شهر خبر

این بیماری یکی از معضلات اصلی نظام سلامت است

این بیماری یکی از معضلات اصلی نظام سلامت است

این بیماری یکی از معضلات اصلی نظام سلامت است
رئیس گروه مبارزه با بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: آسم یکی از معضلات اصلی نظام سلامت در بسیاری از کشورهای جهان است و بیش از 340 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند و پیش بینی می شود که طی یک دهه آینده جمعیت این بیماران حدود 100 میلیون نفر افزایش یابد.

به گزارش بهداشت نیوز، روح اله یزدانی افزود: آسم یک اختلال التهابی مزمن و غیرواگیر راه های هوایی است که در آن بیمار به طور مکرر دچار سرفه، تنگی نفس، و احساس فشار بر روی قفسه سینه می شود.

وی با بیان این که در افراد مبتلا به آسم، حساس بودن راه های هوایی منجر به واکنش شدیدتر نسبت به محرک ها می شود، گفت: در این حالت در هنگام مواجهه با یک عامل آغازگر مانند ویروسها و عوامل حساسیت زا و محرک، انقباض شدید عضلات دیواره راه هایی رخ داده و با مهاجرت سلولهای التهابی به منطقه و افزایش ترشحات راه های هوایی، پوشش داخلی راه های هوایی متورم و ملتهب شده و یک التهاب حاد و نهایتا مزمن ایجاد می شود.

یزدانی سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه را شایع ترین علائم آسم خواند و افزود: سرفه در بیماران آسمی معمولا خشک بوده و اغلب در اواسط و آخر شب و اوایل صبح و یا هنگام ورزش و یا مواجهه با محرک ها بدتر می شود.

وی عنوان کرد: شدت علائم آسم در ساعات مختلف شبانه روز، فصول گوناگون و حالات مختلف بیماری، متفاوت است ضمن آن که امکان دارد همه علائم آسم در یک بیمار وجود نداشته باشد.

یزدانی با بیان این که به منظور تشخیص آسم، سابقه پزشکی و شرح حال بیمار مهم است، افزود: وجود سرفه های طولانی و بیش از 4 هفته، خس خس سینه مکرر و تنگی نفس عود کننده به ویژه پس از سرماخوردگی، فعالیت و ورزش یا مواجهه با عوامل محرک و آلرژن به نفع تشخیص بیماری آسم است خصوصا اگر سابقه فردی یا خانوادگی اگزما، آلرژی بینی یا سایر انواع آلرژی وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: در تشخیص بیماری آسم، پزشک علاوه برگرفتن شرح حال و انجام معاینات بالینی، از آزمون های سنجش عملکرد ریه نظیر اسپیرومتری نیز استفاده می کند.

یزدانی بیان داشت: عفونت های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا و سینوزیت ، عوامل حساسیت زای حیوانات مانند پر، مو، پشم و خز و حشراتی مانند سوسک ها، عوامل حساسیت زای استنشاقی همچون گرده گلها وگیاهان، قارچها وکپک ها و آلودگی هوا، انواع دودها مانند دود سیگار، تنباکو و دود ناشی از ذغال، عوامل شغلی مانند ذرات چوب، چسب، رنگ و سایر مواد شیمیایی و آرد غلات، هیجانات و اختلالات روحی مانند گریه کردن، خندیدن زیاد، موقعیتهای استرس زا، اضطراب و افسردگی، انجام حرکات ورزشی، بوهای تند مانند محلول های نظافت، عطر وادکلن، رنگها، لوسیون های معطر، مواد شیمیایی موجود در بخورها، بو گیرها و وسایل نقاشی از مهم ترین عوامل خط بیماری آسم هستند.