شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سردار سلیمانی#دولت#روحانی#ریاست جمهوری

ویژه‌های مشرق

عبدی: ظریف جز تعریف چیز دیگری درباره سردار سلیمانی نگفت! / پیشنهاد روزنامه حامی دولت: با جهانگیری تا ۱۴۰۸

جهانگیری

انتخاب جهانگیری، ظریف، آخوندی، تاجزاده، عارف، محسن هاشمی و... برای ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ در حقیقت رای به دولت سوم روحانی است. یعنی تمدید وضع موجود تا حداقل ۴ سال دیگر.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**عبدی:ظریف جز تعریف چیز دیگری درباره سردار سلیمانی نگفت!

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «متاسفانه مخالفان آقای ظریف می‌کوشند که سخنان وی را علیه مرحوم سلیمانی تبلیغ کنند، لذا دست به توییت شدند تا بلکه خودشان را به آن مرحوم بچسبانند، در حالی که ظریف جز تعریف چیز دیگری درباره سردار سلیمانی نمی‌گوید. اینکه او دیپلماسی را در خدمت میدان می‌خواسته، بدی او نیست، بلکه این تفاوت دیدگاهی است که توضیح داده شده است و منتقدان ظریف هم طرفدار دیدگاه مخالف او هستند. در واقع آنان می‌خواهند با منحرف کردن ماجرا، زمینه گفت‌وگو درباره این نگاه را خراب کنند».

عبدی در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: «آقای ظریف می‌کوشد که توضیح دهد در ایران دیپلماسی تابع میدان و در خدمت آن بوده است و نه برعکس. دیدم که برخی منتقدان ظریف خواسته‌اند بگویند که اتفاقا این درست است و باید هم‌ چنین باشد و برعکس آن یعنی هنگامی که میدان در خدمت دیپلماسی باشد، نادرست است. متاسفانه این افراد اصلا به سخن آقای ظریف که بارها تکرار شد توجه نکردند. وی معتقد است که دیپلماسی، اقتصاد، میدان یا نظامی، اطلاعات و سیاست داخلی، نه در طول بلکه در عرض یکدیگر و در خدمت تامین منافع ملی باید باشند».

عبدی: ظریف جز تعریف چیز دیگری درباره سردار سلیمانی نگفت! / پیشنهاد روزنامه حامی دولت: با جهانگیری تا ۱۴۰۸

عباس عبدی چندی پیش در مطلبی تأمل برانگیز نوشته بود: «افراطیون... که معمولا عکس مرحوم قاسم سلیمانی را در پروفایل‌های خود گذاشته‌اند و همواره به ایشان ارادت ورزیده و استناد می‌کنند و یاد و خاطره او را گرامی می‌دارند، به‌طور طبیعی باید از شکست قاتل او خوشحال شوند و حتی شیرینی پخش کنند، پس چرا برخلاف این انتظار طبیعی، آنان غمگین هستند».

عبدی در ادامه نوشته بود: «ناراحتی این افراد از شکست ترامپ کمتر ازعزاداری براندازان رادیکال ایران در خارج از کشور نیست...علت ناراحتی این گروه خراب شدن یکی از پایه‌های مهم راهبرد سیاسی آنان است. در واقع آنان دنبال تقابل با ایالات متحده و نیز یکدست کردن فضای سیاسی داخل هستند...اینکه خود را طرفدار قاسم سلیمانی معرفی کنی ولی بر تداوم قدرت قاتل او خوشحال باشی. حالا هم راه افتاده‌اند که جملات گفته و نگفته بایدن را علیه شهید سلیمانی برجسته کنند. در حالی که قاتل او که به این عمل افتخار می‌کرد حی و حاضر است و عزای برکناری او را گرفته‌اند».

بغض و کینه طیف تندرو اصلاح طلب از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هیچگاه پایان نمی یابد. پیش از شهادت حاج قاسم، طیف تندرو اصلاح طلب یکروز با هجمه به این سردار دلاور و محبوب، او را «سرباز دلواپس سیاست»! نامید و روز دیگر سربازان حاج قاسم و جوانان غیور مدافع حرم را آماج فحاشی و توهین قرار داد.

پس از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، تشییع میلیونی و تماشایی فرمانده محور مقاومت، طیف تندرو اصلاح طلب را خشمگین و عصبی کرد.

