شهر خبر

مردم معترض در روز کارگر به خیابان‌ها ریختند+عکس

مردم معترض در روز کارگر به خیابان‌ها ریختند+عکس

به گزارش منیبان، حدود ۳ هزار معترض فقط در شهر لندن تظاهرات کرده و با سردادن شعارهایی لایحه جدید دولت را در تضاد با حق اعتراض و قدمی به سوی استبداد خواندند.

آن‌ها پس از تجمع در میدان مشهور ترافلگار، با فریاد «نه به افزایش قدرت پلیس» و «نه به خشونت» به سمت میدان پارلمان تظاهرات کردند. معترضان در شعارهای خود اعلام کردند که به جای قوانین سرکوبگرانه دولت، با همبستگی از جان خود محافظت می‌کنند.

سایر معترضان از ادینبرو در شمال تا اگزتر در جنوب انگلیس هم به خیابان‌ها آمده تا در هوای نیمه ابری و نسبتا سرد کشور اعتراض خود را به گوش دولت محافظه کار بوریس جانسون برسانند.

این حرکت اعتراضی از سوی ده‌ها گروه‌ غیر دولتی و مدافع حقوق بشر از جمله پویش سیاهان اهمیت دارند که سال گذشته تظاهرات گسترده ای را در اعتراض به نژادپرستی به راه انداخت، مورد حمایت قرار گرفت.

پیشتر پلیس به برگزار کنندگان این حرکت اعتراضی گفته بود که محدودیت های کرونایی شامل حمل ماسک صورت و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. با این حال تصاویر منتشر شده از اعتراضات مردم در فضای مجازی نشان می‌دهد که پروتکل‌های بهداشتی چندان رعایت نشده است.

اعتراض‌های اخیر در انگلیس پس از آن بالا گرفت که نمایندگان مجلس عوام ماه گذشته به لایحه جنجالی دولت در خصوص افزایش قدرت پلیس برای سرکوب معترضان رأی موافق دادند.

بالغ بر ۶۰ نماینده مجلس عوام انگلیس در نامه‌ای به وزیر کشور خواستار تغییر این لایحه شدند. آن‌ها در این نامه تصریح کرده‌اند که جرم‌انگاری مردم به دلیل برگزاری تظاهرات اعتراضی غیر قابل قبول و غیر قانونی است.

۷۰۰ حقوقدان و استاد نامی حقوق در دانشگاه‌های انگلیس نیز لایحه افزایش قدرت و اختیارات پلیس را ظالمانه توصیف کرده و از دولت خواستند آن را کنار بگذارد. دولت انگلیس ادعا می‌کند که اختیارات جدید پلیس، برای برقراری امنیت ضروری است اما معترضان لایحه یادشده را قدمی به سوی استبداد در کشور می‌دانند.