شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آلمان#هیوندای#مجموعه#مستند

۱۵ شرکت بزرگ دنیا چگونه قدرتمند شدند؟ / از سامسونگ و هیوندای کره تا زیمینس آلمان


15 شرکت بزرگ دنیا چگونه قدرتمند شدند؟ / از سامسونگ و هیوندای کره تا زیمینس آلمان

مجموعه مستند «جنگ، ظهور غول‌های صنعتی نظامی» با نگاهی متفاوت به عوامل قدرت‌گیری ۱۵ شرکت بزرگ اقتصادی دنیا تولید شده و از شبکه مستند پخش خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، مجتبی میناوند تهیه‌کننده و کارگردان «جنگ، ظهور غول‌های صنعتی نظامی» گفت: این مجموعه در 15 قسمت ساخته شده و فردا (دوشنبه 13 اردیبهشت) ساعت 22 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

وی در توضیح سوژه این مجموعه مستند گفت: «جنگ، ظهور غول‌های صنعتی نظامی» درباره شرکت‌های قدرتمند و معروف دنیاست که در زمینه‌های مختلف تکنولوژی و فناوری فعالیت می‌کنند. در این مجموعه بررسی کردیم که این شرکت‌ها چگونه رشد پیدا کردند و چه پارامترهایی باعث شده است که اکنون تبدیل به غول‌های اقتصادی و نظامی شوند؟ در این بررسی‌ها متوجه شدیم که قدرت اکثر این شرکت‌ها با عاملی بسیار مهم پیوند خورده و آن هم جنگ است؛ چه جنگ‌های داخلی و چه جنگ‌های جهانی اول و دوم.

میناوند افزود: برای مثال شرکت‌های قدرتمند کره‌ای و ژاپنی بعد از پایان جنگ جهانی دوم آغاز به کار کرده و پیشرفت کردند یا شرکت‌های دیگر نظیر زیمنس آلمان یا لاکهید مارتین آمریکا تحت تأثیر همین عوامل تبدیل به غول‌های اقتصادی شدند. مثلاً در قسمتی با عنوان «ارباب پنهان جنگ» درباره شرکت لاکهید مارتین می‌بینیم در زمان‌هایی که درآمدشان پایین می‌آمده، جنگی آغاز شده و به واسطه آن پروژه بسیار وسیعی از طرف دولت به آنها داده می‌شود. 

این مستندساز ضمن معرفی شرکت‌هایی که در این مجموعه مورد بررسی قرارگرفته‌اند، گفت: در این مجموعه مروری بر فعالیت شرکت‌های سامسونگ و هیوندای از کره جنوبی، هوآوی از چین، زیمنس از آلمان، لاکهید مارتین و بوئینگ از آمریکا و ... را داریم. برای مثال جالب است بدانید که فعالیت اصلی شرکت هیوندای بعد از جنگ جهانی دوم و تحت تأثیر نیازهای کشور کره آغاز شده و منحصر به تولید خودروهای سنگین و سواری نیست. از آنجا که کره جنوبی در شبه جزیره واقع شده است، فعالیت اصلی هیوندای در کشتی‌سازی است و با حمایت‌های دولت این کشور یکی از چند شرکت بزرگ دنیا در این صنعت به شمار می‌رود. به عنوان مثالی دیگر، شرکت سامسونگ نیز دارای بخش نظامی و ساخت و ساز بوده و در کشتی‌سازی فعالیت بسیار جدی دارد. 

کارگردان مجموعه مستند «جنگ، ظهور غول‌های صنعتی نظامی» ادامه داد: یکی دیگر از شرکت‌هایی که بررسی کردیم زیمنس است. این هلدینگ قبل از سال 1900 تأسیس شده، در هر دو جنگ جهانی و در کنار نازی‌ها حضور داشته و اکنون فعالیت جدی در زمینه قطارهای برقی، محصولات رادیویی و ... دارد. یکی از چیزهایی که ساده از کنارش می‌گذریم این است که فکر می‌کنیم این شرکت‌ها فعالیت مختصری دارند اما جالب است بدانید که پیمانکار اصلی برج‌های خلیفه که در امارات ساخته شده است، شرکت ساختمان‌سازی سامسونگ است. 

میناوند ساخت این مجموعه را اشاره غیرمستقیم به اقتصاد کشورمان دانست و گفت: خیلی از حقایقی که در این مجموعه می‌بینیم اشاره غیرمستقیم به وضعیت فعلی کشورمان دارد. برای مثال عده‌ای همواره تأکید دارند که باید واردات را بالا ببریم و نیاز نیست خیلی از کالاها را در داخل تولید کنیم. این سیاست‌گذاری سبب می‌شود که شما تبدیل به مصرف‌کننده صرف بشوید و شرکت‌های کره‌ای و اروپایی تبدیل به قطب صنعتی شوند. این موضوع در حالی است که کشورهای کره و ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم اصلاً چنین رویکردی را اتخاذ نکردند، بلکه با حمایت‌های دولتی در جهت برآورده ساختن نیازهای داخلی کشورشان برآمدند. این اتفاق سبب شد هم خودشان رشد اقتصادی کنند و هم کشورشان دوباره سرپا شد.  

وی افزود: می‌بینید که کشورهای مدعی می‌گویند چه دلیلی دارد که بخش نظامی در حوزه اقتصادی فعالیت کند؟ اما در سپاه مهندسی آمریکا که زیرنظر وزارت دفاع آمریکا اداره می‌شود می‌بینیم که فعالیت جدی اقتصادی دارند. این موضوع در یکی از قسمت‌های این مستند به تصویر کشیده شده است. 

میناوند درباره روند تولید این مجموعه مستند گفت: این مجموعه 15 قسمت 30 دقیقه‌ای است. برای اولین بار، مصاحبه‌های خارجی که در فیلم استفاده شده است، کاملاً دوبله شده تا روایت یکنواختی را شاهد باشیم. علاوه براین، برای این مستند، موسیقی ساختیم و 70 درصد موسیقی‌ها، تولیدی است. تصاویر استفاده شده آرشیوی و از منابع خارجی استخراج شده است. نکته قابل توجهی که بدان رسیدیم این است که بعضی گروه‌های خارجی درحال فعالیت‌اند که شما موضوع مدنظر خود را به آنها اعلام می‌کنید و آنان تصاویر آرشیوی با اطلاعات درست را رایگان دراختیارتان می‌گذارند.

عوامل تولید این مستند عبارت‌اند از: تهیه‌کننده و کارگردان: مجتبی میناوند، مجری طرح: مرکز هنری رسانه‌ای محرم، تدوین: مجتبی میناوند و سامان براتی، ساخت موسیقی: امیر مالک، صداگذار: عرفان حسن زاده، مدیر دوبلاژ: نادر گهرسودی، نریتور: افشین زی‌نوری و پژوهشگر مهدی پورصفا.

«جنگ، ظهور غول‌های صنعتی نظامی» دوشنبه‌ها ساعت 22 از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن نیز روز بعد ساعت 9 خواهد بود. 

انتهای پیام/