شهر خبر

آرایش احزاب سیاسی کردستان عراق پیش از انتخابات زودهنگام پارلمانی/گزارش اختصاصی تسنیم


آرایش احزاب سیاسی کردستان عراق پیش از انتخابات زودهنگام پارلمانی/گزارش اختصاصی تسنیم

احزاب سیاسی کردستان عراق به طُرق مختلف خود را برای انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور آماده می کنند. حزب دموکرات کردستان عراق به صورت مستقل پا به عرصه انتخابات خواهد گذاشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات عراق، فضای اقلیم کردستان عراق تا حدی انتخاباتی شده است. احزاب سیاسی این منطقه در حال تدارک انتخاباتی و تلاش برای حضوری پررنگ در این رخداد مهم هستند.

احزاب سیاسی کردستان عراق به طُرق مختلف خود را برای انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور آماده می‌کنند. حزب دموکرات کردستان عراق به صورت مستقل پا به عرصه انتخابات خواهد گذاشت اما اتحادیه میهنی کردستان ضمن اعلام ائتلاف کردستانی با جنبش تغییر، با دو حزب اسلامی این منطقه نیز توافقنامه انتخاباتی امضاء کرده است.

حزب دموکرات کردستان عراق:

این حزب سیاسی به رهبری مسعود بارزانی در ادوار گذشته انتخابات عراق حائز بیشترین کُرسی‌های پارلمان این کشور در میان احزاب کُردی شده است. در این دوره نیز رهبری این حزب تصمیم به مشارکت مستقل در انتخابات زودهنگام عراق گرفته است. خسرو گوران مسئول دفتر انتخاباتی حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرده است که حزب متبوع وی در 30 حوزه انتخابیه در سراسر عراق دارای 55 کاندید خواهد بود. بیشترین تمرکز انتخاباتی حزب مسعود بارزانی همچون دوره‌های گذشته در استان‌های اربیل و دهوک در اقلیم کردستان خواهد بود. اگرچه پس از حوادث 16 اکتبر سال 2017 حزب دموکرات کردستان عراق در کرکوک حضور نداشته است اما در انتخابات این استان نیز مشارکت خواهد داشت. حزب بارزانی در دوره کنونی پارلمان عراق دارای 25 کُرسی است.

ائتلاف کُردستانی:

این ائتلاف انتخاباتی متشکل از احزاب اتحادیه میهنی کردستان و جنبش تغییر است و قرار است لاهور شیخ جنگی رئیس مشترک اتحادیه میهنی ریاست آن را بر عهده داشته باشد. این ائتلاف در شرایطی اعلام موجودیت کرده است که جنبش تغییر با سلسله رخدادهای داخلی از جمله جدایی فراکسیون پارلمانی در بغداد و تشکیل جبهه معارضین حزب مواجه شده است و به عقیده ناظرین سیاسی اقلیم به ناچار تن به این مشارکت انتخاباتی با اتحادیه میهنی داده است.

تغییری‌ها همچنین در شرایطی ائتلاف کُردستانی را با اتحادیه میهنی کردستان تشکیل داده‌اند که با حزب دموکرات کردستان عراق نیز در حال حاضر دارای توافق سیاسی مشترکی هستند که ماحصل آن تشکیل کابینه کنونی اقلیم به ریاست مسرور بارزانی بوده است.

 

البته جنبش تغییر با اتحادیه میهنی کردستان دارای توافقنامه‌هایی بوده است که هرگز اجرایی نشده و آخرین توافقنامه هم به سال 2016 برمی‌گردد که توافق مشهور دباشان با حضور جلال طالبانی و نوشیروان مصطفی رهبران فقید اتحادیه میهنی و جنبش تغییر امضاء شد و به دلیل شرایط پیش آمده پس از توافق، اجرایی نشد.

ائتلاف کردستانی سومین توافق مشترک اتحادیه میهنی با جنبش تغییر پس از سال 2009 و انشعاب تغییری‌ها از این حزب می‌باشد و هنوز جزئیاتی از آن منتشر نشده است که آیا با هدف تقسیم کُرسی‌های انتخاباتی است یا کاربرد آن، مرحله پس از انتخابات اکتبر 2021 را نیز شامل می‌شود.

