شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#یزد#شورای عالی#استان یزد

آیت الله مدرسی:

حکومت علی(ع) از نوع جمهوری اسلامی بود

حکومت علی(ع) از نوع جمهوری اسلامی بود

ایسنا/یزد نائب رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان یزد احسان و نیکوکاری حضرت علی (ع) را از مهمترین مباحث مهم در رفتارشناسی آن حضرت برشمرد و با بیان این که حکومت امیرالمومنین(ع) بنا بر هجوم و خواست مردم محقق شد، آن را از نوع و جنس جمهوری اسلامی دانست.

آیت الله «سیدکاظم مدرسی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن بیان این که رفتارشناسی امام علی(ع) از مباحث مهم و اساسی و مهم در انتخاب سبک زندگی است، اظهار کرد: امام علی(ع)، سبک زندگی جامعی را برای سیاستمداران و مردم عادی پیش گرفته و علاوه بر آن در خصوص عبادت و بندگی و همچنین احسان و نیکوکاری سبک زندگی قابل توجهی دارد.

وی با بیان این که حضرت علی (ع) اولین خلیفه پس از پیامبر است، تصریح کرد: حکومت حضرت علی(ع) بنا بر هجوم و خواست مردم محقق شد به طوری که اسناد تاریخی متعددی گواه بیعت حریصانه مردم با آن حضرت و علاقه برای به حکومت رسیدن وی است و می‌توان آن را از نوع و جنس جمهوری اسلامی دانست.

این مسئول مقبولیت حکومت دینی حضرت علی(ع) را لازمه تحقق وظیفه الهی بر آن حضرت دانست و گفت: امیرالمومنان(ع) پذیرفتن جریان حکومت را صرفاً حضور مردم دانستند.

نائب رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان رفتار آن حضرت در خصوص احسان و نیکوکاری را از رفتارشناسی‌های مهم و زیبای حضرت علی(ع) عنوان کرد و گفت: نمونه‌های متعدد از احسان حضرت علی(ع) را می‌توان علاوه بر اجرای دقیق عدالت تا آخرین توان، مربوط به ایثار و فداکاری بی‌نظیر وی نسبت به نیازمندان و مردم دانست.

وی افزود: مصادیق این نوع احسان و نیکوکاری بر اساس روایات، فراوان وجود دارد که یکی از این نمونه‌ها را می‌توان در مورد نگرانی حضرت از نیامدن مهمان در بازه‌ی هفت روزه دانست.

آیت الله مدرسی با بیان این که یتیم‌نوازی حضرت علی(ع) و مصاحبت مهرانگیز وی با ایتام از دیگر این نمونه‌هاست، گفت: یکی از روایات تاریخی که از دیگر رفتارهای ستودنی حضرت یاد می‌کند؛ داستان زن ندیمه‌ای است که آن حضرت در بازار خرمافروشان گریان و پریشان دیدند و  پس از متوجه شدن جریان بدرفتاری خرمافروش و بازپس نگرفتن  خرمای نامرغوبش، با وی برخورد کردند.

وی تصریح کرد: البته خرمافروش در ابتدا که حضرت را نمی‌شناخت، با دخالت وی برخورد کرد اما به محض آگاه شدن از جایگاه حضرت علی (ع) از ایشان عذرخواست اما حضرت اصلاح رفتار و خوش رفتاری با مردم را شرط رضایتمندی از خرمافروش اعلام کرد.

به گفته امام جمعه بخش مرکزی یزد، روایات متعددی از بخشش و احسان و نیکوکاری و منش حضرت علی(ع) وجود دارد که نشان می‌دهد حتی دشمنان وی نیز او را بر حسب این رفتارها شناخته و او را ستایش می‌کردند؛ به طوری که روایتی در این باره نیز وجود دارد که معاویه به عنوان یکی از سرسخت‌ترین دشمنان حضرت علی(ع) به علم و آگاهی به رفتارهای آن حضرت، او را در مقابل یکی از حیله‌گران کوفی ستوده است.

آیت الله مدرسی در پایان رفتارشناسی حضرت علی (ع) را یکی از الزامات شیعیان عنوان و تصریح کرد: حضرت علی(ع) بنا بر روایات متعدد از هزینه بیت‌المال برای امورات شخصی استفاده نکرد و همواره زندگی ساده‌ای داشت به طوری که حتی با وجود رساندن گوشت و نان به مردم، خود از غذاهای ساده‌تری استفاده می‌کرد.

انتهای پیام