به گزاش برنا، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور، به تشریح تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا جهت اصناف آسیب دیده از کرونا پرداخت و گفت: خوشبختانه امروز با گزارش هایی که از ستاد ملی کرونا شنیدیم در تعداد قابل توجهی از شهرها، سیر صعودی خطرناک متوقف شده و در بعضی جاها رو به نزول است که باید به همین جدیت ادامه بدهیم که انشاالله به نتیجه مطلوب برسیم. 

وی با بیان اینکه تعطیلی ها بر کسب و کارها و واحدهای اقتصادی فشار وارد می کند، 3 مورد از تصمیمات ستاد ملی کرونا را بیان کرد و گفت: در اولین تصمیم با توجه به تعطیلی اصناف، بعضی واحدها امکان فروش محصول نداشتند و بر اساس روال متعارف چک هایی را صادر کردند و عملا امکان پر کردن موجودی حساب و پرداخت آن را پیدا نمی کنند که زنجیره وار مشکلاتی را ایجاد می کند. 

وی ادامه داد: ابعاد مختلفی برای تصمیم گیری در این مورد وجود دارد اما در مجموع ستاد ملی مقابله با کرونا به این تصمیم رسید که برای این بازه زمانی از اول اردیبهشت ماه تا 20 اردیبهشت ماه، یک تنفسی به همه مبادلات با چک بدهیم و بانک ها و موسسات اعتباری از صدور گواهی عدم پرداخت چک اجتناب کنند. همچنین محاکم و ضابطین قضایی از صدور اجرایی و اجرای آنها خودداری کنند گویی که ما فرصتی را ایجاد کردیم که این شرایط غیر عادی به شرایط عادی برگردد.

وی با اشاره به مباحث مالیاتی مطرح کرد:  با توجه به این محدودیت ها شاید برخی واحدهای صنفی نتوانسته باشند مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده سال 99 را که موعدش سررسید شده را بپردازند، مهلت پرداخت تا پایان خرداد 1400 امهال شد.

وی عنوان کرد: برای هر پروانه باید استعلام از سازمان امور مالیاتی و کارهای پرداخت انجام شود، به تصمیم ستاد ملی این فرایند و مقررات تا پایان شهریورماه متوقف می‌شود تا مراجعه به سازمان مالیاتی کم و هم تشریفات اداری جهت کاهش فشار بر اصناف برداشته شود. 

وی ادامه داد: همینطور درباره تامین واکسن کرونا که نیاز به واردات دارد تسهیلی برای وزارت بهداشت و درمان و هیئت امنای ارزی ایجاد شد که انشاالله بتوانند با سرعت، این نیاز ملی را برطرف کنند.