شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#اروپایی#آلمان#فرانسه

آشوب و درگیری در اعتراضات گسترده روز کارگر در کشورهای مختلف اروپایی


آشوب و درگیری در اعتراضات گسترده روز کارگر در کشورهای مختلف اروپایی

روز گذشته به مناسبت روز جهانی کار و کارگر اعتراضات گسترده ای در شهرهای مختلف اروپا از جمله آلمان و فرانسه برگزار شده و به خشونت و ناآرامی‌هایی انجامید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "هانوفرشه آلگماینه سایتونگ"، بیش از هزار نفر روز گذشته ( اول ماه می ) به مناسبت روز جهانی کارگر در شهرهای مختلف آلمان به خیابان ها آمدند و اعتراض کردند. این اعتراضات بخصوص در برلین، هامبورگ و لایپزیگ به خشونت و ناآرامی هایی منجر شد.

در این اعتراضات که به مناسبت روز کارگر برگزار شده بود برخی معترضان به محدودیت های کرونایی هم شرکت داشتند. در برلین این اعتراضات بعد از درگیری های گسترده بین معترضان و پلیس منحل شد.

معترضان علیه نیروهای پلیس سنگ و بطری پرتاب می کردند. برخی معترضان سطل های زباله را به آتش کشیده و ناآرامی هایی را ایجاد کردند. پلیس علیه معترضان از اسپری فلفل استفاده کرد.

در هامبورگ هم پلیس علیه معترضان روز کارگر از ماشین آب پاش استفاده کرد. معترضان به قواعد کرونایی از جمله رعایت قواعد فاصله گذاری پایبند نبودند.

پلیس در یک تجمع اعتراضی روز گذشته که در شهر فرانکفورت آلمان برگزار شد هم علیه معترضان از باتوم استفاده کرد. پلیس از شرکت حداقل 3 هزار معترض سخن گفت.

در شهر افورت آلمان هم برخی معترضان با اتومبیل های خود به خیابان ها آمدند. در ایالت بایرن هم موتورسواران به خیابان ها آمدند و اعتراضات گسترده ای را برگزار کردند.

برخی از نیروهای پلیس در جریان این اعتراضات دستگیر و تعدادی از نیروهای پلیس مجروح شدند.

کارگران، فعالان اصناف و رهبران اتحادیه‌های کارگری همزمان با اول ماه مه،‌ روز جهانی کار و کارگر در سراسر جهان به خیابان‌ها آمدند تا ضمن مطالبه حقوق صنفی و قانونی خود خواستار حمایت از مشاغل در شرایط بحرانی ناشی از همه‌گیری بیماری کووید19 شوند.

در ترکیه هم دست کم یکصد تظاهرکننده در حالی که تلاش می‌کردند خود را به میدان تقسیم، محل سنتی برپایی تظاهرات اعتراضی برسانند و یا در دیگر محله‌های پایتخت از جمله خیابان مشهور «استقلال» دست به تظاهرات بزنند،‌ توسط پلیس دستگیر شدند.

در فرانسه هم هزاران نفر همزمان با روز کارگر همگام با فعالان اصناف و سندیکاها به خیابان‌ها آمدند. ماسک‌هایی که شرکت کنندگان در تظاهرات روز شنبه به صورت داشتند یادآور این نکته بود که زندگی شخصی و حرفه‌ای کارگران تا چه میزان نسبت به مراسم سنتی سالهای پیش ، به خصوص پیش از همه‌گیری ویروس کرونا در اواخر سال 2019 دستخوش تغییر شده است.

در پاریس تظاهرکنندگان به دعوت چهار اتحادیه عمده صنفی و جنبش‌های حامی جوانان از ساعت 14 به وقت محلی در میدان جمهوری تجمع و سپس حرکت خود را به سوی میدان «ناسیون» آغاز کردند.

این تظاهرات همزمان با حضور ده‌ها هزار نفر در دیگر شهرهای فرانسه از جمله لیون، لیل، نانت، بوردو، تولوز و مارسی برگزار شد.

مهم‌ترین سندیکای کارگری در فرانسه شمار شرکت کنندگان در تظاهرات اول مه در این کشور را 170 هزار نفر اعلام کرده و یادآور شدند در پاریس 25 هزار نفر برای گرامیداشت روز کار به خیابان‌ها آمدند.

وزارت کشور فرانسه اما شمار شرکت کنندگان در راهپیمایی‌های روز اول مه در کل کشور را 106 و تعداد حاضران در راهپیمایی و تجمعات شهر پاریس را 17 هزار نفر عنوان کرده است.

به گزارش رسانه‌های محلی، دو سندیکای عمده کارگری در فرانسه یعنی «نیروی کارگران» و «کنفدراسیون عمومی کار» که از سال 2016 تاکنون هرگز همزمان در راهپیمایی‌های اول ماه مه شرکت نکرده بودند روز شنبه در کنار یکدیگر در راهپیمایی روز جهانی کار حضور یافتند.

برخی منابع خبری از بروز درگیری‌های پراکنده میان تظاهرکنندگان و ماموران پلیس در پایتخت فرانسه خبر داده و اعلام کرده‌اند که نهاد‌های انتظامی و امنیتی برای جلوگیری از نفوذ عناصر افراطی و به هرج و مرج کشیده شده تظاهرات اول مه تدابیر ویژه‌ای را از پیش در نظر گرفته‌ بودند.

به گزارش وزارت کشور فرانسه در جریان نارامی‌ها و درگیری‌های روی داده طی تجمعات اعتراضی روز جهانی کارگر شش پلیس در سراسر کشور از جمله سه مامور پلیس در پایتخت زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، در جریان این تظاهرات همچنین 56 نفر در سراسر فرانسه توسط ماموران انتظامی و امنیتی دستگیر شدند.

بریتانیا، ایتالیا، اتریش و اسپانیا از جمله دیگر کشورهای اروپایی بودند که مراسم بزرگداشت روز کارگر به صورت پراکنده در شهرهای مختلف آنها برگزار شد.

انتهای پیام/