به گزارش برنا؛ هفته معلم بهانه‌ای شد تا پای صحبت برخی از معلمان بنشینیم و کم و کیف فعالیت‌های آنها را در یکسال اخیر کرونایی جویا شویم. البته راهکارهای این قشر برای ارتقای کیفیت آموزش و چگونگی آموزش مناسب برای دانش آموزان می‌تواند برای سیستم تعلیم و تریبت کشور راهگشا باشد. در این میان مریم سعیدی یکی از آموزگاران شهر تهران است. این معلم با کمک گرفتن از روش تلفیق دروس با هم همچون ریاضی و هنر، مطالعات و هدیه‌های آسمان، استفاده از شعر در یادگیری برخی مفاهیم ریاضی توانسته در فهم مطلب دانش آموزان فعالیت‌های موثری انجام دهد. مشارکت بچه‌ها در یادگیری یکدیگر با استفاده از یادگیری مشارکتی از شاخصه‌های این آموزگار است.

تلاش فراوان معلمان برای تطبیق با شرایط کرونا

او در خصوص روش تدریسش به خبرنگار برنا گفت: معلمان در دوران کرونا تلاش زیادی کردند. این در حالی است که در ابتدای شیوع کرونا تدریس در زیست بوم جدید آنها را مجبور به تولید محتوا کرده بود اما به سرعت پیشرفت کردند.

 سعیدی افزود: بنده به عنوان ناظر بر فعالیت‌های معلمان در مدارس باید به این نکته تاکید کنم که معلمان و دانش آموزان به سرعت خود را با فضای جدید وفق داده و محتواهای مناسبی برای دانش آموزان تهیه و از  فضای پرسش و پاسخ  به شکل مناسب استفاده کنند.

آموزش‌های زنده و موثر موثر برای افزایش یادگیری دانش آموزان در آموزش های آنلاین

او گفت: معلمان در شرایط کنونی از تدریس‌ها به شکل زنده همچون گرفتن لایو استفاده کرده و همین امر در کیفیت تدریس آنها موثر است.

این معلم تاکید کرد: معلمان و اولیا با دانش آموزان همراهی کرده و دانش آموزان هم بعد از ماه‌های مهر و آبان سال جاری خود را با شرایط وفق دادند.

 سعیدی ادامه داد: آنها هم به شکل مناسب از عهده فضای مجازی بر آمده و کلیپ‌های مناسب تهیه کردند. همچنین معلمان از دانش آموزان خواستار توضیح دروس هستند. به باور بنده در ایام کرونا معلمان، والدین و دانش آموزان تلاش کرده و موفق عمل کردند.

تدریس در فضای مجازی دشوارتر از تدریس حضوری

او با بیان اینکه برخی از معلمان با سابقه با نرم افزارها در فضای مجازی آشنایی نداشتند اما توانستند خود را به سرعت با شرایط تطبیق دهند، افزود: برای معلمان تدریس در فضای مجازی دشوار است.  به عبارت دیگر تدریس در فضای مجازی چندین برابر تدریس در کلاس‌های حضوری دشوار است.

به گفته او معلمان طی در یکسال اخیر با ضعف بینایی ، گردن درد، ستون فقرات  و ... مواجه شدند.

سعیدی درباره راهکارها برای ایجاد رغبت برای دانش آموزان برای تحصیل در فضای مجازی گفت: تدریس در فضای مجازی دو ساعت است. باید بتوان شرایطی را در منزل ایجاد کرد تا با نظارت والدین و معلم بتوان به آموزش دانش آموزان پرداخت.

استفاده از تئوری انتخاب برای مهار دانش آموزان در کلاس های مجازی / نمره آخر ترم ملاک در  آموزش‌های آنلاین نیست

این معلم افزود: اگر آموزش‌های مجازی خشک و بی‌روح باشد دانش آموزان در این بین سری به دیگر سایت‌ها می‌زنند البته از اوایل سال تحصیلی با این چالش مواجه بودیم. بر اساس پژوهشی‌های انجام شده تئوری انتخاب ویلیام گلاسر مدنظر قرار گرفت. بر این اساس فعالیت دانش آموز در طول ترم ملاک قرار داده می‌شود نه نمره.

سعیدی افزود: فضا را طوری چیدمان کردیم که با فعالیت گروه‌ها و تمرینات گروهی آنلاین و بازخورد مناسب معلم، کاهش استرس دانش آموزان تدریس  همزمان باشد و فقط به بارگذاری چند کلیپ خلاصه نشود.

این معلم افزود: دانش آموز باید در دو ساعت آموزش به شکل آنلاین فعال باشد. روش تدریس‌های مشارکتی انجام شود. دانش آموز ترغیب شود و در این حین در دیگر فضاهای آموزش فعالیت نداشته باشد.

او درباره دغدغه‌های معلمان گفت: معلمان را باید درک کرد. هم‌اکنون بسیاری از معلمان از اینترنت‌های شخصی کلاس‌های آنلاین را برگزار می‌کنند. در ایام کرونا معلمان روز و شب ندارند.

معلمان خواستار پخش زنده در بستر شاد هستند

سعیدی با بیان اینکه اگر قرار باشد سال آینده به شکل مجازی برگزار شود باید امکانات و شرایط بیش از این برای معلم فراهم شود، گفت: هم اکنون برخی از معلمان از داشتن یک گوشی موبایل محروم هستند و حتی نمی‌توانند اینترنت تهیه کنند.

 او افزود: معلمان خواستار پخش زنده در بستر شاد هستند. هرچند اینترنت دانش آموزان به نحوی است که نمی‌توانند وارد پخش زنده شده و از تدریس آنلاین استفاده کنند.

محتواهای درسی متناسب با آموزش‌های مجازی تغییر کند

 به گفته این معلم باید اینترنت برای معلم و دانش آموز فراهم شود. اختلال‌ها در شبکه شاد برطرف شود. محتواهای آموزشی هم متناسب با فضای مجازی طراحی شود. از سوی دیگر محتواهای درسی از قبل بوده و در دو ساعت کاری برای دانش آموزان مناسب نیست بلکه باید متناسب با فضا طراحی شود.                                                                                           

//انتهای پیام:3