شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سایه

زندگی معنوی در سایه آرامش الهی ایجاد می‌شود

زندگی معنوی در سایه آرامش الهی ایجاد می‌شود

زندگی معنوی در سایه آرامش الهی ایجاد می‌شود و طوفان‌های حوادث با این آرامش، انسان را از مسیر صحیح منحرف نمی‌کند.

پیامبر اکرم (ص) در بیستمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّی فِیهِ أَبْوَابَ النِّیرَانِ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ یا مُنْزِلَ السَّکینَةِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ. خدایا در این ماه در‌های بهشت‌هایت را به رویم باز کن و در‌های آتش دوزخ را به رویم ببند و به تلاوت قرآن موفقم بدار،‌ای فرو فرستنده آرامش در دل مؤمنان.

حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری گفت: در اولین فراز از دعای امروز از خدا می‌خواهیم در‌های بهشت را به روی ما باز کند. منظور از بازشدن در‌های بهشت این است که به ما توفیق عمل خیر عنایت کند تا به این وسیله زمینه ورود به بهشت برای ما فراهم گردد؛ بنابراین فراهم شدن زمینه برای انجام کار‌های نیک و ایجاد انگیزه برای انجام این کار‌ها از مصادیق باز شدن در‌های بهشت است.

در ادامه این دعا از خدا می‌خواهیم در‌های آتش جهنم را به روی ما ببندد. یعنی برای ما زمینه‌ای فراهم کند تا از انجام کار‌های گناه دوری کنیم. فراهم شدن زمینه گناه می‌تواند انگیزه فعل گناه را در انسان تقویت کند و فراهم شدن زمینه انجام کار خیر نیز انگیزه کار خیر را در انسان ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: نکته مهم در این دو فراز این است که انجام هر کار خیر زمینه را برای کار خیر دیگر فراهم می‌کند و انجام کار زشت زمینه انجام کار‌های زشت دیگر را فراهم می‌کند. زهی توفیق و سعادت برای انسان است اگر خدا با وجود اینکه کار خیر نمی‌کنیم، زمینه کار خیر را برای ما فراهم کند و اگر گناه می‌کنیم خدا به ما لطف کند و زمینه کار‌های شر دیگر را از بین ببرد. یکی از نقش‌های دعا این است که این زمینه‌ها را برای فرد ایجاد می‌کند.

در فراز دیگر این دعا از خدا توفیق تلاوت قرآن را طلب می‌کنیم. رمضان ماه نزول قرآن است و تلاوت قرآن در این ماه برکات زیادی دارد. بسیار نیکو است انسان با برنامه ریزی در این ماه حداقل یک دور کامل قرآن کریم را تلاوت کند و به قدر وسع خود در فهم آیات قرآنی بکوشد. در آخرین آیه سوره مزمل سفارش شده است که فاقروا ما تیسر من القرآن یعنی در حد توان خود قرآن بخوانید.

استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: امروزه با وجود وسایلی مانند تلفن همراه، قرآن به راحتی در دسترس انسان است و می‌تواند هر گاه علاقه داشت آن را بخواند یا آیات قرآن را گوش کند و هر گاه آمادگی داشت، با رجوع به نرم افزار‌های تفسیر قرآن در فهم معانی قرآن کوشا باشد. ماه رمضان می‌تواند بهترین زمینه برای انس با قرآن باشد تا فرد بتواند با لذت بردن از این انس بعد از ماه رمضان نیز به تلاوت روزانه قرآن ادامه دهد.

حجت الاسلام شاه فضل اضافه کرد: در آخرین فراز دعا، خدا به عنوان آرامش دهنده قلوب مومنین مورد خطاب قرار می‌گیرد. اگر آرامش الهی در قلب انسان ایجاد شود، می‌تواند یک زندگی معنوی در سایه این آرامش داشته باشد و طوفان‌های حوادث زندگی او را از مسیر صحیح زندگی بازندارد.