شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فلسطین#امام خمینی (ره)

استراتژیست لبنانی در گفتگو با مهر:

امام خمینی (ره) استراتژی اصلی تل‌آویو در فلسطین را به شکست کشاند

امام خمینی (ره) استراتژی اصلی تل‌آویو در فلسطین را به شکست کشاند

کارشناس و تحلیگر برجسته مسائل سیاسی معتقد است که امام خمینی (ره) با نامگذاری روز جهانی قدس، استراتژی اصلی صهیونیستها برای به فراموشی سپرده شدن مسأله فلسطین را با شکست سنگینی مواجه کرد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- رامین حسین آبادیان: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحول عمده‌ای در ساختار و هدف‌گذاری گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه به وجود آمد. بسیاری از گروه‌هایی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در فلسطین و دیگر نقاط منطقه فعالیت می‌کردند، بر «قومیت‌گرایی عربی» تکیه داشتند و آن را پشتوانه‌ای برای فعالیت‌های مبارزاتی خود قلمداد می‌کردند.

در واقع، این احساس در میان گروه‌های مقاومت وجود داشت که آن‌ها با تکیه بر عنصر مشترک «قومیت‌گرایی عربی» می‌توانند میان ملت‌ها و ارتش‌های عربی نوعی انسجام، هماهنگی و همگرایی ایجاد کنند. ازهمین‌روی، این موضوع خود به تنهایی به چالش بزرگی در مسیر مقاومت تبدیل شده بود، زیرا چنین نگرشی موجب شد تا موضوع و مسأله «نزاع صهیونیسم اسلام» به مسأله «نزاع عربی اسرائیلی» تقلیل داده شود.

از سوی دیگر، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایالات متحده آمریکا بر روی اعتبار زدایی از «قدس اشغالی» به عنوان یک هویت اسلامی متمرکز شد. آمریکایی‌ها اقدامات زیادی را در راستای اعتبارزدایی از «قدس اشغالی» انجام دادند که ازجمله آن‌ها می‌توان به حفاری‌ها در مسجدالاقصی، یهودی‌سازی قدس، تلاش برای تغییر بافت جمعیتی قدس و کوچ دادن اجباری مسلمانان از قدس، اشاره کرد. درهمین ارتباط، خبرگزاری مهر گفتگویی را «امین حطیط» استراتژیست لبنانی و تحلیلگر امور راهبردی لبنان ترتیب داده است که مشروح آن را مطالعه می‌کنید؛

*همانطور که می‌دانید در طول سالیان متمادی گذشته روز جهانی قدس که توسط امام خمینی (ره) بنیان نهاده شد، همواره با شکوه و عظمت بسیاری در نقاط مختلف جهان و به ویژه در جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است. به نظر شما دستاوردهای این روز چه بوده است؟

اقدام امام خمینی (ره) در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس یک اندیشه مبتکارانه بود. نامگذاری آخرین جمعه از ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس تاکنون دستاوردهای مهمی را به دنبال داشته است.

نامگذاری روز جهانی قدس موجب شد تا امت اسلامی برای تحقق یک هدف، وحدت کلمه پیدا کند و آن، «آزادسازی قدس اشغالی» است دستاوردهای روز جهانی قدس را می‌توان در ۳ بخش خلاصه کرد. اول اینکه، روز جهانی قدس موجب شد تا اندیشه «لزوم آزادسازی قدس اشغالی» برای همیشه تثبیت شود و اینگونه نباشد که این اندیشه مشمول مرور زمان شده و رفته رفته به فراموشی سپرده شود. بنابراین، نامگذاری روز قدس تمامی امت اسلامی را به سمت یک هدف واحد هدایت کرد و آن، لزوم آزادسازی قدس اشغالی بوده است.

دوم اینکه، نامگذاری روز جهانی قدس، سلسله تلاش‌های بیگانگان و در رأس آنها صهیونیست‌ها برای یهودی سازی قدس را تحت الشعاع قرار داد. در واقع، روز جهانی قدس متضمن این پیام مهم است که قدس اشغالی از هویت اسلامی برخوردار است و این هویت تحت هیچ شرایطی و با هیچ اقدامی خدشه دار نمی‌شود.

سوم اینکه، نامگذاری روز جهانی به مثابه مشخص کردن یک مأموریت مهم و اساسی برای امت اسلامی بوده است. این مأموریت در حقیقت، مأموریت آزادسازی قدس اشغالی است. در واقع، روز جهانی قدس، انجام مأموریت آزادسازی قدس اشغالی را بر تمامی امت اسلامی واجب ساخت.

