شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#مجلس#رئیسه مجلس

متفکر آزاد در گفتگو با مهر:

وزارت امورخارجه سیاست‌های نظام در برجام را اجرا نکرد

وزارت امورخارجه  سیاست‌های نظام در برجام را اجرا نکرد

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: متاسفانه وزارت امور خارجه نتوانست سیاست‌های نظام و شروط رهبری در برجام را اجرا کند و باعث خسارت محض به کشور شد.

روح الله متفکر آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه سیاست‌گذاری در حوزه سیاست خارجی را وزارت خارجه تعیین نمی‌کند اما وزارت خارجه مجری است، اظهار داشت: معنای فرمایش رهبر معظم انقلاب این است که هر سیستمی برای آنکه توانمند باشد، باید سیاست های کلان آن در شوراهای بالادستی اتخاذ شود اما قطعا وزارت خارجه به اندازه سهمی که در اجرای سیاست ها دارد، دخیل است. 

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های حوزه سیاست خارجی معمولاً در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می‌شود و وزارت امور خارجه اجرای این سیاست‌ها را بر عهده دارد، گفت: البته وزارت امور خارجه در تصمیم سازی ها هم موثر است و اینگونه نیست که هیچ نقشی نداشته باشد و ممکن است که حتی بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند. 

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس، نباید از این بخش از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اینگونه نتیجه‌گیری کرد که وزارت امور خارجه قدرت تصمیم گیری ندارد بلکه معنای فرمایش ایشان هارمونی حکمرانی در حوزه سیاست داخلی و خارجی است. 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا ظریف و دستگاه دیپلماسی توانستند مجری خوبی برای سیاستگذاری های برجامی باشند، گفت: متاسفانه در برجام شاهد بودیم که شروط مقام معظم رهبری به خوبی اجرا نشد، در حالی که وزارت امور خارجه موظف بود که خطوط قرمز و شروط رهبری در برجام را به خوبی مورد توجه قرار دهد اما آنان یا عجله داشتند، یا توان کافی نداشتند و یا آنکه سرشان کلاه رفت و  به هر صورت، نتوانستند به خوبی سیاست‌های نظام را در برجام اجرا کنند و باعث ایجاد یک خسارت محض شدند. 

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه ما در اجرای سیاست خارجی با مشکل جدی مواجه بودیم و عملکرد دستگاه دیپلماسی ما محل اشکال است، اظهار داشت: البته خوشبختانه در حوزه منطقه سیاست انفعالی نداشتیم چرا که نیروی قدس و نیروی راهبردی سپاه و شخص شهید سردار سلیمانی در منطقه اجازه انفعال را ندادند. 

عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید مجدد بر اینکه معنای فرمایش رهبری اختیار نداشتن وزارت امور خارجه نیست، تصریح کرد: برجام به این نحوی که اجرا شد، باعث شد که ۸ سال کشور متوقف شود و اگر تصمیم نظام و شروط رهبر معظم انقلاب تامین می شد، اینگونه نمی شد که غربی‌ها تعهداتشان را اجرا نکنند و در نتیجه هزینه هایی که ما دادیم بی ثمر بماند. 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: قرار بود هم چرخ‌های هسته‌ای و هم چرخ زندگی مردم با هم بچرخد که با نحوه اجرای غلط برجام متوقف و زندگی مردم دچار مشکلات عدیده ای شد.