شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

نقش مهم و تاثیرگذار ماماها در بحران کرونا

نقش مهم و تاثیرگذار ماماها در بحران کرونا

نقش مهم و تاثیرگذار ماماها در بحران کرونا
کارشناس مسئول مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در بحران کرونا، ماماها نقش مهم و تاثیرگذاری را ایفا کردند و در این راه جامعه مامایی از خود جانفشانی نشان داد.

به گزارش بهداشت نیوز، طیبه ماجانی بیان کرد: علم و مهارت ماماها است که می تواند ارزشمندترین لحظه های زندگی هر خانواده را به زیباترین شکل ماندگار سازد از این رو این حرفه می تواند فردای بهتری برای نسل آینده کشور رقم بزند.

وی افزود: ماماها در دوران اپیدمی کرونا در شیفت های فشرده و تلاش مضاعف در ارایه خدمت به مادران باردار از هیچ کوششی دریغ نکردند به طوریکه در این مدت (از اسفند سال ۱۳۹۸ تا پایان فرودین ماه سال جاری) حدود ۱۲۵۳ مورد مادر باردار مشکوک به کرونا به بیمارستان ها مراجعه کردند که از این تعداد ۴۳۴ مورد مثبت در بیمارستان ها بستری و حدود ۱۳۶ زایمان نیز  انجام شده است که از این تعداد ۲۷ مورد مادر مبتلا به کرونا در بخش های مراقبت ویژه بستری شده اند.

وی تاکید کرد: خدا را شاکریم که با همکاری پرسنل درمانی و تلاش شبانه روزی آنان، با کمترین عارضه و مرگ، به مادران باردار ارائه خدمت کرده و جان مادر و نوزاد را از این بیماری مهلک نجات داده و سلامتیی را به آنان و خانواده هدیه کرده ایم.

ماجانی در ادامه به افزایش بی رویه سزارین هم اشاره کرد و خاطرنشان کرد: افزایش بی رویه سزارین تهدیدی جدی برای نسل آینده و کودکان کشور به شمار می آید اما خوشبختانه از سال ۱۳۹۳، با شروع طرح تحول نظام سلامت، سلامت نوزاد و مادران به عنوان یک اصل مهم و جدی برای وزارت بهداشت در اولویت قرار گرفت و در این راه زایمان طبیعی رایگان یکی از اقدامات مهمی بود که در راستای ترویج این امر اتخاذ و اجرایی شده است.

کارشناس مسئول مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: در سطح دانشگاه علوم پزشکی اراک، خوشبختانه شاهد کاهش درصد قابل توجهی از اعمال سزارین و افزایش  ۵۶/۵ درصدی زایمان طبیعی بوده ایم که از این رو، جزء دانشگاه های پیشرو در کشور و شایسته تقدیر از طرف وزارت بهداشت بوده ایم.

وی در پایان ضمن تبریک مجدد این روز به ماماها و اشاره به شعار امسال "بهبود شاخص ها با سرمایه گزاری برای ماماها" ابراز امیدواری کرد با بهره گیری بیشتر از خدمات ارزنده و موثر و حضور فعال همکاران ماما در عرصه سلامت، شاهد ارتقا و توسعه کشور در زمینه کاهش هر چه بیشتر سزارین و افزایش زایمان طبیعی باشیم.