شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بایدن

هشدار هیلاری درباره تبعات سنگین تصمیم بزرگ بایدن

کدخبر: 409895
اقتصادنیوز؛ هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده در گفت‌وگو با فرید زکریا مجری برنامه GPS شبکه سی‌ان‌ان نسبت به «تبعات سنگین» تصمیم بایدن برای خروج نظامیان آمریکا از افغانستان، هشدار داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یورونیوز؛ هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اسبق آمریکا روز یکشنبه نسبت به آنچه وی «عواقب بزرگ» تصمیم رئیس جمهور بایدن برای خروج نظامیان آمریکایی از خاک افغانستان خواند، هشدار داد.

خانم کلینتون که با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتگو می‌کرد از خطر بالقوه دوباره به قدرت رسیدن طالبان سخن گفت و یادآور شد که این گروه اسلامگرای افراطی که سال ۲۰۰۱ با تهاجم نظامی آمریکا از قدرت رانده شد، ممکن است دوباره کنترل کل کشور را در دست گیرد.

ایالات متحده آمریکا عقب‌نشینی ۲ هزار و پانصد نظامی باقی مانده خود در خاک افغانستان را رسما از روز شنبه اول ماه مه آغاز کرد.

خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان که هم‌اکنون با هماهنگی نیروهای ناتو در حال انجام است باید تا پیش از بیستمین سالگرد حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ به پایان برسد.

این در حالیست که طالبان همزمان با آغاز خروج تدریجی نظامیان آمریکایی بر شدت حملات خود در نقاط مختلف خاک افغانستان افزوده است.

رسانه‌های داخلی در افغانستان روز یکشنبه با استناد به منابع امنیتی اعلام کرده‌اند که نیروهای طالبان طی بیست و چهار ساعت گذشته اقدام به ۱۴۱ مورد تحرک ضد امنیتی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش تحرکات و حملات نیروهای طالبان اغلب در ولایت‌های ارزگان، زابل، بغلان، کندهار، ننگرهار، بدخشان و تخار صورت گرفته است.

 

خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان؛ استقبال در مناطق جنوبی، ترس و احتیاط در سایر نقاط کشور

درگیری ارتش افغانستان با نیروهای طالبان بیش از ۱۰۰ کشته برجای گذاشت

هیلاری کلینتون در بخش دیگری از گفتگوی خود با سی‌ان‌ان با اشاره به عقب نشینی نیروهای آمریکایی و تداوم حملات طالبان گفت: «این همان چیزی است که ما از آن به عنوان یک مشکل وحشتناک نام می‌بریم.»

وزیر خارجه پیشین آمریکا در ادامه تصریح کرد: «در هر دو صورتِ ماندن و یا رفتن، ما با عواقب و تبعات پیش‌بینی شده و غیرمنتظره مواجه خواهیم شد.»

خانم کلینتون همانند جو بایدن به عنوان دو دموکرات، از حامیان سرسخت مداخله نظامی آمریکا در افغانستان پس از حملات یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ بودند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا عقب‌نشینی نظامیان کشورش از خاک افغانستان را از این جهت موجه می‌داند که به ادعای او نیروهای آمریکایی اطمینان داده‌اند که این کشور دیگر نمی‌تواند پایگاهی برای توطئه علیه غرب از سوی گروه‌های افراطی خارجی باشد.

خانم کلینتون یکشنبه شب سوال فرید زکریا،‌ مجری سرشناس شبه سی‌ان‌ان در باره تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نظامیان از افغانستان را اینگونه پاسخ داد: «دولت ما باید بر دو پیامد بزرگ این تصمیم تمرکز کند، یکی از آنها به خصوص ازسرگیری فعالیت‌ گروه‌های افراطی و دیگری موج آوارگان و پناهجویان افغان است که پس از این جریان ممکن است به راه بیافتد.»

وی تصریح کرد که سقوط احتمالی دولت افغانستان و تسخیر احتمالی آن توسط طالبان می‌تواند به یک جنگ داخلی جدید منجر شود.

هیلاری کلینتون سپس یادآور شد که محافظت از هزاران افغان که در طول سالهای نبرد با ایالات متحده و ناتو همکاری کرده‌اند نیز بسیار مهم است.

وی همچنین پیشنهاد کرد که یک سامانه ویژه اعطای ویزا برای رسیدگی به درخواست‌های پناهنجویان احتمالی افغان در صورت وخیم شدن اوضاع در این کشور تشکیل و راه اندازی شود.

همزمان با تشدید حملات طالبان پس از اول ماه مه، مهلت پایانی تعیین شده در توافق صلح دوحه برای خروج نظامیان خارجی،‌ نیروهای امنیتی افغانستان برای مقابله با این حملات به حال آماده باش درآمده‌اند.

مقامات دولتی افغانستان روز دوشنبه اعلام کردند که در تازه‌ترین حملات طالبان به یک پاسگاه نظامی در جنوب غربی ولسوالی فراه دست‌کم هفت سرباز ارتش کشته شدند.