شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#شب قدر

نزول قرآن و تقدیر اعمال فضیلتِ ذاتی شب قدر است

نزول قرآن و تقدیر اعمال فضیلتِ ذاتی شب قدر است

رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه شب‌های قدر به‌عنوان شبی برای عبادت طراحی‌شده و ذات عبادت نیز به معنی تنها در جمع بودن نیست، گفت: فضیلت ذاتی شب قدر شامل دو واقعه نزول قرآن کریم و تقدیر اعمال است‌.

حجت‌الاسلام حمیدرضا شریعتمداری، عضو هیئت علمی گروه شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتگو با ایکنا اظهار کرد: نزول قرآن کریم در شب قدر اتفاق افتاده که یا شروع نزول بنا به نظر برخی در این شب بوده و یا قرآن به‌صورت یکجا در این شب نازل‌شده است.
 
وی بیان کرد: با بیان اینکه شب قدر دارای فضیلت ذاتی و ثانوی است، اظهار کرد: فضیلت ذاتی شب قدر شامل دو واقعه نزول قرآن کریم و تقدیر اعمال است‌.
 
وی با بیان اینکه تقدیر اعمال در شب قدر رخ می‌دهد، افزود: یک سوره اختصاصی مربوط به قدر وجود دارد که در این سوره صحبت از نزول قرآن و اشاره به نزول فرشتگان در چنین شبی شده است.
 
رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: نزول فرشتگان در چنین شبی می‌تواند با بحث تقدیر نسبت داشته باشد؛ زیرا در سوره دخان آمده که در شب مبارکی قرآن را فرو فرستادیم و در چنین شبی هر اتفاق محکمی که بخواهد بیفتد، تقدیر می‌شود.
 
وی گفت: فرشتگان در چنین شبی با نزول خود، باید برای کسی وارد شوند و این نزول اتفاقی است که همه‌ساله تکرار می‌شود و اکنون که دسترسی به پیامبر(ص) نداریم باید بر امام عرضه شود و نقشی در امضای مقدرات داشته باشد.
 
حجت‌الاسلام شریعتمداری ابراز کرد: اینکه شب قدر دقیقاً چه زمانی است، قطعی نیست و روایات شیعه و سنی به دلیل روایات فراوان و همچنین با کنار هم گذاشتن آیاتی که صحبت از فرو فرستادن قرآن در ماه مبارک رمضان می‌کند، بیشتر آن را در این ماه می‌دانند.
 
وی گفت: در منابع شیعی بیشتر شب قدر را در شب ۲۱ ام و ۲۳ ام ماه مبارک رمضان می‌دانند و احتمال اینکه شب قدر در شب ۲۷ ام این ماه باشد نیز وجود دارد و در منابع اهل سنت تثبیت‌شده که ۲۷ ام ماه رمضان شب قدر است.
 
رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب در خصوص فضیلت ثانوی شب‌های قدر افزود: شب ۱۹ ام ماه مبارک رمضان شب ضربت خوردن امام علی(ع) و شب ۲۱ ام ماه مبارک رمضان شب شهادت ایشان است.
 
وی بیان کرد: فضیلت ذاتی شب‌های قدر مربوط به احیا،، نزول قرآن و مناسک و اعمال این شب از جمله دعای ابوحمزه ثمالی، دعای جوشن کبیر، دو رکعت نماز هر رکعت بعد از حمد، هفت قل هو الله و در پایان نماز ۷۰ استغفرالله است.
 
وی با ذکر روایتی از شیخ صدوق که در این شب مذاکره علمی برتر و افضل است، افزود: شب‌های قدر به‌عنوان شبی برای عبادت طراحی‌شده و ذات عبادت نیز به معنی تنها در جمع بودن نیست.
 
انتهای پیام/
 ∎​