در حقیقت محبوبیت روزافزون حاج قاسم سلیمانی، طیف افراطیون اصلاح طلب را کلافه و سردرگم کرده است. ظریف در فایل صوتی صراحتا اعلام کرد که پس از شهادت حاج قاسم، محبوبیت وی از ۹۰ به ۶۰ درصد سقوط کرده و محبوبیت سردار سلیمانی به ۹۰ درصد افزایش یافته است.

فایل صوتی به صورت مشکوک در یک رسانه انگلیسی-سعودی منتشر شد. طیف تندرو اصلاح طلب گمان می کرد که با دوگانه دروغین «میدان- دیپلماسی»، محبوبیت حاج قاسم و ظریف جابجا خواهد شد؛ اما زهی خیال باطل. حالا که تیر این جماعت به سنگ خورده، فعالین این طیف به دنبال ماست مالی اظهارات تأمل برانگیز ظریف در این فایل صوتی هستند.

**پیشنهاد روزنامه حامی دولت: با جهانگیری تا ۱۴۰۸

روزنامه سازندگی در مطلبی با عنوان «بازگشت به فن سالاری؛ برنامه سیاسی اسحاق جهانگیری برای انتخابات ۱۴۰۰ چه می تواند باشد؟» به قلم «محمد قوچانی» از مشاورین رسانه ای روحانی نوشت: «همه از روابط شخصی و فردی جهانگیری با شهید سلیمانی آگاه هستیم و نسبت جهانگیری با مجمدجواد ظریف را هم می شناسیم. همه می دانیم که جهانگیری چگونه هم از «میدان» حمایت کرد و هم پشتیبان «دیپلماسی» ایران بود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «جهانگیری با عبور از برخی مسائل که از انتخابات ۱۳۹۶ شروع شد، می تواند به نقطه طلایی خود در دولت اول حسن روحانی بازگردد و اصلاح طلبی را در قامت فن سالاری احیا کند. شرایط توفیق این راه اما پس از حمایت همه جبهه اصلاحات، سخن گفتن صادقانه و فروتنانه با ملت و تفاهم با حاکمیت است...تنها راه بهبود سیاسی در ایران، صنعتی شدن کشور و تقویت بورژوازی ملی پس از برداشته شدن تحریم هاست».

عبدی: ظریف جز تعریف چیز دیگری درباره سردار سلیمانی نگفت! / پیشنهاد روزنامه حامی دولت: با جهانگیری تا ۱۴۰۸

اصلاح طلبان اصلا به روی خود نمی آورند که اسحاق جهانگیری ۸ سال است که در دولت حضور داشته و خود یکی از بانیان اصلی وضع موجود اقتصادی در کشور است.

جهانگیری پیش از این مدعی شده بود که حتی نمی تواند منشی دفتر خود را هم عوض کند. چندی پس از بیان این ادعا، اسحاق جهانگیری شخصا یکی از استانداران را برکنار کرد.

اسحاق جهانگیری- اردیبهشت ۹۶- در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: «اگر ما پیروز بشویم دیگر هیچکس در ایران سرگرسنه زمین نخواهد گذاشت و هیچ کارتن خوابی دیگر نخواهد بود... د. ملت! یادتان رفته قیمت دلار لحظه ای عوض می شد...امروز دیگر کسی از گرانی و تورم حرفی نمی‌زند... چون کاری شد کارستان. رئیس‌جمهور خودش وقت گذاشت. رونق شروع شده، ما به همه اهداف‌مان در برجام رسیدیم. ما ایران‌هراسی را به ایران‌دوستی تبدیل کردیم. ما ریسک‌های مهمی را از ایران دور کردیم. دنیا عاشق کار کردن با ایران شده. هجوم شرکت‌های غربی و شرقی به ایران برای کارکردن آغاز شده است... من به عنوان یک مدیر جهادی این حرف‌ها را می‌زنم. من جهادگرم».

جهانگیری همان دولتمردی است که اصلاح طلبان در بهار ۹۷ تصویر او را در لباس «سوپرمن» در صفحات اول روزنامه های خود منتشر کردند. اما دلار ۴۲۰۰ تومانی که در افکار عمومی به «دلار جهانگیری» مشهور شد، خسارت های بسیار زیادی به کشور وارد کرد و به اذعان حامیان دولت، منجر به ازدست‌رفتن ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار و حدود ۷۰ تا ۸۰ تن طلا شد.

