شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کتاب

«قدرت دانش و مشروعیت در اسلام» نقد می‌شود

«قدرت دانش و مشروعیت در اسلام» نقد می‌شود

نشست نقد و بررسی کتاب «قدرت دانش و مشروعیت در اسلام» نوشته داود فیرحی، که چندی پیش از دنیا رفت، برگزار می‌شود.

‌به گزارش ایسنا، این نشست توسط اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به همراه مرکز مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم، روز یکشنبه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) از ساعت ۱۸ به صورت مجازی برگزار می‌شود.

علی علی‌حسینی، دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، محمدرضا احمدی طباطبایی، دانشیار دانشگاه امام صادق و محمد پزشکی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سخنرانان این نشست هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از طریق اینستاگرام اندیشگاه به نشانی

https://instagram.com/andishgah.nlai?igshid=yenb0vnecigg دنبال کنند.

در معرفی این کتاب آمده است: الگویی از تحلیل گفتمانی که در این کتاب به‌کار رفته است، نصّ دینی را همواره در مرکز دایره‌ فرهنگ سیاسی مسلمانان قرار می‌دهد و آن‌گاه با توجه به ساخت و روابط قدرت در جهان اسلام به تحلیل دانش سیاسی و سازوکارهای اقتداری آن در تمدن اسلامی اقدام می‌کند. نصوص دینی در جوامع اسلامی متن پایه و مولدی است که تمام یا بیشتر گونه‌های متون و اندیشه‌ سیاسی را، که فرهنگ ما انباشته از آن‌ها است، زاده و پرداخته است. اما چرا از بین امکان‌های مختلف تنها وجه اقتداری این نصوص به عقلانیت پایه‌ تاریخ ما بدل شده است؟ چرا چنین است؟ این نظریه‌های اقتدارگرا از کجا آمده‌اند؟ چگونه تدوین شده‌اند؟ چگونه عمل کرده و می‌کنند؟ و چه نقش و سلطه‌ای در زندگی و اکنون ما دارند؟ پرسش‌هایی هستند که نوشته‌ حاضر شاید بتواند پرتوی بر برخی زوایای ناروشن آن بیفکند و دایره‌ای از دوایر ممتد و پیچیدهٔ اقتدار در دانش سیاسی سنتی ما را بازنماید.

انتهای پیام