شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#انتخابات#آمریکا#قیمت نفت

طرح جدید لابی ریاض در واشنگتن/ سراب تبلیغات اقتصادی عربستان


طرح جدید لابی ریاض در واشنگتن/ سراب تبلیغات اقتصادی عربستان

لابی عربستان در آمریکا به دنبال خشم واشنگتن از کشورش به دلیل سقوط قیمت نفت و نیز پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ایالات متحده، به روش‌های جدیدی برای اعمال نفوذ در آمریکا روی آورده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الأخبار، شاهزاده «ریما بندر بنت سلطان آل سعود» سفیر عربستان در آمریکا در اوایل مارس 2020 در وضعیت بسیار دشواری قرار گرفته بود . همزمان با شیوع اپیدمی کرونا در سراسر جهان قیمت نفت به شکل قابل توجهی سقوط کرده و جنگ نفتی عربستان سعودی و روسیه آغاز شد که آسیب زیادی به شرکت های نفت و گاز ایالات‌متحده زد. پس از سقوط قیمت نفت، خشم جمهوری‌خواهان آمریکا از کشورهای تولید کننده نفت، مستقیما متوجه عربستان سعودی شد.

بر همین اساس سفیر عربستان در آمریکا برای مهار خشم مقامات این کشور تصمیم گرفت در تاریخ 18 مارس 2020، یک کنفرانس‌های مجازی سناتورهای آمریکایی برگزار کند. البته در این نشست سناتورهای آمریکایی یکی پس از دیگری شاهزاده ریما را مورد هجمه قرار داده و نقش عربستان در سقوط قیمت نفت را به او یادآوری کردند.

در همین حال لابی سعودی در ایالات متحده نیز به نوبه خود به دلیل خشم فزاینده واشنگتن از ریاض، متلاطم بود. در نتیجه یکی از شرکت‌های لابی عربستان در آمریکا به نام «هوگن لوولز» (Hogan Lovells) تلاش کرد با ارسال ایمیل‌هایی به بیش از 30 نفر از اعضای کنگره، به سناتورهای آمریکایی پاسخ دهد. محتوای ایمیل‌ها به این شکل بود: عربستان سعودی هرگز درصدد وارد کردن آسیب به تولید کنندگان نفت شیل در ایالات متحده نبوده است.

اما این اقدامات فایده‌ای نداشت و اغلب سیاست‌گذاران آمریکایی، عربستان را مسئول کاهش قیمت نفت می‌دانستند. در همین راستا «دن سالیوان» سناتور آمریکایی در کنگره خواستار وضع تعرفه بر نفت عربستان شد و سایر سیاستمداران آمریکایی که از تخصیص میلیاردها دلار برای فروش اسلحه به عربستان حمایت کرده بودند اکنون تهدید به عقب‌نشینی کامل از اتحاد با این کشور می‌کنند.

البته اختلاف بر سر نفت، اولین دلیل انزوای لابی عربستان سعودی عربستان در واشنگتن طی سال‌های اخیر نبود. جنگ ویرانگر عربستان در یمن، قتل وحشیانه «جمال خاشقجی» ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست و روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود در کنسولگری عربستان در استانبول موجب شد تا کنگره دلایل کافی برای پشت کردن به لابی سعودی داشته باشد.

اما «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا که روابط گرمی با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برقرار کرده و سعی در جلب رضایت عربستان داشت تلاش کرد برخی لایحه‌های کنگره در توقف فروش سلاح به عربستان را لغو کند.

بنابراین در روزهای پایانی دوره ریاست جمهوری ترامپ و همزمان با افزایش شانس «جو بایدن» برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و سیطره دموکرات‌ها بر کنگره، این سوال و نگرانی برای سعودی‌ها پیش آمد که چگونه با هزینه‌های گزافی که در آمریکا کرده‌اند، حاضر می‌شوند نفوذ خود را در این کشور از دست بدهند. پاسخ به این سوال آن است که لابی عربستان در واشنگتن هم‌زمان با عزیمت جمهوری‌خواهان از کاخ سفید روابط خود را با ایالات متحده از سطح سیاست و دولت به برقراری روابط پایدار با ایالت‌هایی که مناسبات خوبی با ریاض دارند منتقل کرد.

از سوی دیگر شاهزاده ریما از زمانی که به عنوان سفیر عربستان در آمریکا منصوب شد بیشتر اوقات خود را به ارتباط با افرادی خارج از محافل سیاسی در واشنگتن به ویژه در ایالت‌های معروفی که روابط پایداری با عربستان دارند اختصاص داده بود. ایالت‌هایی همچون «مین» «آیوا» «آلاسکا» . سفیر ریاض در واشنگتن همچنین روابط گسترده‌ای با سرمایه گذاران آمریکایی از قشر متوسط و موسسات تجاری مستقل کوچک و موسسه‌های سرمایه گذاری برقرار کرد.

شاهزاده ریما در گفتگو با این طرف‌ها بر اهمیت روابط محکم آمریکا و عربستان از 75 سال گذشته تاکید و اعلام کرد که بر اساس چشم انداز 2030 تغییرات مهمی در عربستان در حال وقوع است.

