احمد جمشیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا درباره صعود استقلال از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: قطعا وقتی استقلال به عنوان تیم اول از گروه مرگ صعود می کند یعنی تیم خوبی بوده است. گروه استقلال گروه خیلی سختی بود و از قبل هم همه این را پیش بینی می کردند. الاهلی تیم خوبی بود و استقلال آن روزی که هفته اول مقابل الاهلی با آن نتیجه شگفت انگیز پیروز شد و راه صعود خودش را هموار کرد چون پیش بینی می شد که دور برگشت خیلی امتیازگیری سخت تر باشد. در دوره برگشت استقلال به سختی از سد پلیس عراق گذشت و در مقابل الدحیل و الاهلی هم بازی سختی داشت اما در مجموع فکر می کنم عملکرد این تیم با فرهاد مجیدی عملکرد قابل دفاعی بود.

استقلال باید در دفاع تقویت شود

او ادامه داد: استقلال برای دور بعد آسیا چهار ماه فرصت دارد و مشخص است که تیم نیاز به تقویت برای یک فصل پیش رو دارد. فکر می کنم باید سازمان نظام دفاعی استقلال تقویت شود، استقلال جزو بهترین خطوط حمله در آسیا بود اما بخاطر گلهای زیادی که دریافت کرد تا دقیقه 90 تکلیف صعودش مشخص نبود. اگر خط دفاع مثل خط حمله اش می توانست کار کند استقلال خیلی زودتر می توانست صعود کند.

جمشیدیان درباره افت استقلال و خستگی بازیکنان گفت: روز اولی که الاهلی را 5 بر 2 بردیم بعد از بازی در مصاحبه ای گفتم که امکان ندارد بازی برگشت این نتیجه تکرار شود. اگر 10 بار دیگر استقلال با الاهلی بازی کند آن نتیجه حاصل نمی شود نه الاهلی می تواند استقلال را ببرد نه استقلال الاهلی را. جدا از اینکه استقلال فوق العاده بود اما واقعا آن نتیجه یک اتفاق بود. هر دو تیم تیمهای فوق العاده ای هستند و خیلی سخت است که این نتیجه بدست بیاید. 2 برد خوب استقلال مقابل الاهلی و الشرطه باعث شد که توقعات بالا برود. معلوم بود که بازی با الدحیل شرایط بازی با الاهلی را ندارد اما طوفان هجومی که مقابل الاهلی از استقلال دیدیم در بازی رفت با الدحیل هم بود. استقلال به الدحیل 3 گل زد منتها بخاطر 4 گلی که دریافت کرد به چشم نیامد آن 3 گلی که زده بود. در بازی دوم با الدحیل هم استقلال 2تا گل زد اما بخاطر 2تا گلی که خورد دیده نشد، در واقع خط حمله استقلال باز هم کارش را انجام داد اما چون 6 گل ار حریف دریافت کرد به چشم نیامد. استقلال طوفان هجومی اش را تا روز آخر هم حفظ کرده بود اما با توجه به شرایط دفاعش یک مقدار کار سخت شد. مجیدی در هر 2 بازی با الاهلی و پلیس بخاطر شرایط جدولی بیشتر احتیاط کرد ضمن اینکه خستگی هم روی عملکرد بازیکنان استقلال تاثیر داشت چون بازیکنان ایرانی عادت ندارند هر سه روز یکبار بازی کنند و در شرایط جوی و گرم عربستان در عرض 15 روز بسیار اذیت شدند بود و خستگی در ساق پاهای بچه ها دیده می شد.

برای تیم صدرنشین گروه مرگ این همه گل دریافتی خوبی نیست

بازیکن اسبق استقلال در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از قوانین نانوشته فوتبال این است که دفاع بهترین حمله است. اگر تیمی همیشه بتواند حمله کند و هجومی باشد هیچ ایرادی ندارد به شرطی که بتواند خط دفاع را هم بالا نگه دارد و بازیکنانی داشته باشد که از ضدحمله حریف جلوگیری و فاصله خطوط را کم کنند. فرهاد مجیدی دوست دارد تیمش زیبا و هجومی بازی کند و تلاش می کند این روند را در تیم جا بیندازد. این خوب است اما خودش هم می داند اگر قرار باشد 3تا بزند و بعد 4تا بخورد ارزشی ندارد. وقتی می توانی یک هیچ بازی را ببری خیلی ارزشمندتر از این است که 3تا بزنی و 4تا بخوری. درست مثل  اتفاقی که برابر الدحیل برایش پیش آمد.

