شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#قانون اساسی#جلوگیری#قدس#غزه

طرح سه ضلعی برای تعویق انتخابات فلسطین/ تصمیم ابومازن خلاف قانون اساسی است/ مصاحبه


طرح سه ضلعی برای تعویق انتخابات فلسطین/ تصمیم ابومازن خلاف قانون اساسی است/ مصاحبه

کارشناس تحولات غرب آسیا معتقد است که به تعویق افتادن انتخابات فلسطینی می‌تواند یک طراحی آمریکایی، صهیونیستی و تشکیلات خودگردان باشد تا از پیروزی جریان‌های اسلامگرا در نوار غزه ، کرانه باختری رود اردن و قدس شریف جلوگیری شود.

« مهدی شکیبایی»  کارشناس مسائل فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  با اشاره به تعویق افتادن انتخابات در فلسطین به دستور ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و اینکه این تصمیم وی جنبه قانونی دارد یا خیر گفت: همین که انتخابات نزدیک 15 سال است، در مناطق فلسطینی نشین برگزار نشده خلاف قانون است . طبق قانون اساسی تشکیلات خودگردان فلسطین باید هر 4 سال یکبار انتخابات برگزار شود اما آخرین انتخاباتی که در فلسطین برگزار شد، حدود 15 سال قبل بود لذا این خلاف قانون است. موضوع‌هایی همچون برگزاری انتخابات، اختیار آن با تشکیلات خود گردان فلسطین است. ریاست این تشکیلات  و سازمان آزادی بخش فلسطین به عهده محمود عباس « ابومازن » است  لذا در آنجا قانون برای او زیاد معنایی ندارد که ما از قانون می‌دانیم.

 

این کارشناس تحولات فلسطین افزود:  بر اساس این حکم قرار بود انتخابات مجلس قانونگذاری، مجلس ملی و ریاست تشکیلات خودگردان طی ماه‌های می، ژوئن و ژوئیه ( اردیبهشت، خرداد  و تیر ) برگزار شود اما محمود عباس از همان حکم ریاستی استفاده کرد و دستور به تعویق افتادن این انتخابات را صادر کرد. این اقدام ابومازن  با واکنش تند گروه‌های فلسطینی روبرو شد.

وی آمریکا، رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان را عامل به تعویق افتادن انتخابات فلسطین دانست و اظهار داشت:  هنگامی که محمود عباس مورد شماتت همپیمانان خود چه آمریکا و چه رژیم صهیونیستی  قرار گرفت.  مثل دوره ریاست جمهوری ترامپ که او را تحویل نمی‌گرفتند، به سمت گروه‌های فلسطینی گرایش پیداکرد. اصلا این گرایش سبب شد تا محمود عباس به این نتیجه برسد که برای هشدار دادن به طرف مقابلش اعلام برگزاری انتخابات کند. زمانی که همپیمانان غربی ابومازن روی خوش نشان می‌دهند مثل دوره ریاست جمهوری بایدن، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به سمت دوستان قدیمی خود باز می‌گردد. در حقیقت،  ابومازن  دیدگاه دوستان قدیمی‌اش را در فلسطین نمایندگی می‌کند. یعنی جریان مذاکره و سازش. خب، هنگامی که محمود عباس اعلام کرد، انتخابات فلسطینی برگزار می‌شود،  زمانی بود که ترامپ در کاخ سفید حضور و احتمال داشت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود.

