شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کالاهای اساسی#واردات#میلیارد دلاری
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 12 اردیبهشت

مصوبه واردات 24 میلیارد دلاری برای تامین کالاهای اساسی

کدخبر: 409413
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات12 اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: ایجاد شهر 60 هزار نفری دامداران

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

12 اردیبهشت 1351؛ ایجاد شهر 60 هزار نفری دامداران

در 20 کیلومتری مرودشت شهر دامداران تاسیس می‌شود. طرح ایجاد این شهر که 60 هزار نفر از دامداران و خانواده‌های آنها و افرادی که در رشته‌های مختلف و صنایع متنوع وابسته به دامداران در آن زندگی خواهند کرد، آماده می‌شود.

برای اسکان جمعیت فوق وزارت کشورزی و منابع طبیعی در این منطقه، یکهزار خانه با باغچه‌های هزار متری بنا خواهد شد.

این طرح یکی از طرح‌های فرعی و تکمیلی مجتمع گوشت منطقه فارس است. اقدام دیگر وزارت کشاورزی خرید و تامین دام موردنیاز مجتمع گوشت است و به این منظور در مسیر حرکت عشایر، ایستگاه‌های خرید دام تاسیس خواهد شد.

ایستگاه‌های خرید دام براساس طرحی که تهیه شده حدود 100 هکتار وسعت خواهد داشت و کل اراضی موردنیاز طرح نیز 350 هکتار می‌باشد. به همین علت جمعا 450 هکتار اراضی زیر سد کوروش کبیر را برای ایجاد این مجتمع اختصاص داده خواهد شد.

ایستگاه‌های خرید دام مجهز به سیستم مخابرات از راه دور و بی‌سیم و وسایل ارتباطی دیگر بوده و تعداد آن در مرحله اول 20 واحد خواهد بود.

در مجتمع گوشت منطقه فارس یک مرکز پرواربندی برای 100 هزار دام به‌وجود می‌آید و ظرفیت کشتارگاه احداثی برای 8 ساعت کار چهار هزار گوسفند و بز و 400 گوساله است که در سردخانه سه هزار تنی آن به صورت لاشه نگهداری می‌شود.

در کنار کشتارگاه یک واحد پشم‌شویی با ظرفیت شستشوی 8 تن پشم و آماده کردن چهار هزار سالامبور پوست در روز احداث می‌شود.

12 اردیبهشت 1361؛ اختصاص 310 میلیارد تومان اعتبار عمرانی

در سال‌جاری مبلغ 310 میلیارد و 462 میلیون تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی و جاری در سطح کشور اختصاص یافته است.

برادر مشایعی، مدیرکل خزانه‌داری کل کشور در مورد منابع درآمد کشور گفت: از بودجه کل سال‌جاری کشور مبلغی بالغ‌بر 297 میلیارد تومان آن از درآمدهای عمومی و سایر منابع و بقیه از درآمدهای اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی تامین اعتبار شده است.

وی در مورد اثرات جنگ تحمیلی بر اقتصاد کشور گفت: با وجود کمک‌های پنهانی و آشکار کشورهای مرتجع منطقه به رژیم مزدور عراق، ما با صرفه‌جوی‌های جاری مملکت، بودجه جنگ را افزایش دهیم.

مبادله قرارداد احداث سد و نیروگاه 2000 مگاواتی «کارون 3»

قرارداد احداث سد و نیروگاه برق – آبی «کارون3» به ظرفیت 2 هزار مگاوات که از مهم‌ترین طرح‌های وزارت نیرو و دولت جمهوری اسلامی است، بین شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و یک کنسرسیوم بین‌المللی با مبلغی معادل یک میلیارد و دویست و پنجاه و شش میلیون دلار و یکصد و پنجاه میلیارد ریال مبادله شد.

این طرح به احداث یک سد بتنی دو قوسی عظیم به ارتفاع 200 متر و نیروگاه مربوطه در 25 کیلومتری جنوب شرق شهرستان ایذه بر روی رودخانه کارون در استان خوزستان به اجرا درخواهد آمد.

اجرای این طرح، قدرت نصب‌شده شبکه سراسری به میزان 2 هزار مگاوات و تولید انرژی سالانه معادل 4135 گیگاوات ساعت خواهد شد. همچنین با کنترل درآمدن سیلاب‌ها، سطح زیر کشت در حوزه کارون گسترش می‌یابد.

12 اردیبهشت 1381؛ ایران بزرگ‌ترین شریک تجاری دوبی شد

اتاق بازرگانی و صنایع دبی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در سه ماه اول سال جاری میلادی بزرگ‌ترین شریک تجاری امیرنشین دوبی بوده است.