این گفتمان‌ها به مرور زمان به استراتژی تجاری شاهزاده ای ریما در واشنگتن تبدیل شدند. در همین راستا وی در اواخر ژانویه در کنفرانس شورای امور جهانی در «دالاس» و در ماه مارس در شورای امور جهانی در ایالات «وینستون» حاضر شد که در این جلسات بازرگانان بزرگ منطقه‌ای و مسئولان اجرایی برجسته در زمینه نفت حضور داشتند. وجه مشترک همه این کنفرانس‌ها این بود که آنها توسط مشتریان خارجی ثبت شده در عربستان سازمان یافته و تبلیغ می‌شوند.

در واقع سعودی‌ها تلاش کردند با همان روشی که بسیاری از کشورهای خارجی در آمریکا انجام می‌دهند پیام خود را به گوش دیگران برسانند. به عبارت دیگر آنها شرکت‌های روابط عمومی را برای اعمال نفوذ خود در آمریکا استخدام کردند. در این میان شرکت «گروه لارسون شناهان سلیوکا»، معروف به «LS2» نقش اساسی در انجام تبلیغات لابی سعودی در آمریکا داشت.

شرکت‌های آمریکایی خواسته یا ناخواسته در یک کمپین با هدف اعمال نفوذ عربستان در سراسر آمریکا مشارکت می‌کنند و بدین ترتیب زمینه برای تبلیغات روابط عمومی سعودی در واشنگتن فراهم می شود.

ایجاد پایگاه های محبوب آمریکایی برای نظام پادشاهی عربستان

در این میان استراتژی لابی عربستان برای فریب واشنگتن از طریق دوستی با ایالت‌های مختلف در آمریکا کاملا روشن بود. شرکت «LS2» یک کمپین داخلی برای برقراری ارتباط با قانونگذاران و اساتید دانشگاه و سایر چهره‌های برجسته ایالات متحده از طریق فعالیت‌هایی مانند برگزاری کنفرانس‌های مجازی و غیر مجازی آغاز کرده است.

در نتیجه باید ذکر شود که چنین رویدادهایی نه تنها راهی برای مقامات سعودی برای دیدار با تاجران است، بلکه بزرگ فرصت مناسبی برای لابی مورد حمایت عربستان جهت شروع بازسازی روابط با واشنگتن که در نتیجه مسائلی همچون جنگ نفتی، قتل جمال خاشقجی و جنگ یمن دچار آسیب شده فراهم می‌کند.

در حالی که تبلیغات زیادی صورت گرفته مبنی بر اینکه این اقدامات عربستان در محافل داخلی آمریکا با واکنش مثبت مواجه بوده است، اما یک واقعیت اساسی برای همیشه در این زمینه پنهان مانده: لابی سعودی سازماندهی و مدیریت این محافل را برعهده دارد. بنابراین اعضای کنگره و کارمندان آن هنگام خواندن داستان‌های زیبا از لابی سعودی در این محافل فراموش می‌کنند که همه این اظهارات چیزی جز تبلیغات مطبوعاتی نیست.

به عبارت دیگر لابی سعودی با پرداختن به جزئیاتی همچون چشم انداز 2030 عربستان در راستای بهبود اقتصاد و تنوع بخشی به این مسئله اقدام به تبلیغات پوپولیستی کاذب کرده که هدف آن تاثیرگذاری بر کنگره در رابطه با مناسبات آینده ریاض و واشنگتن است.

در واقع لابی سعودی با ارائه داستان‌های اغراق آمیز درباره اقتصاد عربستان با این محتوا که اقتصاد سعودی روز به روز در حال بهبود است و نیز داستان‌های ساختگی درباره تقویت حقوق زنان اهداف دیگری دنبال می‌کند و سیاستگذاران و رسانه‌هایی که این تبلیغات را پوشش می‌دهند باید بدانیم که این داستان‌ها حتی اگر درست هم باشند بسیار ناقص هستند.

در واقع رسانه‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی لابی سعودی در آمریکا مهمترین جنبه‌های روابط ایالات متحده و عربستان سعودی را نادیده گرفتند که عبارتند از: فروش مقادیر زیادی سلاح آمریکایی به عربستان که در جنایت‌های ریاض علیه غیرنظامیان یمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه سرکوبگری در عربستان، حقوق بشر و نقض شدید حقوق بشر به ویژه حقوق زنان در این کشور و هم‌دستی وزارت دفاع و امنیت عربستان در قتل وحشیانه جمال خاشقجی.

به این ترتیب لابی عربستان در آمریکا با استفاده از اعضای معتمد جامعه آمریکا در ایالت‌های مختلف به دنبال ترویج یک چهره ممتاز از عربستان با برچسب تجاری است. از آن جایی که دولت جدید آمریکا و کنگره در حال ارزیابی روابط آینده واشنگتن و ریاض هستند نباید اهمیت این مسئله نادیده گرفته شود.

اما با همه این وجود حتی اگر شکوفایی اقتصادی وعده داده‌شده میان آمریکا و عربستان نیز تحقق یابد این امر تاثیری بر بهبود شرایط عربستان در پرونده‌های سیاه آن نخواهد داشت؛ پرونده‌هایی همچون جنگ ویرانگر یمن و نقض حقوق بشر در عربستان که اعضای کنگره باید درباره آنها احتیاط کنند؛ چراکه تبلیغات اقتصادی عربستان در واقع یک سراب دیگر در صحرای این کشور است.

انتهای پیام/