اتحادیه میهنی کردستان در دوره کنونی پارلمان عراق دارای 18 کُرسی و جنبش تغییر نیز دارای 5 کُرسی است، البته همچنانکه اشاره شد اعضای فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان عراق به دلیل اختلافات سیاسی، راه خود را از این جنبش جدا کرده‌اند و حتی در این دوره به ائتلاف امید کُردستان در پارلمان عراق پیوستند.

احزاب اسلامی:

دو حزب اسلامی کردستان عراق با وجود تلاش‌ها برای یک ائتلاف مشترک، متاثر از قانون جدید انتخابات عراق به صورت جداگانه و در چارچوب توافق با اتحادیه میهنی کردستان در رقابت‌های انتخاباتی شرکت خواهند کرد. حزب جماعت عدالتخواهی (جماعت اسلامی سابق) و اتحاد اسلامی کردستان قرار است در این دوره هر یک از دو کُرسی پارلمان عراق برخوردار شوند. در تعدادی از حوزه‌های انتخابیه کاندیدهایی را معرفی و در دیگر حوزه ها از جمله کرکوک به نفع اتحادیه میهنی کردستان کنار خواهند رفت.

جماعت عدالتخواهی و اتحاد اسلامی کردستان در دوره کنونی پارلمان عراق هریک دارای 2 کُرسی هستند.

دیگر احزاب:

احزاب نسل جدید و سوسیالیست دموکرات کردستان نیز اعلام کرده‌اند که به صورت مستقل در انتخابات پارلمان عراق مشارکت خواهند داشت. نسل جدید به عنوان جریان سیاسی منتقد حکام اقلیم کردستان توانست در دوره کنونی پارلمان عراق 4 کُرسی را به دست آورد اما به دلیل اختلافات سیاسی نمایندگان با شهسوار عبدالواحد رئیس این جریان، دو عضو فراکسیون نسل جدید جدایی خود را اعلام کردند و اکنون تنها دارای دو کُرسی است. حزب سوسیالیست دموکرات هم در پارلمان عراق حضور ندارد.

وضعیت کرکوک برای احزاب کُردی چگونه خواهد بود؟

کُردها بدون تشکیل ائتلاف مشترک پا به عرصه انتخابات عراق در استان کرکوک خواهند گذاشت. احزاب کُردی در حوزه های یکم و دوم کرکوک بیش از 20 کاندید خواهند داشت. همچنانکه اشاره شد حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی چند سالی است که در این استان حضور ندارد اما در انتخابات آتی کاندیدهایی را معرفی کرده است. جماعت عدالتخواهی، اتحاد اسلامی و حزب کمونیست اعلام کرده‌اند که در انتخابات کرکوک شرکت نخواهند کرد، البته دو حزب اسلامی مورد اشاره بر اساس توافق با اتحادیه میهنی به نفع این حزب کناره گیری کرده‌اند. اتحادیه میهنی کردستان و جنبش تغییر با 6 کاندید در کرکوک فعالیت انتخاباتی خواهند داشت. حزب سوسیالیست دموکرات کردستان، نسل جدید، ائتلاف ملی کردستان و جنبش اسلامی کردستان نیز هر یک با دو کاندید در انتخابات کرکوک مشارکت می کنند.

حضور زنان:

با توجه به اینکه در قانون جدید انتخابات عراق در هر حوزه انتخابیه سهمیه یک کُرسی برای زنان در نظر گرفته شده است، در اقلیم کردستان 49 زن برای کسب 12 کُرسی پارلمان عراق رقابت خواهند کرد. در سلیمانیه 24 زن، اربیل 18 زن و دهوک نیز 7 زن به عنوان کاندید انتخابات آتی عراق حضور دارند.

در دوره کنونی پارلمان عراق، کُردها دارای 58 کُرسی هستند، احزاب کُردی در تلاش هستند شمار نمایندگان خود را در پارلمان آینده افزایش دهند. برهم صالح رئیس جمهوری کُرد عراق در سفر چند روز گذشته به اربیل و دیدار با مسعود بارزانی هشدار داده بود در صورتیکه کُردها موفق به کسب جایگاه کنونی خود نشوند، نمی‌توان انتظار کسب پُست‌های عالی را در مرحله پس از انتخابات و تشکیل دولت جدید عراق داشت.

انتهای پیام/.