شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#دولت#وزیر خارجه#سعید#دولت تدبیر#تاریخ

آشنایی با رویداد سرقت و انتشار فایل صوتی محرمانه ظریف

روز ۶ اسفند سال ۱۳۹۹ و در قالب برنامه‌ای با عنوان تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید، مصاحبه سعید لیلاز با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ضبط شد. بخش‌هایی از این فایل صوتی یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۲۵ آوریل ۲۰۲۱) برای نخستین بار توسط شبکه ایران اینترنشنال منتشر شد. (برای اطلاعات بیشتر منابع ارائه شده در آخر این مدخل را بخوانید.)

آشنایی با رویداد سرقت و انتشار فایل صوتی ظریف

به گزارش همشهری آنلاین*،  انتشار یک فایل صوتی از محمدجواد ظریف در شبکه‌های اجتماعی و سپس در شبکه سعودی ایران اینترنشنال در روز یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ جنجال زیادی آفرید. فایل صوتی منتشر شده، حاوی گفت‌وگوی ظریف با سعید لیلاز یکی چهره‌های نزدیک به دولت روحانی و کمی بیش از سه ساعت است. حسام الدین آشنا مسئول این پروژه تاریخ شفاهی بعد از این اتفاق از سمت خود استعفا داد و علی ربیعی جای او را گرفت.

در بخشی به جزئیات بیان‌نشده‌ای در خصوص حصول توافق هسته‌ای برجام و همچنین کارشکنی‌های روسیه در این روند پرداخته شده‌است. ظریف در این گفتگو بارها می‌گوید که روسیه تمام تلاش خود را انجام داد تا برجام حاصل نشود: «یک شب در اتاق جان کری صحبت می‌کردیم و لاوروف به من گفت من کار دارم و باید برگردم، مذاکرات را تمام کنیم. جان کری به من گفت نظر تو چیست؟ من گفتم این شرایط برای من قابل قبول نیست. لاوروف در پاسخ گفت پس تو که دستورالعمل نداری، وقت ما را نگیر، ما بریم به کارمان برسیم، تو هم برو دستورالعملت را بگیر و بعداً برگرد. من با لحن بسیار غیرمحترمانه به او گفتم به تو هیچ ربطی ندارد.»

وی با اشاره به نارضایتی لاوروف از حصول برجام و تلاش‌های روسیه برای به شکست رساندن توافق هسته‌ای ایران در این فایل اشاره می‌کند. او در ادامه اشاره می‌کند که روسیه با قصد تخریب دست‌آوردهای برجام سرلشکر قاسم سلیمانی را به روسیه دعوت کرده‌است: «روس‌ها فکر نمی‌کردند برجام به نتیجه برسد و در هفته‌های آخر که دیدند مذاکرات دارد به نتیجه می‌رسد شروع کردند به طرح پیشنهادهایی جدید. در این مرحله روسیه و فرانسه پیشنهاد دادند که ایران هر ۶ ماه یک بار موظف به تمدید مجوز از شورای امنیت برای ادامه توافق هسته‌ای باشد؛ یعنی ایران مجبور بود هر شش ماه یک بار با ۵ عضو ثابت و ۱۰ عضو غیرثابت شور مذاکره کند تا برجام تمدید شود که ما هرگز این طرح را قبول نکردیم… کافی است به ۶ ماه فاصله زمانی از زمان حصول برجام تا اجرایی شدن آن توجه کنیم. در آن محدوده زمانی یعنی از تیر تا دی ماه ۱۳۹۴ اتفاقات بسیاری افتاد که اولینش سفر سردار سلیمانی به روسیه بود. در ادامه می‌توان به حمله به سفارت عربستان و گرفتن دو کشتی آمریکایی اشاره کرد.»

در یکی از اولین واکنش‌ها سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص فایل صوتی منتشره در برخی رسانه‌ها با صدای محمدجواد ظریف گفت: «این گفت‌وگو صرفا برای ثبت در حافظه سازمانی دولت تدبیر و امید ضبط شده بوده و قرار به انتشار آن نبوده است و معلوم نیست توسط چه افرادی و با چه اهداف و نیاتی به صورت گزینشی در فضای مجازی منتشر شده است». احتمالاً اشاره سخنگوی وزارت خارجه به عبارت «ثبت در حافظه سازمانی دولت تدبیر و امید» به دفتر حفظ و نشر آثار حسن روحانی به سرپرستی محمد قوچانی برمی گردد.

واکنش‌ها و نقل قول‌ها  

*منابع: همشهری آنلاین۱، ۲، ۳، ۴ /DW / تسنیم / فارس