«عتیق جمعه» مدیر بخش هماهنگی تجاری اتاق بازرگانی و صنایع دبی گفت: ایران با جذب 26 درصدی حجم کل صادرات دوبی و با افزیش 12 درصدی نسبت به سال قبل اولین شریک تجاری این امیرنشین بود.

میزان جذب صادرات و صادرات مجدد ایران از دبی در سه ماه اول امسال 728.4 میلیون دلار می‌باشد که این میزان در مدت مشابه در سال قبل 679 میلیون دلار بوده است. حجم کل صادرات و صا درات مجدد امیرنشین دوبی در این مدت به حدود 2.803 میلیارد دلار رسید.

پس از ایران، عربستان سعودی با جذب صادرات به میزان 546 میلیون دلار، کویت 254 میلیون دلار و عراق 165 میلیون دلار در رتبه‌های دوم تا چهارم شرکای تجاری دوبی قرار دارند.

جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که مهم‌ترین شریک تجاری امیرنشین‌های ابوظبی و شارجه در زمینه جذب صادرات و صادرات مجدد بوده است.

وسایل صوتی و تصویری، مواد غذایی، بهداشتی، تجهیزات حمل‌و‌نقل کالاهای مصرفی عمده‌ترین اقلام صادرات مجدد این امیرنشین‌ها به ایران را تشکیل می‌دهد.

صادرات فرآورده‌های پتروشیمی از 4 میلیون تن گذشت

شرکت ملی بازرگانی پتروشیمی سال گذشته چهار میلیون و یازده هزار تن فرآورده‌های پتروشیمی به ارزش 794 میلیون دلار به کشورهای مختلف جهان صادر کرد که از لحاظ وزنی سه درصد بیش از برنامه تعیین شده بود.

مهندس محمد احتیاطی، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی امسال محصولات جدید وارد بازار خواهد کرد و سال آینده نیز یک واحد دیگر به مرحله تولید می‌رسد که بخشی از این محصولات به خارج صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: ژاپن سال 1380 با خرید 927 هزار و 685 تن کالا از ایران مهم‌ترین خریدار فرآورده‌های صنایع پتروشیمی ایران بود و کشورهای چین، کره جنوبی، تایوان و فیلیپین در رده‌های بعدی قرار داشتند.

احتیاطی اعلام کرد: شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران همکاری‌های گسترده‌ای را با شرکت سابیک عربستان و سایر تولیدکنندگان منطقه خلیج فارس آغاز کرده است.

12 اردیبهشت 1391؛ مصوبه واردات 24 میلیارد دلاری برای تامین کالاهای اساسی

هیات دولت در نشست اخیر کارگروه تنظیم بازار به تخصیص 24 میلیارد دلار برای واردات 20 قلم کالای اساسی رای مثبت داد تا به گفته مسوولان وزارت صمت نه‌تنها مواد اولیه برای کارخانه‌ها تامین شود، بلکه تا پایان سال، دغدغه‌ای برای تامین 20 قلم کالای اساسی وجود نداشته باشد.

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید: کارگروه تنظیم بازار در «اقدامی بزرگ» بیش از 24 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی به کشور اختصاص داده که این امر نه‌تنها موجب کوتاه شدن دست سوء‌استفاده‌کنندگان از بازار در شرایط گرانی های اخیر می‌شود بلکه از امروز تا پایان سال هیچ دغدغه‌ای برای تامین کالاهای اساسی در کشور هم وجود نخواهد داشت.

این کالاهای اساسی وارداتی شامل 20 قلم محصول از جمله گندم، گوشت قرمز و مرغ، برنج، روغن، شکر، نهاده‌های دامی و کشاورزی شامل کنجاله، سویا، دانه‌های روغنی، جو و ذرت، کود، سم و بذر و همچنین دارو و واکسن است.

در مقابل، رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس به مصوبه دولت برای واردات 24 میلیارد دلاری کالاهای اساسی واکنش نشان داد و آن را نشانه‌ای از گرفتاری به «بیماری هلندی: دانست. غلامرضا مصباحی‌مقدم افزود: ما با کمبود کالای اساسی مواجه نیستیم؛ بلکه با افزایش قیمت مواجهیم. وی با بیان اینکه نمی‌توان با واردات کالا، تورم را مهار کرد، گفت: از این جهت باید تدبیر دیگری اندیشید؛ چراکه امکان ندارد با تزریق نقدینگی تورم ایجاد کنیم و سپس با واردات مشکل تورم را حل کنیم.