شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#طالبان#افغانستان#رئیس جمهوری

روسیه: آمریکا باید با طالبان سازش کند


روسیه: آمریکا باید با طالبان سازش کند

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در مسائل افغانستان معتقد است که اگر آمریکایی‌‌ها نتوانند با جنبش طالبان به سازش دست یابد، با آغاز فصل تابستان، بار دیگر اقدامات مسلحانه گسترده در افغانستان از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ضمیر کابلوف" نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در مسائل افغانستان و مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه این کشور در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که ایالات متحده مجبور خواهد شد راه سازش کارانه‌ای پیدا کرد تا جنبش طالبان (که فعالیت آن در روسیه ممنوع است) از اقدام برای از سر گیری درگیری‌های گسترده مسلحانه در افغانستان خودداری کند.  

کابلوف گفت: «آمریکایی‌ها باید بتوانند با طالبان به نوعی سازش دست یافته و آنها را متقاعد کنند که از آغاز مجدد اقدامات مسلحانه گسترده خودداری کنند. چنین کاری چندان ساده نبوده و تنها به برخوردهای اخلاقی-روانی بستگی نداشته و عوامل زیادی می‌تواند در آن موثر باشد. نیروهیا طالبان نیز باید به توافقات امضاء شده در دوحه درباره خوداری از اجرای تعهدات طرفین، واکنش نشان دهد.

نماینده ویژه پوتین ادامه داد: «طی 20 سال گذشته در افغانستان مرسوم بوده که اقدامات مسلحانه گسترده در فصل تابستان، از ماه ژوئن تا نوامبر، همواره فعال شده است. مشکل اینجاست که اگر طالبان با آتش بس موافقت کند، با این معضل روبرو خواهد شد که واحدهای نظامی‌اش بطور موقت منحل می‌شوند و در نتیجه تقویت موضع خود در مذاکرات با کابل را از دست خواهد داد، بنابراین از برداشتن چنین گامی خودداری می‌کند.»

به گفته وی، اکنون وضعیتی است که درگیری‌های مسلحانه گسترده، از جمله علیه نیروهای نظامی خارجی حاضر در افغانستان در آستانه شروع است و به همین دلیل نقش آفرینان خارجی باید برای جلوگیری از این مسئله دست به کار شوند.

کابلوف یادآور شد: «روسیه قبل از هر چیز علاقه مند است تا افغانستان دیگر پایگاهی برای تروریسم بین‌المللی نباشد تا امنیت کشورهای همسایه، از جمله منافع ملی روسیه در معرض تهدید قرار بگیرد.»

این دیپلمات روس، در میان منافع ملی روسیه، به قاچاق مواد مخدر از افغانستان اشاره کرده و یادآور شد که از آغاز حضور نیروهای نظامی آمریکایی در این کشور، وضعیت در این خصوص به سمت بهبودی تغییر نکرده و میزان مواد مخدر انتقال یافته از افغانستان به بازارهای جهانی، از جمله در روسیه افزایش هم پیدا کرده است. به عقیده وی، حل این معضل بزرگ، تنها با وجود یک دولت قدرتمند در کابل امکان پذیر خواهد بود.   

انتهای پیام/