لازم به ذکر است که «مهدی جهانگیری» - برادر معاون اول دولت روحانی- به جرم قاچاق حرفه ای ارز به مبلغ ۶۰۷ هزار و صد یورو، ۱۰۸ هزار دلار به دو سال حبس، ضبط ارز و جزای نقدی چهار برابر بهای ریالی ارز قاچاق شده محکوم شد. وی در پرونده دیگری به جرم تحصیل مال نامشروع به مبلغ بیش از ۴۵۶ میلیارد و ۲۱۶ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال به تحمل دو سال حبس و رد مال محکوم شد.

انتخاب جهانگیری، ظریف، آخوندی، تاجزاده، عارف، محسن هاشمی و... برای ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ در حقیقت رای به دولت سوم روحانی است. یعنی تمدید وضع موجود تا حداقل ۴ سال دیگر.

** بازی اصلاح طلبان با معیشت مردم ادامه دارد

«پدرام سلطانی» عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «سرنوشت اقتصاد ایران در ماه‌های آینده به کیفیت و خروجی مذاکرات گره خورده است، یعنی هر چقدر آمریکا در مذاکرات و زمان کوتاه‌تری تعداد بیشتری از تحریم‌ها را بردارد، به ایران برای فروش نفت، کاهش هزینه‌های تحریم در تجارت خارجی و رشد درآمدهای ارزی از محل تجارت خارجی کمک خواهد کرد. البته مادامی که در لیست سیاه FATF  هستیم کماکان تنگنای روابط بانکی در حد زیادی برقرار خواهد بود و نمی‌توانیم با انگشت‌شماری بانک‌ها و آن هم با هزینه‌های بالا با بانک‌های دیگری ارتباطات سطح بالایی داشته باشیم».

عبدی: ظریف جز تعریف چیز دیگری درباره سردار سلیمانی نگفت! / پیشنهاد روزنامه حامی دولت: با جهانگیری تا ۱۴۰۸

حجت‌الاسلام «محمود نبویان» نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اصل نود و دبیر کمیته هسته ای مجلس در روزهای گذشته گفت: «اگر بخواهیم راست بگوییم کمتر از ۲۰ درصد مشکلات کشور زیر سر تحریم‌ها است، ۸۰ درصد مشکلات کشور زیر سر مسئولین اجرایی، فساد مسئولین اجرایی و ناکارآمدی مسئولین اجرایی کشور است، چون دولت دست این تفکر است و کشور هم دست دولت است، تقریباً ۹۰ درصد اختیارات و پول دست دولت است، حداقل ۸۰ درصد مشکلات کشور زیر نظر ناکارآمدی و فساد مسئولین است و ربطی به تحریم ندارد».

بسیاری از کارشناسان اقتصادی تاکید دارند که تحریم ها حداکثر ۲۰ الی ۳۰ درصد در ایجاد مشکلات اقتصادی سهیم است و ۷۰ الی ۸۰ درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت است.

با اینحال اصلاح طلبان همچنان در پی گره زدن معیشت مردم به مذاکره و اخم و لبخند مقامات آمریکایی و اروپایی هستند.

طیف اصلاح طلب سال گذشته مدعی بود که در صورت پیروزی بایدن «رویای آبان ۹۹» به وقوع پیوسته و وی به سرعت به برجام بازگشته و فتح الفتوحی عظیم در اقتصاد ایران رخ می دهد. اما این ادعا نه تنها به وقوع نپیوست بلکه مقامات ارشد دولتی صراحتا اعلام کردند که بایدن دقیقا در حال اجرای همان اقداماتی است که پیش از این ترامپ علیه ایران انجام داده بود.

برجام و fatf هیچگاه باعث رونق اقتصادی و رفع مشکلات نخواهد شد. راه حل رفع مشکلات، بکارگیری دیپلماسی مقتدرانه مبتنی بر «عزت، حکمت و مصلحت» و توجه ویژه به توان عظیم داخلی و اجرای اقتصاد مقاومتی و تلاش برای رونق و جهش تولید است.