شهر خبر

مدیرعامل سایت نمایشگاهی یاسوج در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

زنگ خطر تعطیلی تمام سایت های نمایشگاهی کشور

مدیرعامل سایت نمایشگاهی یاسوج گفت: با توجه به وضعیتی که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده و از همچنین عدم حمایت مسئولان و متولیان صنعت نمایشگاهی از این حوز، نمی توان آینده خوبی را برای این بخش متصور بود.

نمایشگاه زنگ خطر تعطیلی تمام سایت های نمایشگاهی کشور

پس از آنکه ویروس کرونا که تاکنون هزاران تن را به کام مرگ کشانده است در جهان و ایران شیوع پیدا کرد، بسیاری از صنایع از جمله صنعت نمایشگاهی با زیان های شدیدی روبرو شدند و رویدادهایی که عموما ماه‌ ها برای برگزاری آنها برنامه‌ ریزی شده بود یکی پس از دیگری تعطیل شدند. متاسفانه ادامه دار بودن شیوع این پاندمی و سرعت پایین واکسیناسیون در کشور وخامت اوضاع، از تعطیلی رویدادهای نمایشگاهی به تعطیلی سایت های نمایشگاهی کشور رسیده است.

سایت استان کهگیلویه و بویراحمد از این قبیل سایت هاست که به گفته بابک درست، مدیرعامل این سایت، نهایتا تا پایان شهریور ماه ذخیره مالی دارد و اگر تا پایان نیمه اول سال جاری رویدادی در آن برگزار نشود اعلام رسمی ورشکستگی خواهد کرد.

مشروح این گفتگو را در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

درست در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: متاسفانه بعد از شیوع ویروس کرونا نود درصد از فعالیت های نمایشگاهی ما به حالت تعلیق در آمد و ما مجبور به تعدیل نیرو نیز شدیم؛ به طوری که در حال حاضر تنها دو نیرو در سایت نمایشگاهی استان داریم.

بابک-درست

وی افزود: در سال گذشته تنها موفق به برگزاری ۲ رویداد تخصصی مبلمان شدیم. در سال جاری نیز با توجه به شرایط قرمز و شیوع موج چهارم این پاندمی تا کنون موفق به برگزاری رویدادی نشده ایم. گرچه امیدی نیز برای برگزاری نمایشگاه ها باقی نمانده است. با نزدیک به ۴۰ روز از سال جدید هنوز جلسه کارگروه توسعه استان تشکیل نشده است. این در حالی است که ما از سال گذشته با ارسال نامه و درخواست های مکتوب خود خواهان برگزاری این جلسه به منظور رفع مشکلات موجود بودیم. اما متاسفانه هنوز این جلسه برگزار نشده است. بنابراین تقویم نمایشگاهی سال ۱۴۰۰ نیز مصوب نشده است.

عضو انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های ایران در ادامه گفت: ما ۳۵ مورد عنوان نمایشگاهی را برای برگزاری در سال جاری مشخص کرده ایم. اما برگزاری آنها منوط به شرایط کنترل ویروس کرونا و موافقت سازمان صمت استان و همچنین ستاد مقابله با کرونای استان است. البته گفتنی است دراین زمینه صحبت هایی پیرامون برگزاری مجازی رویدادها مطرح شد که متاسفانه این استان ظرفیت کافی برای این نوع برگزاری نمایشگاه ها را ندارد و بدون شک با شکست مواجه خواهد شد.

وی در ادامه به روند انتخاب برگزارکنندگان در این سایت نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: در هنگام برگزاری رویدادها ما مزایده ای برای انتخاب برگزارکنندگان برگزار می کردیم. این مزایده از طریق سایت های خبری و روزنامه های محلی و کشور اطللاع رسانی می شد و پس از برگزاری مزایده، برگزارکننده مشخص می شد.