* رژیم صهیونیستی همواره به اشکال مختلف تلاش کرده است تا از اهمیت روز جهانی قدس بکاهد. به نظر شما علت اصلی و اساسی که موجب شده است تا صهیونیست‌ها در این عرصه گام بردارند چیست؟

دشمن صهیونیستی همواره روی یک مسأله حساب باز کرده بودند و آن، به فراموشی سپرده شدن مسأله فلسطین بوده است در واقع، صهیونیست‌ها بر این باور بودند نسلی که از اراضی خود بیرون رانده شده است اکنون دیگر زنده نیست و نسلی نیز که خارج از اراضی خود متولد شده است، دیگر سرزمین خود را فراموش کرده و به آن هیچ اهمیتی نمی‌دهد.

علیرغم اینکه صهیونیست‌ها روی مسأله مذکور حساب ویژه ای باز کرده بودند اما روز جهانی قدس موجب شد تا رؤیای آنها بر باد رود و مسأله فلسطین همواره نزد تمامی فلسطینیان، چه آنها که از اراضی خود بیرون رانده شدند و چه آنهایی که خارج از اراضی فلسطین متولد شدند، زنده باقی بماند.

رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که احیای روز جهانی قدس با استراتژی آن در تعارض است بر اساس آنچه که گفته شد، نامگذاری روز جهانی قدس موجب شد تا رژیم صهیونیستی در استراتژی خود برای به فراموشی سپرده شدن مسأله فلسطین با شکست سنگینی مواجه شود؛ شکستی که صهیونیست‌ها اکنون به خوبی آن را پذیرفته اند.

درست به همین دلیل است که می‌بینیم رژیم صهیونیستی فشارهای خود بر دولت‌ها و ملت‌های مختلف را به منظور جلوگیری از احیای روز جهانی قدس، به کار بسته است. در حقیقت، احیای روز جهانی قدس، با استراتژی صهیونیست‌ها در تعارض است.

*چندی پیش و در آستانه روز جهانی قدس، مقاومت توانست تأسیسات اتمی حساس و راهبردی «دیمونا» در اراضی اشغالی را هدف قرار دهد. ارزیابی شما از این ضعف امنیتی آشکار صهیونیست‌ها آن هم در شرایطی که همچنان به تهدید مقاومت در نقاط مختلف ادامه می‌دهند، چیست؟

مقاومت نشان داده که همواره با اقدامات ابتکاری خود دشمن صهیونیستی را به شدت غافلگیر کرده است. مقاومت به دشمن صهیونیستی ثابت کرده است که تهدیداتش تنها در مرحله حرف و کلام باقی نمی‌ماند و با عمل و اقدام همراه خواهد بود. حمله به تأسیسات راهبردی «دیمونا» و نیز عملیات منفجر ساختن کارخانه موشک سازی «تومر» جنبه عملیاتی تهدیدات مقاومت را به دشمن نشان داد.

سلسله عملیات‌های امنیتی اخیر در اراضی اشغالی در حقیقت مظاهر میدانی اندیشه احیای روز جهانی قدس محسوب می‌شوند. به عقیده من دشمن صهیونیستی پیام این عملیات‌ها در آستانه روز قدس را دریافت کرد.

*نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه و به ویژه حمایت از گروه‌های مقاومت در فلسطین را چطور ارزیابی می‌کنید؟ ثمرات حمایت‌های تهران از مقاومت به ویژه در فلسطین چه بوده است؟

حمایت‌های تهران از مقاومت در فلسطین موجب شد تا گروه‌های فلسطینی قدرت تل آویو را به چالش بکشانند مقاومت در منطقه به ویژه در فلسطین با حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش قدرت پیدا کرد. جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته اندیشه «آزادسازی قدس» را به یک اصل ثابت و بدون تغییر تبدیل کرد.

این یکی از مهمترین ثمرات حمایت‌های تهران از مقاومت به شمار می‌رود. ازهمین روی، ما می‌توانیم بگوییم که جمهوری اسلامی ایران در اهداف خود از نامگذاری روز جهانی قدس و حمایت از مقاومت، به پیروزی دست یافت.

امروز قدرت مقاومت در فلسطین در سایه حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران به حدی رسیده است که گروه‌های فلسطینی قادر هستند قدرت ارتش تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی را به چالش بکشانند.