شهر خبر

بایدن: امیدوارم به زودی با پوتین ملاقات کنم


بایدن: امیدوارم به زودی با پوتین ملاقات کنم

جو بایدن ابراز امیدواری کرد که در جریان سفر آتی خود به چند کشور اروپایی، بتواند با رئیس جمهوری روسیه دیدار کند و به عقیده وزیر خارجه آمریکا نیز گفت‌وگوی مستقیم بایدن و پوتین به نفع هر دو کشور خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»،"جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا علام کرد که امیدوار است در جریان سفر ماه ژوئن (خرداد-تیر ماه) خود به اروپا، بتواند با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه ملاقات کند.

بایدن شب گذشته در پاسخ به سئوال خبرنگاران در باره امکان دیدار وی با پوتین در جریان سفر دوره‌ای خود به چند کشور اروپایی، گفت: «من نسبت به این مسئله امیدوارم و انتظار دارم که چنین موقعیتی پیش آید.»  

رئیس جمهوری ایالات متحده در مذاکرات تلفنی ماه گذشته خود با همتای روسی خود، پیشنهاد برگزاری نشست سران در یکی از کشورهای اروپایی، به منظور بررسی روابط دو کشور را مطرح کرده بود. مقامات مسکو نیز در حال بررسی امکان دیدار رهبران روسیه و آمریکا هستند، ولی جزییات دقیق این ملاقات هنوز مورد توافق طرفین قرار نگرفته است.

در همین رابطه، "آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) در مصاحبه با روزنامه «فینشنال تایمز» یادآور شد که مذاکرات احتمالی و حضوری بین روسای جمهوری ایالات متحده و روسیه به نفع هر دو کشور خواهد بود. بلینکن گفت: «به عقیده من، اگر رهبران دو کشور بتوانند با یکدیگر گفتگوی مستقیم داشته باشند، این مسئله در جهت منافع هر دو طرف خواهد بود.»

وزیر خارجه آمریکا افزود، واشنگتن مایل نیست که روابط دوجانبه با مسکو تشدید شود، بلکه برعکس می‌خواهد تا این روابط با ثبات و قابل پیش بینی باشد. البته نتیجه به اقدامات آتی مقامات مسکو بستگی دارد.  

بلینکن پیش از این نیز گفته بود که جو بایدن در دیدار با پوتین قصد دارد دورنمای روابطی با ثبات بین دو کشور را مورد بررسی قرار دهد. به گفته وی، آمریکا و روسیه می‌توانند در برخی موضوعات، از جمله ثبات راهبردی با یکدیگر همکاری داشته باشند.

انتهای پیام/