شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه#شورای عالی

گردشگری از مستحبات مورد پسند اسلام است

ایسنا/ براساس سخنان نائب رئیس شورای عالی حوزه های علمیه استان یزد، گردشگری از مستحبات مورد پسند اسلام است.

قضیه چیست؟

آیت الله سید کاظم مدرسی اظهار کرد: حکم بسیاری از اقدامات در حالت طبیعی و موقعیت عادی، روا بودن است، اما بعضی از این اقدامات به علت برخی از عوارض و موقعیت های غیرطبیعی شامل احکام دیگری مانند وجوب و حرمت می شود.

وی با بیان اینکه گردشگری در برخی موارد حرام و در برخی از موارد واجب می شود، گفت: گردشگری و جهانگردی به عنوان اقدامی که از مکلف سر می زند، در حالت عادی امری مباح و مطلوب است و بواسطه فواید سرشار آن از مستحبات مورد پسند اسلام بشمار می رود و حتی در برخی موارد نیز بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.

این مسئول در خصوص واجب بودن گردشگری تصریح کرد: گردشگری در مواردی که مصلحت های مهم جامعه و نظام اسلامی ایجاب کند، می تواند واجب شود که به عنوان نمونه سفر حج را میتوان نام برد.

وی خنثی کردن توطئه دشمنان و استفاده از گردشگری به این منظور را نیز در زمره احکام واجب گردشگری دانست و گفت: در این صورت اگر حفظ اصل اسلام و نظام اسلامی وابسته به جریان گردشگری، جهانگردی و سیاحت باشد، این امر واجب می شود و فقها این مسئله را اثبات کرده اند.

مدرسی البته در خصوص حرام شدن گردشگری نیز گفت: اگر قرار باشد جهانگردی برای برخی از افراد موجب از دست رفتن تکالیف شرعی شده و در اثر آلودگی محیط، اعتقادات و باورهای مذهبی فرد را متزلزل کند، بر فرد حرام می شود.

این مسئول در خصوص پاره ای از روایات مستند راجع به کراهت گردشگری هم بیان کرد: مواردی مانند سفر دریایی برای تجارت مکروه نقل شده که به نظر می رسد عواملی مانند نبودن امکاناتی مانند قبله نما در آن زمان و امکان ضرر به دین موجب این مسئله شده بود.

مدرسی با بیان اینکه براساس روایات، فلسفه سفر و حکمت مسافرت از دیدگاه بزرگان در سه مورد تبیین شده است، گفت: اندوختن توشه آخرت مانند سفر مکه و سفرهای زیارتی یکی از این مصادیق است که البته در برخی موارد براساس روایات، لازم است هر بار به سفر می رویم زیارت امامزاده یا ائمه ای را قصد کنیم و در کنار آن به سایر امور مطلوب نیز برسیم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد در پایان با اشاره به اینکه بالا بردن سطح زندگی و معاش و لذت جویی از جمله این موارد است، گفت: سایر لذت جویی ها و دیدار اقوام از موارد فلسفه سفر است که البته این لذت جویی ها باید غیرحرام باشد.

گردشگری از مستحبات مورد پسند اسلام است