شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارگران

مطالبات کارگران تلنبار شد !

رییس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کاربا اشاره به تلنبار مطالبات کارگران وبی توجهی دولت به این قشر زحمت کش گفت: کارگران امنیت شغلی ندارند و برای نان بخور و نمیرمجبور به چشم پوشی کردن از ابتدایی ترین حقوق خود هستند.

اقتصاد  مطالبات کارگران تلنبار شد !

فرامرز توفیقی، رییس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار در گفت‌وگویی درباره مطالبات کارگران در آستانه کارگر گفت:حکایت کارگران مانند مثال معروف قوچعلی و فرزاندانش است، که به وقت کار و نیاز به دلیل جمعیت زیاد و قوی بودن از آنان استفاده می کردند و به وقت مهمانی و تقسیم غنائم قوچعلی و فرزندان آن را به بهانه ی زیاد بودن جمعیت و هزینه بر بودن ، طرد میکردند. نگاه اینچنینی از سوی دولت نسبت به نیروی کار وجود دارد.

وی یکی از مطالبات کارگران را اجرای ماده ۷ قانون کار دانست و گفت:به دلیل ناکارآمد بودن دولت ها از سال ۱۳۶۹ تا کنون, بعد از تصویب قانون کار و عدم اجرای ماده ۷قانون کار وخواب عمیق قوه مقننه از آن زمان تا کنون, که هرگز از دولت نخواستند که به اجرای ماده ۷ قانون کار ورود کند تا ماده ۷ قانونی شود و مشاغل با ماهیت موقت و مستمر, به تبع آن قراردادها و شفاف کردن قراردادها, پایش و کنترل قراردادها بین کارگر و کارفرما این عدم امنیت شغلی آنچنان ریشه و رسوخ کرده است، که کارگر به دلیل نگرانی برای نان بخور و نمیر, از ابتدایی ترین حقش که عیدی و دیون ممتازه کارفرمایان به کارگر است مجبور است چشم پوشی کند.

 وی ادامه داد:از فراکسیون کارگری می خواهیم که ماده ۷ را احیا کنند. احیای ماده ۷ وظیفه مجلس است. کارگران وقتی به سرکار می روند, باید امنیت را رعایت کنند. اجرای ماده ۷ قانون کار وظیفه دولت است.

توفیقی با اشاره به ماده ۴۱قانون کار گفت:همه سال ها نمایندگان کارگران دور هم جمع می شوند و حقوق تعیین می کنند, اما به دلیل بی کفایتی دولت ها دقیقاً‌یک ماه بعد از فروردین عدد افزایش حقوق بی اثر می شود. تا زمانی که دولت ها کنترل بازار را نداشته باشند و قوه مقننه از دولت طرح پرسش برای قیمت ها نداشته باشد,قطعاً‌به جایی نخواهیم رسید. تورم در خوراکی ها و آشامیدنی ها بسیار بالا است وهیچ اتفاق جدیدی رخ نمی دهد.

رییس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کاربا اشاره به تعطیلی های کسب و کار گروه ۲و ۳و ۴ برای کنترل شیوع کرونا گفت: این گروه از کارگران معمولاً‌در بخش غیر رسمی و خدمات مشغول فعالیت هستند وهمین مسئله باعث می شود تا با مشکلاتی روبرو شوند.

وی گفت: وعده هایی که به کارگران داده می شود, همواره زیاد وشعاری بوده است وهیچ کدام عملی نمی شود. دولت هر از گاهی خبر از توزیع بسته های حمایتی می دهد اما هیچگاه خبری از بسته های حمایتی برای کارگران نیست.

 توفیقی با اشاره به عدم تصویب حق مسکن در دولت گفت: سال گذشته به بهانه سالگرد قانون کار, دولت "افزایش حق مسکن" را به کارگران هدیه داد و این کار بسیار بی معنا است. امسال نیز با وجود اینکه این مصوبه شورای عالی کار با قید فوریت به دولت رفته است, اما هنوز تصویب نشده است وعلت تعلل دولت مشخص نیست.

وی گفت: هیچ کس برای کارگران اقدامی نمی کند, همواره وعده می دهند و شعار می دهند اما اقدمی برای کارگران برنمی دارند. مسئولان به دنبال گرفتن ژست های عوام فریبانه هستند. اما این ژست ها دیگر جوابگو نیست. دولت برای کارمندان خود امکانات بسیاری قائل است. در دوران قرنطینه کارمندان دولت مورد حمایت قرار گرفتند اما این کارگران بودند که از همه چیز محروم ماندند.

توفیقی درباره واکسن کرونا برای کارگران گفت: اعلام کرده اند که کارفرمایان هزینه واکسن کارگران را بدهند, این در حالی است که در برخی بخش ها کارگران حقوق های ۵تا ۶ ماهه معوق دارند. به همین کارگران می گویند, کارفرمایان حقوق ما را بدهند واکسن نمی خواهیم. گلایه کارگران از نبود دستمزد مناسب و مطابق هزینه های زندگی و پرداخت به موقع است.

منبع: تسنیم