این تحلیلگر تحولات غرب آسیا با اشاره به شکست ترامپ  در انتخابات آمریکا و پیروزی جو بایدن در انتخابات و با بیان اینکه دموکرات‌ها با گروه‌های مقاومت، هیچ‌گونه سنخیتی ندارند ، گفت: اکنون که بایدن در کاخ سفید حضور دارد، طراحی خاص خود را اقتضاء می‌کند. اصولا دموکرات‌ها با گروه‌های اسلامی مثل حماس ، جهاد اسلامی و گروه‌های مقاومت، هیچ‌گونه سنخیتی ندارند لذا این احتمال قوی وجود داشت که جریان‌ها و جنبش‌های اسلامی مثل حماس در انتخابات قدس اقبال بیشتری داشته باشند و این مطلوب آمریکا و تیم بایدن نبود. به علاوه اینکه رژیم صهیونیستی اصلا نمی‌خواهد بیخ گوش خودش جریان‌های اسلامگرا قانونمند بشوند و از طریق قانونی بخواهند از حقوق ملت فلسطینی دفاع و آن را مطالبه کنندز

وی عقیده این کارشناس فلسطین، به تعویق افتادن انتخابات فلسطینی می‌تواند یک طراحی آمریکایی، صهیونیستی و تشکیلات خود گردان باشد تا از پیروزی جریان‌های اسلامگرا در نوار غزه ، کرانه باختری رود اردن و قدس شریف جلوگیری شود. اصولا صهیونیست‌ها نمی‌خواهند در قدس و کرانه باختری انتخابات برگزار شود  چرا که این مناطق از لحاظ مسافتی به مناطق حساس رژیم صهیونیستی نزدیک هستند.

وی با اشاره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت  رژیم صهیونیستی از سوی دولت ترامپ گفت: در آن زمان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی  هدیه بزرگی از آمریکا دریافت کرد. اکنون در دوره ریاست جمهوری بایدن ، نتانیاهو و تندروهایی که در راس قدرت هستند،  در نظر دارند  این موضوع را اجرایی کنند. بنابراین،  صهیونیست‌ها قدس را یکپارچه متعلق به خود می‌دانند، چنانچه در بخشی از این شهر انتخابات فلسطینی برگزار شود، آنان باید فاتحه این هدیه بزرگ ترامپ را بخوانند لذا طبیعی است، صهیونیست‌ها اجازه ندهند که در قدس انتخابات برگزار شود.

     
 

شکیبایی بزرگترین پیامد به تعویق افتادن انتخابات در فلسطین را یاس و ناامیدی در میان فلسطینیان دانست و گفت: به تعویق افتادن این انتخابات، فرصتی را در اختیار دشمن قرار می‌دهد که به سیاست اختلاف افکنی میان گروه‌های فلسطینی  دامن بزند. به هرحال،  بعد از آن اتفاقاتی که ترامپ برای صهیونیست‌ها رقم زد،  چه در بحث به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی  و چه در بحث الحاق کرانه باختری به این رژیم، یک نوع وحدت و انسجامی میان گروه‌های فلسطینی ایجاد شد. این  ظرفیتی بود که داشت آزاد می‌شد و می‌توانست برای فلسطینی‌ها به ویژه در دو موضوع اخیر کارساز باشد.

وی طرح الحاق کرانه باختری به رژیم صهیونیستی را بسیار خطرناک خواند و اظهار داشت: اگر این الحاق صورت بگیرد،  عملا فلسطینی دیگر وجود نخواهد داشت. موضوع به رسمیت شناختن  حاکمیت رژیم صهیونیستی بر تمام قدس شریف،  مسئله‌ای فراتر از فلسطین و برای جهان اسلام بسیار مهم است لذا هنگامی که آن ظرفیتی که داشت آزاد می‌شد و می‌توانست از حقوق ملت فلسطین دفاع و آن را مطالبه کند، ( تشکیلات خودگردان ) از راه می‌رسد  و با دست خود آن را  از بین می برد و به آرمان فلسطین لطمه می‌زند و این یک خیانت محسوب می‌شود و از همین منظر است که گروه‌های فلسطنی به شدت ا این اقدام ابومازن مخالفت کردند و حتی در درون جنبش فتح که رهبری آن را محمود عباس است، جریان‌های مقاومی وجود دارند که با به تعویق افتادن انتخابات مخالفت کرده‌اند. لذا به تعویق افتادن انتخابات،  می‌تواند میان گروه‌های فلسطینی شکاف ایجاد کند.

انتهای پیام/