شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#آلمان#امور خارجه#وزیر امور خارجه

تداوم مناقشات بین آمریکا و آلمان بر سر پروژه گازی "نورد استریم۲"


تداوم مناقشات بین آمریکا و آلمان بر سر پروژه گازی "نورد استریم 2"

وزیر امور خارجه آلمان و همتای آمریکایی وی در مذاکرات دوجانبه در حاشیه نشست گروه جی۷ نتوانستند به توافقی برای حل مناقشات بر سر پروژه گازی "نورد استریم۲" دست یابند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "آر.ان.دی." آلمان، پروژه گازی "نورد استریم2" که قرار است گاز روسیه را به آلمان و اروپا بیاورد مدتهاست که به موضوعی مورد مناقشه بین برلین و واشنگتن تبدیل شده است.

مذاکرات بین "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان و همتای آمریکایی وی "بلینکن" در حاشیه مذاکرات جی‌هفت هم نتوانست به این مناقشات پایان دهد و این اختلافات همچنان در دوران ریاست جمهوری بایدن هم ادامه دارد.

به گزارش رسانه‌های آلمانی هایکو ماس و بلینکن در مذاکراتی که در حاشیه نشست جی7 امروز در لندن داشتند نتوانستند به هیچ گونه توافقی دراین راستا دست پیدا کنند.

"هایکو ماس" بعد از مذاکرات حدوداً 40دقیقه‌ای با همتای آمریکایی خود اظهار داشت: ما همچنین درباره "نورد استریم2" صحبت کردیم و مواضع مشخص خود را یک بار دیگر با هم ردوبدل کردیم اما هیچ چیز جدیدی به دست نیامد.

ساخت پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان موسوم به "نورد استریم2" هم از نظر اقتصادی و هم سیاسی پروژه‌ای بحث‌برانگیز است.

این پروژه گازی که بیش از نود درصد آن تکمیل شده است قرار است در آینده 55 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را از روسیه به آلمان منتقل کند.

آمریکا به‌بهانه وابستگی اروپا به گاز روسیه شدیداً با این پروژه گازی مخالف است.

اجرای پروژه خط لوله گازی «نورد استریم2» به‌ارزش بیش از 9 میلیارد یورو و با طول بیش از 1200 کیلومتر که از یک سال پیش و در پی اعمال تحریم‌ها علیه روسیه متوقف شده بود، در اوایل ماه دسامبر 2020 از سر گرفته شده است.

آلمان اخیراً در اظهار نظرهای مختلف اعلام کرده است که با وجود تشدید مناقشات با روسیه به‌ویژه در پرونده مربوط به آلکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین همچنان می‌خواهد به این پروژه گازی پایبند باقی بماند.

ایالات متحده نیز بارها تمام شرکت‌هایی را که به‌نوعی در ساخت خط لوله 1220کیلومتری نورد استریم2 همکاری دارند تهدید به اعمال تحریم‌های سنگین کرده است.

در دولت ائتلافی آلمان هم البته اخیراً مناقشات بر سر تداوم پروژه گازی "نورد استریم2" ایجاد شده است.

وزیر دفاع آلمان چندی پیش بعد از دیداری با همتای آمریکایی خود با توجه به سیاست‌های اخیر روسیه توقف این پروژه گازی را رد نکرد.

در عین حال "آنگلا مرکل"، صدراعظم آلمان بارها در اظهارات مختلف بر لزوم پیشبرد این پروژه گازی تأکید کرده است.

هایکو ماس در عین حال اختلافات با ایالات متحده بر سر این پروژه گازی را تنها بخش کوچک تشکیل‌دهنده مناسبات دوجانبه دانست.

وزرای خارجه هفت کشور صنعتی در این نشست علاوه بر پیگیری دستورکارهای خود، شرایط را برای برگزاری نشست ماه آینده سران این گروه که قرار است در جنوب غربی بریتانیا برگزار شود، هموار می‌کنند.

انتهای پیام/+