شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#روسیه#لهستان#رئیس جمهوری

حمایت لهستان و لیتوانی از تلاش اوکراین برای عضویت در ناتو


حمایت لهستان و لیتوانی از تلاش اوکراین برای عضویت در ناتو

رئیس جمهوری لهستان در دیدار با همتای اوکراینی خود، روسیه را "دشمن آزادی" نامیده و تأکید کرد: موضوع تأمین امنیت اوکراین و نقشه راه عضویت این کشور در ناتو، در نشست آتی اعضای این سازمان بررسی خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ولادیمیر زلنسکی" رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه در یک سفر کاری عازم لهستان شد تا در مراسم ویژه بزرگداشت دویست و سی‌امین سالگرد تصویب نخستین قانون اساسی این کشور شرکت کند. در این مراسم روسای جمهوری اوکراین، لیتوانی، لتونی و استونی دعوت شده بودند.

"آنژی دودا" رئیس جمهوری لهستان در این مراسم از روسیه بعنوان "دشمن آزادی" نام برده و گفت: «همانطور که در قانون اساسی ما تأکید شده، هر کشوری حق دارد بر اساس اراده ملت خود عمل کرده و راه مورد نظر خود در توسعه دموکراسی را بپیماید. در این راه، امپراتوری روسیه چند قرن پیش نتوانست مانع از آزادی ما شود و اکنون نیز فدراسیون روسیه با وجود تلاش خود، قادر به جلوگیری از این روند نخواهد بود.»

وی همچنین یادآور شد که در نشست ماه ژوئن (خرداد-تیر ماه) ناتو، موضوع لزوم تأمین امنیت اوکراین و نقشه راه برای عضویت این کشور در پیمان آتلانتیک شمالی مورد بررسی کشورهای عضو ناتو قرار خواهد گرفت. به عقیده وی، عضویت اوکراین در ناتو، یک هدف اصولی است که مقامات کی‌یف برای رسیدن به آن مبارزه می‌کنند.

رئیس جمهوری لیتوانی نیز در سخنانی، با حمایت از مواضع کی‌یف در مقابله با تهدیدات روسیه، تأکید کرد که بهترین راه برای تأمین امنیت و موفقیت در اجرای اصلاحات در اوکراین، عضویت آن در اتحادیه اروپا و ناتو خواهد بود. به عقیده وی، بروکسل و دیگر پایتخت‌های اروپایی می‌توانند شرایط لازم برای این منظور را فراهم کنند.

ولادیمیر زلنسکی آخرین بار در ژانویه سال گذشته میلادی (2020) به ورشو سفر کرده بود.  

انتهای پیام/