او درباره تمایل فرهاد مجیدی به بازی هجومی گفت: استقلال دور رفت 6 امتیاز گرفت و 10 گل زد. دور برگشت 5 امتیاز گرفت فقط با 3 گل زده. یعنی آمارش نشان می دهد با 3 گل زده 5 امتیاز می گیرد و نمی بازد و با 10 گل زده فقط 6 امتیاز می گیرد اگر یک مقدار خوش شانس نبود شاید با همین 3 گلی که زد می توانست 7 امتیاز بگیرد. مقابل الدحیل استقلال اگر یک گل کمتر خورده بود حالا 7 امتیاز از دور برگشت فقط با 3 گل داشت و تمام تیم های هجومی دنیا هم صرفا نمی روند 5-6 تا گل بزنند هجومی بازی نمی کنند ولی همانها هم اول گل را نمی خورند توپ را در اختیار دارند نه اینکه بی محابا بازی کنند حالا نظر فرهاد قطعا نظر فنی است و تیمش را بهتر می شناسد ولی برای تیم صدر نشین گروه مرگ این همه گل دریافتی اصلا چیز جالبی نیست.

ساختار دفاع استقلال ساختار دفاع قهرمان آسیا نیست

جمشیدیان درباره اینکه استقلال برای موفقیت در آسیا چطور باید تقویت شود؟ گفت: برای چندین بار تکرار می کنم ساختار دفاع استقلال ساختار دفاع قهرمان آسیا نیست. در 99 درصد تورنمنت ها صرفا بهترین خط حمله قهرمان نمی شود اما بالای 95 درصد بهترین خط دفاع قهرمان می شود تمام تیم هایی که گل نمی خورند و بعد گل می زنند تیمهای موفقی هستند تا تمام تیمهایی که دائما گل می زنند اما به همان راحتی هم گل دریافت می کنند. خط دفاع استقلال نفرات بسیار خوبی دارد به تنهایی اما اینها مکلمهای خوبی برای هم نیستند مطمئنا هم در یارگیری و هم در ساختار دفاع استقلال نیاز دارد در حد تیمی باشد که مدعی باشد. خط هافبک استقلال خلا یک بازیکن مثل علی کریمی یک لیدر که بتواند ریتم بازی را در دست بگیرد احساس می کند به شدت و در خط حمله مهاجمانی که بازی می کنند فوق العاده هستند اما ما هر وقت می بینیم یکی از آنها نیست جایگزین مناسبی برایش ندارد. یک مهاجم دیگر استقلال باید بگیرد زمانهایی که شیخ نیست یا قائدی و یا ارسلان نیستند بتواند کار این سه تا را انجام دهد به شدت وقتی که همزمان این 3 نفر در زمین نبودند بشدت استقلال کار هجومی اش کم می شد.

مجیدی پرچم‌دار استقلال است

جمشیدیان درباره جدایی فراز کمالوند از استقلال گفت: در واقع پرچم استقلال دست فرهاد مجیدی است و تمام کسانی که اطراف فرهاد هستند کسانی هستند که به او کمک می کنند. حتما کمالوند در استقلال تاثیری داشته است. ایشان از مربیان با تجربه و با کیفیت لیگ است اما اینکه چقدر در موفقیت استقلال تاثیر داشته خیلی اهمیت ندارد. اهمیت در این است که چه کسی به جای ایشان می آید و قرار می گیرد چون بهرحال دستیار وظیفه ای دارد. بعضی از دستیارها وظیفه تمرینی دارند و بعضی وظیفه مدیریتی دارند. کمالوند هم همه این نقشها را در استقلال ایفا نکرده و باید دید فرهاد چه کسی را جایگزین او می آورد. با این حال فکر می کنم رفتن کمالوند خللی در روند استقلال ایجاد کند.

جمشیدیان درباره شرایط تیم شهرداری آستارا گفت: شرایط تیم خوب است. این باشگاه نیم فصل جذابی را پشت سر گذاشته و حتی در مقطعی صدرنشین شده بود اما وقتی ما وارد این تیم شدیم این تیم 4 باخت پیاپی داشت و 11 گل دریافت کرده بود و شرایط خوب نبود. در اهواز هم بازی خوبی انجام دادیم و باید بازی را می بردیم اما بهرحال هنوز اثرات این 4-5 تا باخت روی تیم است و داریم از لحاظ روحی و روانی روی تیم کار می کنیم کما اینکه باشگاه کاملا نیم فصل را از دست داده در نقل و انتقالات ضعیف عمل کرده و 25 روز تمرینات تیم در نیم فصل تعطیل بوده و این اثر منفی روی تیم داشته است و داریم که روی تیم کار می کنیم که این شرایط را تغییر دهیم. 5/5