به گزارش برنا؛ صیانت از آثار تاریخی و میراثی کشور باید در  اولویت تمامی دستگاه‌ها قرار بگیرد تا بتوان  به شکل مناسب از شناسنامه تاریخی و میراثی کشور صیانت کرد. هرچند اغلب این اماکن زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری  مورد توجه قرار می‌گیرند اما برخی از املاک در اختیار دیگر نهادها قرار گرفته و باید در اسرع وقت مورد توجه و رسیدگی قرار بگیرند. در این میان شاهد برخی املاک تاریخی و میراثی هستیم که در اختیار سازمان اوقاف قرار دارند هر چند در آبان 98، وزارت میراث ‌فرهنگی و سازمان اوقاف و امور خیریه تفاهم‌نامه ای امضا شد، حال کم و کیف رسیدگی و اقدامات صیانتی از این املاک جای تامل دارد.

مسئولیت نظارت بر املاک تاریخی بر عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است

مجتبی باقرزاده،  مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه  درباره روند نظارت‌ها بر روی اماکن تاریخی و میراثی موقوفه  به خبرنگار برنا گفت: نظارت از این اماکن بر عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است همچنین نظارت بر نحوه بهره برداری هم در صورتی که ملک در ثبت ملی باشد بر عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

او افزود: اداره اوقاف هم در صورت بهره برداری از ملک تاریخی و میراثی موقوفه با مجوز و نظارت میراث فرهنگی و گردشگری می‌توانند به فعالیت بپردازد.

باقرزاده درباره روند معرفی املاک تاریخی و میراثی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: در گام نخست تشخیص اینکه یک ملک جزو املاک میراث و گردشگری است یا خیر بر عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گذاشته شده است.

ملک بر اساس نیت واقف مورد استفاده قرار می گیرد/ حفظ اصل موقوفه در قانون ذکر شده  است

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره اقدامات انجام شده برای املاک تاریخی و میراثی وقفی ادامه داد: وقف و موقوفه را بر اساس رسالت سازمان باید در نمای میراثی و تاریخی آن  حفظ کرد و بر اساس نیت واقف ملک را مورد استفاده قرار داد.

باقرزاده تصریح کرد: بهره بردای از املاک موقوفه بر اساس نیت و تاکیدات فرد وقف کننده انجام می‌شود. باید به این نکته تاکید کرد که حفظ اصل موقوفه در قانون ذکر شده است و سازمان‌های مربوطه نسبت به صیانت از آن باید حساسیت‌های لازم را اعمال کنند.  

اغلب املاک متبرکه تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی

بر اساس بررسی‌های انجام شده ۸۵۰۰ بقعه متبرکه در کشور وجود دارد که برخی از آن‌ها جزو بناهای تاریخی محسوب می‌شوند. مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به این سوال که اگر ملکی در اختیار سازمان اوقاف باشد، اما میراث فرهنگی و گردشگری نظارتی در روند آن نداشته باشد فعالیت‌ها چگونه است؟ گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه‌های مختلف در شهرهای مختلف املاکی ثبت ملی و بقای متبرکه را نظارت کرده و متصدیان و متولیان وقت و امنای مربوطه بر اساس قوانین و قواعد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به رسیدگی و صیانت از آن می‌پردازند.

 باقرزاده در واکنش به این سوال که اگر یکی از املاک تاریخی و میراثی تحت اختیار سازمان اوقاف نظارتی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خدمات حفاظتی دریافت نکند، چه اقداماتی باید انجام داد؟ افزود: در این وضعیت ما( سازمان اوقاف) نمی‌دانیم و مرجع تشخیصی سازمان میراث فرهنگی  گردشگری است.

//انتهای پیام:3