شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه#واردات

تنها تولید‌کننده "کپسول‌های اکسیژن ایرانی" به کمک دستگاه قضا به چرخه تولید برگشت!


تنها تولید‌کننده "کپسول‌های اکسیژن ایرانی" به کمک دستگاه قضا به چرخه تولید برگشت!

یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید کپسول‌های اکسیژن که توانایی تولید روزانه ۳۰۰ سیلندر کپسول اکسیژن را دارد، با دخالت مافیای واردات به صورت کامل فعالیتش متوقف شده بود که با ورود و مانع‌زدایی دستگاه قضا، مشکلات این واحد تولیدی به صورت کامل برطرف شد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ متخصصان یک شرکت ایرانی از 3 سال پیش، بومی‌سازی کپسول‌های اکسیژن در کشور را آغاز کردند، فرایندی که به نتیجه رسید اما بعضی سودجویی‌ها در واردات، کار تولید آن را متوقف کرد؛ با ورود دستگاه قضایی به مسئله و با برطرف شدن موانع، حالا رونق دوباره به تولید‌کننده‌های ایرانی کپسول‌های داخلی داده شده است.

با توجه به افزایش سرعت شیوع کرونا و شمار بالای مبتلایان، تامین کپسول‌های اکسیژن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ مشکلات تنفسی یکی از عوارضی است که برخی بیماران کرونایی با آن درگیر هستند و برای تنفس بهتر به کپسول اکسیژن نیاز دارند. هر بیمار کرونایی که نفسش به شماره می‌افتد، قطعاً نیاز به یک کپسول اکسیژن دارد، کپسول‌های اکسیژنی که اگرچه بخشی از آنها وارداتی است، اما شرکت‌هایی در کشور هستند که این کپسول‌ها را تولید می‌کنند.

"پورشعبان" یکی از  تولیدکننده‌های برتر داخلی کپسول‌های اکسیژن در همین زمینه اظهار کرد:‌ این مجموعه 2 سال پیش با  3 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شده است و ما نخستین تولیدکننده سیلندرهای اکسیژن در اوزان 2 و 5 و 10 در کشور هستیم؛ چون این محصول وارداتی بوده و کسی آن را تولید نکرده است، بعد از راه‌اندازی مجموعه، دوستان واردات‌کننده اصلاً‌ برایشان خوشایند نبود و به همین دلیل مشکلات بسیار زیادی را برای ما ایجاد کردند. یکی از مشکلات این بود که زمانی که کپسول‌های ما شارژ می‌شد، در مراجعه دوباره کپسول‌ها به مراکز شارژ، شارژ انجام نمی‌شد و همه آنها را به ما برگشت می‌دادند!

این شرکت همه استانداردهای لازم را کسب کرده است اما ویروس واردات آنقدر پیشروی کرد تا اینکه نفس این شرکت دانش‌بنیان به شماره افتاد و  تولیدات این شرکت به شدت کاهش یافت و به صفر رسید و بسیاری از کارگران این شرکت چندین ماه بیکار و خانه‌نشین شدند اما با تعطیلی این واحد، دستگاه قضا برای پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی‌ دست به کار شد.

با توجه به بررسی‌های انجام شده و جلسات مستمر برگزار شده، کارشناسان متخصص، در این حوزه ورود کردند و اعلام کردند که این واحد تولیدی دانش‌بنیان، گیر یک مافیای واردات افتاده است و  متعاقباً با شرکت‌هایی که مانع‌تراشی کرده‌اند مکاتباتی صورت گرفت و نهایتاً بعد از شناسایی موانع، دستورات قضایی از سوی دادستانی صادر شد و موانع به صورت کامل رفع شد. با برطرف شدن این موانع، بسیاری از طرف‌های قرارداد، موظف به شارژ و پرکردن کپسول‌های اکسیژن ایرانی شدند.

تولید روزانه این واحد تولیدی 300 عدد سیلندر است که باعث می‌شود بین 17 هزار تا 20 هزار دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری شود اما ظرفیت روزانه این شرکت، می‌تواند به رقم روزانه 800 تا 900 سیلندر نیز برسد؛ این واحد تولیدی امروز فقط با یک سوم ظرفیت خود در حال فعالیت است درحالی که با برطرف شدن کامل موانع و حمایت مسئولان می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال، کشورمان را از واردات این محصول بی‌نیاز کند.

پس از همه‌گیری ویروس کووید 19 به یکباره سطح تقاضا برای برخی اقلام پزشکی و بیمارستانی افزایش یافت و کپسول اکسیژن، اکسیژن‌ساز بیمارستانی و مخازن کرایوژنیک، از این دسته هستند؛ در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز سال گذشته فراخوانی برای حمایت از تولید کپسول‌های اکسیژن بیمارستانی منتشر کرده بود.

در این فراخوان از تمام شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و دیگر تولیدکنندگانی که توان و امکان تولید و تامین اکسیژن مورد نیاز مراکز درمانی کشور اعم از کپسول اکسیژن، اکسیژن‌ساز بیمارستانی و مخازن کرایوژنیک را دارند، جهت رفع نیازمندی‌های فناورانه این حوزه دعوت شده بود؛ در واقع شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و دیگر مجموعه‌های تولیدی توانمند که از ظرفیت ساخت و عرضه این‌گونه از اقلام برخوردار هستند، می‌توانستند با ارائه و معرفی توانمندی‌های خود در طرح‌های پیشرو مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/