افق صنعت نمایشگاهی در سال ۱۴۰۰

درست در بخش دیگری از صحبت های خود به افق صنعت نمایشگاهی در سال جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیتی که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده و از سمتی دیگر عدم حمایت مسئولان و متولیان صنعت نمایشگاهی از این حوزه نمی توان آینده خوبی را برای این بخش متصور بود. در کمال تاسف باید اذعان داشت که اکثر سایت های نمایشگاهی کشور با ادامه این شرایط رو به ورشکستگی خواهند رفت. سایت یاسوج که بنده مسئولیت مدیریت آن را دارم اگر حداکثر تا شهریور امسال رویدادی برگزار نکند به طور کامل ورشکست خواهد شد. تمام ذخایر ریالی این سایت رو به پایان است و زنگ خطر تعطیلی آن به صدا در آمده است.

مدیرعامل سایت نمایشگاهی یاسوج همچنین گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا ما از نظر برگزاری رویدادها وضعیت بسیار خوبی داشتیم و سالانه حدود ۲۵ الی ۳۰ رویداد نمایشگاهی را برگزار می کردیم که متاسفانه امروزه از وضعیت ایده آل خود فرسنگ ها فاصله داریم. شیوع کرونا شرایطی را به وجود آورده که تمام هم و غم مسئولان استانی مهار این ویروس در سطح استان است و در این میان منابع و بنگاه های اقتصادی فراموش شده اند.

درست در ادامه تصریح کرد: در جلسات مختلف نیز مطرح کردیم که مسئولان به اسم کنترل ویروس کرونا ضربه مهلکی به بنگاه های اقتصادی زدند. در روزگاری نه چندان دور، بستن کمربند ایمنی اجباری شده بود ولی کمتر راننده ای این اقدام را انجام می داد ولی امروزه بستن کمربند ایمنی به یک فرهنگ تبدیل شده است. ویروس کرونا نیز دقیقا به همین موضوع تشابه دارد. ما باید به این باور برسیم که ویروس کرونا سال ها در زندگی ما ماندگار خواهد بود. بنابراین باید سبک زندگی با این ویروس را فرا بگیریم و کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی را فدای کرونا نکنیم.

وی با بیان اینکه این موضوع از عدم درک صحیح مدیران از صنعت نمایشگاهی نشات می گیرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه صنعت نمایشگاهی در استان کهکیلویه و بویراحمد به شدت مغفول مانده است. خوشبختانه در سال های اخیر توجه مسئولان به این صنعت خیلی بیشتر شده ولی هنوز به حد ایده آل نرسیده است.

انتظار فعالان نمایشگاهی از دولت آینده

مدیرعامل سایت نمایشگاهی یاسوج در ادامه به انتخابات ریاست جمهوری کشور در خرداد ماه اشاره کرد و گفت: دولت آینده باید در وهله نخست نمایشگاه ها را به چشم یک صنعت ببیند نه بنگاه اقتصادی. در بخش دوم تسهیلات و حمایت های دولتی باید شامل حال فعالان صنعت نمایشگاهی شود. این حمایت ها می تواند در قالب کمک های یارانه ای و وام های بلاعوض و... باشد. صنعت نمایشگاهی بازوی توانمند اقتصاد دولت ها است. اگر دولت آینده همت کند و جهشی را در این صنعت به وجود بیاورد بدون شک به نفع خودش کار کرده است. در این شرایط کرونایی سایت های نمایشگاهی از دولت و متولیان صنعت نمایشگاهی انتظار دارند که با تصمیمات ویژه مانع انحطاط و نابودی این صنعت شوند.

درست در پایان اظهار داشت: سایت نمایشگاهی استان امروزه به صورت نیمه کاره رها مانده و ما در مکان های موقتی مانند مصلی و سالن شهرداری اقدام به برگزاری رویدادها می کنیم. ساختمان سایت نمایشگاهی استان به دلیل عدم اجرای مصوبات دولت در سفر استانی به شهر یاسوج در پرداخت وام بلاعوض برای تکمیل این سایت همچنان به صورت نیمه کاره مانده و هیچ حمایتی نیز از ما به عمل نیامده است.