نشود مجلس به هیچ وجه توافقات سست و بی‌پایه و اساس را نپذیرفته و با آن برخورد قاطعی خواهد کرد. لذا دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باید بدانند تا برای مجلس محرز و مسلم نشود که چه تصمیماتی طرف‌های مذاکره‌کننده گرفته‌اند و چه عایدی برای ملت ایران در مذاکرات وین حاصل خواهد شد مذاکرات را به رسمیت نمی‌شناسد.

عزیزی تصریح کرد: شورای عالی امنیت ملی ناظر بر مذاکرات هسته‌ای است و با توجه به مسائل مختلف و جوانب متعدد موضوع را پیگیری خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که قرار است هجدهم اردیبهشت مذاکرات وین با حضور ظریف و یا عراقچی در کمیسیون امنیت ملی مورد بحث و بررسی قرار گیرد گفت:‌ یکی از وظایف اساسی و اصلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی آن است که هر نوع توافق، ‌معاهده و تصمیمی که دولت بخواهد با کشورهای خارجی بگیرد بایستی به اطلاع مجلس برسد و تبدیل به قانون شود. ضمن اینکه یکی از ابتدایی‌ترین وظایف دولت هم آن است که معاهدات و توافقات و موافقتنامه‌های بین‌المللی را به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند.

وی گفت: مجلس و شورای عالی امنیت ملی اگر تشخیص دهند در موافقت‌نامه‌ها و معاهدات بین‌المللی مصلحت و منافع کشورمان در نظر گرفته شده است به دولت اجازه خواهند داد تا ادامه کار را پیگیری کند و در غیر اینصورت قوه مجریه چنین حقی را نخواهد داشت.

وی گفت:‌ هفته آینده قرار است در کمیسیون امنیت ملی موضوع مذاکرات وین با حضور وزیر خارجه و یا مسؤول ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان بحث و بررسی شود این در حالی است در طول روزها و هفته‌های اخیر مذاکرات وین را به صورت دقیق رصد کرده‌ایم به همین دلیل دولتمردان باید گزارشات دقیقی از مذاکرات وین به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.

منبع: فارس