تلاش مجلس برای تامین مسکن کارگران و اقشار کم‌درآمد

اقبال شاکری در رابطه با صحبت‌های مقام معظم رهبری در خصوص لزوم توجه به مسکن کارگران گفت: همانطور که مقام معظم رهبری نیز اشاره کردن، مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به موضوع مسکن محرومان و کارگران توجه کرده است، البته این مهم در طرح جهش تولید و تامین مسکن نیز به نحوی پیش بینی شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس در طرح جهش تولید و تامین مسکن دولت را مکلف به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی برای افراد فاقد مسکن کرده است.

بانک مرکزی طبق قانون باید تا پایان فروردین ماه سهم تمام بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات جهت ساخت و بازسازی واحد های مسکونی اعلام می‌کرد

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری روز گذشته به مصوبه مجلس در قانون بودجه 1400 در خصوص مسکن کارگران اشاره کردند که مربوط به بند 10 تبصره 18 این قانون است که باید سالانه یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی برای اقشار فاقد مسکن ساخته شود از طرفی 20 درصد تسهیلات بانک ها نیز باید به این مهم اختصاص داده شود. بانک مرکزی طبق این قانون باید تا پایان فروردین ماه سهم تمام بانک‌ها را برای پرداخت این میزان تسهیلات جهت ساخت و بازسازی واحد های مسکونی اعلام می‌کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بند 10 تبصره 18 قانون بودجه 1400 تاکید شده که 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش احداث و نوسازی واحد مسکونی اختصاص پیدا کند. بنابراین مصوبه مجلس در طرح جهش تولید و تامین مسکن و بند مذکور در قانون بودجه، تکمیل کننده یکدیگر برای تامین مسکن محرومان هستند و اجرای کامل آن تا حدودی موجب کاهش التهاب بازار مسکن می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی با توجه به بیانات رهبر انقلاب درباره لزوم توجه به مسکن کارگران باید در دستور عمل اجرایی قانون، برای کارگران اولویتی همانند اقشار ضعیف  قائل شود

شاکری با بیان اینکه باید سالانه حداقل 1.5 میلیون واحد مسکن ساخته شود تا نیازها و کمبودهای حال حاضر این حوزه رفع شود، اضافه کرد: باید تلاش کنیم مصوبه مربوطه به ساخت مسکن در قانون بودجه 1400 ، به قانون دائمی تبدیل شده و به مدت 6 سال، تکرار شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن سال 95 ویژگی‌های افرادی که باید از تسهیلات مسکن استفاده کنند، به صورت کامل مشخص شده است، لذا وزارت راه و شهرسازی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم توجه به مسکن کارگران باید در دستور عمل اجرایی قانون مذکور، برای کارگران اولویتی همانند اقشار ضعیف جامعه و محروم قائل شود.