شهرخبر

تصویب ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی و ۷ منطقه آزاد تجاری در مجمع تشخیص

پس از بحث و تبادل نظرکارشناسی اعضای مجمع تشخیص مصلحت و بررسی گزارش‌های کمیسیون اقتصادی مجمع و اخذ نظرات تعدادی از نمایندگان مجلس حاضر در جلسه، ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی و ۷ منطقه آزاد تجاری به تصویب رسید.
خبرگزاری میزان - بنا به اعلام روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه امروز مجمع تشخیص که به دلیل ضرورت رعایت دستور العمل‌های بهداشتی ضد کرونا به صورت حضوری- مجازی تشکیل شده بود با تسلیت شهادت جانسوز امیرالمومنین علی (ع) و گرامیداشت لیالی قدر، ماه مبارک رمضان را ماه خود سازی و تزکیه نفس و فرصتی مغتنم برای استجابت دعای مومنان دانست.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت گفت: ایام ماه مبارک رمضان در حال سپری شدن است و دو شب قدر را نیز پشت سر گذاشتیم، دستانمان خالی و روحمان نیازمند لطف و عنایت پروردگار، چشم امید به باقیمانده این ماه عزیز داریم تا خدای متعال صیام صائمین و قیام قائمین را در این ماه، به لطف و عنایت خود بپذیرد و در شب‌های قدر و در ایام پر فیض ماه مبارک رمضان دعای همه داعین را مستجاب کند.

وی سپس به جمعه آخر ماه مبارک رمضان و روز قدس اشاره کرد و گفت: روز قدس مظهر مظلومیت و مظهر آرمان‌های مردم فلسطین است؛ مردمی که در اثر ظلم و جور ظالمین اشغالگر از سرزمین خود آواره شده اند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه «پشت سر این ظلم و جفا در حق مردم فلسطین همه کفر ایستاده است» افزود: گرچه امسال هم به دلیل شرایط خاص کرونایی مردم ما و مردم بسیاری از کشور‌های اسلامی از راهپیمایی باشکوه روز قدس محروم هستند؛ اما این به معنای فراموش کردن روز قدس و آرمان ملت فلسطین نیست.

وی «آرمان قدس را تعطیلی‌ناپذیر» توصیف و تصریح کرد:آرمان قدس شریف همچنان برای همه ملت‌های مسلمان زنده است و ما مطمئن هستیم که آزادی قدس از دست اشغالگران و ظالمان، به فضل الهی و اراده همه ملت‌های اسلامی محقق خواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت در ادامه با اشاره به دستور جلسه امروز مجمع در خصوص لایحه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تجاری و تاکید بر اهمیت این مناطق در رشد و توسعه اقتصادی کشور، همچنین دغدغه اعضای مجمع و کمیسیون‌های ذیربط مجمع در این خصوص، ابراز امیدواری کرد نتیجه و ماحصل تصمیم مجمع تشخیص برای کشور و مردم مفید، تاثیر گذار و به مصلحت کشور باشد.

لاریجانی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه مناطق آزاد و ویژه در رشد و توسعه اقتصادی کشور به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار، شرط اساسی رسیدن به اهداف قانونی مد نظر این مناطق را پرهیز از رویکرد چنین مناطقی به موضوع واردات و حرکت همه جانبه به سمت صادرات تولیدی کشور دانست و گفت: برای دستیابی بهتر به اهداف توسعه‌ای مناطق آزاد و ویژه می‌بایست مقوله نظارت بر ساز و کار و عملکرد آن‌ها نیز تقویت شود تا این مناطق از اهداف اصلی و قانونی خود منحرف نشوند.

بر اساس این گزارش، پس از بحث و تبادل نظرکارشناسی اعضای مجمع تشخیص مصلحت و بررسی گزارش‌های کمیسیون اقتصادی مجمع و اخذ نظرات تعدادی از نمایندگان مجلس حاضر در جلسه، ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی و هفت منطقه آزاد تجاری به تصویب رسید.
 
 
انتهای پیام/