شهر خبر
رئیسی اعلام نکرده به انتخابات می‌آید یا نه / ورود به مصادیق شروع شده است / اطلاعی از آمدن لاریجانی ندارم / رئیسی به احتمال قوی در انتخابات حاضر خواهد شد
منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان:

رئیسی اعلام نکرده به انتخابات می‌آید یا نه / ورود به مصادیق شروع شده است / اطلاعی از آمدن لاریجانی ندارم / رئیسی به احتمال قوی در انتخابات حاضر خواهد شد

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان گفت: بعد از انتخابات سال 76 و شکل‌گیری اصلاحات اول، از سال 82 به بعد مجموعه نیروهای ارزشی و انقلابی، با نام‌های مختلف فعالیت سیاسی خود را پیش گرفتند. اولین مجموعه، «ائتلاف آبادگران» بود و پس از آن جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم و نهم میدان‌داری کرد. در انتخابات سال 96 هم بار دیگر نیروهای ارزشی در قالب «جمنا» کنار هم قرار گرفتند و نهایتاً در انتخابات دوره گذشته مجلس شورای اسلامی، «شورای ائتلاف» این وظیفه را برعهده گرفت.

اعتمادآنلاین|حمایت «شورای وحدت» از کاندیداتوری «علی اردشیر لاریجانی» را ترفند سیاسی خواند و اعلام کرد ّنام او در لیست گزینه‌های بیش از 10 نفر که برای بررسی به شورای متبوعش داده شده هم نیست.

 

به گزارش مهر، از برخی همفکران خود که القا می‌کنند نامزد شورای وحدت، گزینه‌ای جز «لاریجانی» نیست دلخور است و با کنایه پاسخ آنها را می‌دهد و می‌گوید: در مورد کاندیدایی که آقایان می‌خواهند به ما تحمیل کنند، یک بار هم صحبت نکرده‌ایم و اصلاً اسم او بیان نشده است. اجازه بدهید به همین میزان بسنده کنیم و ادعای دوستان را به دلیل نداشتن شواهد و دلایل متقن غیرقابل بررسی بدانیم.

 

گژیده گفتگو با منوچهر متکی به شرح زیر است:

 

*بعد از انتخابات سال 76 و شکل‌گیری اصلاحات اول، از سال 82 به بعد مجموعه نیروهای ارزشی و انقلابی، با نام‌های مختلف فعالیت سیاسی خود را پیش گرفتند. اولین مجموعه، «ائتلاف آبادگران» بود و پس از آن جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم و نهم میدان‌داری کرد. در انتخابات سال 96 هم بار دیگر نیروهای ارزشی در قالب «جمنا» کنار هم قرار گرفتند و نهایتاً در انتخابات دوره گذشته مجلس شورای اسلامی، «شورای ائتلاف» این وظیفه را برعهده گرفت.

 

*در انتخابات مجلس یازدهم، دو یا سه نفر کار را با «جبهه پایداری» بستند و هیچیک از اجزای تشکیل‌دهنده «شورای ائتلاف» در جریان داستان نبودند. ما به توصیه جامعه روحانیت حرفی نزدیم و همراهی کردیم.

 

*در اوایل سال 99 از جامعه روحانیت مبارز خواستیم که در مذاکره با «شورای ائتلاف» نقیصه‌ها، برطرف شود. مثالی از این نقیصه‌ها این بود که وقتی می‌خواستند از ظرفیت احزاب استفاده کنند، خودشان 5 حزب را انتخاب می‌کردند و در شورا قرار می‌دادند. بیش از 40 حزب اصولگرا داریم، بقیه احزاب سوال می‌پرسیدند که جایگاه ما کجاست؟! لذا احساس مشارکت ایجاد نمی‌شد.

 

*بعد از این مذاکرات، آقایان در «شورای ائتلاف» گفتند ما سیستمی داریم و با همین سیستم کار را ادامه می‌دهیم، به همین جهت تغییرات را نپذیرفتند و تمکین نکردند از این رو جامعه روحانیت میزبان شد، از قریب 40 حزب دعوت کرد و در همین سالن [سالن جلسات جامعه روحانیت] ماوقع ماجرا شرح داده شد. احزاب گفتند ما بر مشارکت جدی در روند جاری تاکید داریم.

 

*البته ما شاهد بحث‌های احزاب در زمان انتخابات مجلس بودیم. بنده و آقایان سروری و حداد عادل در جلساتی که تشکیل می‌شد، حضور داشتیم و همه شاهد گله‌مندی احزاب بودیم؛ نهایتاً احزاب اعلام آمادگی برای حضور و مشارکت در سازوکار جدید را کردند. قاعدتاً دیدیم که 40 حزب نمی‌توانند وارد تشکیلات شوند و تصمیم‌گیری کنند به همین جهت احزاب را بلوک بندی کردیم.

 

*در نهایت مجموعاً 15 نفر دور هم جمع شدیم و این مجموعه با نام «شورای وحدت» تشکیل شد و دو اصل از توصیه‌های آیت‌الله موحدی کرمانی مبنای کار این شورا قرار گرفت. اول: تلاش برای رفاه و وحدت با دیگر مجموعه‌ها و دوم: تخریب نکردن سایر گروه‌ها.

 

*مانیفست 5 تا 10 صفحه‌ای تهیه و در قالب برنامه تقدیم کاندیدای خود در انتخابات می‌کنیم تا در مناظرات از آن استفاده کند.‌ حاصل این تولید محتوا، یک مانیفست بین 5 تا 10 صفحه خواهد شد که دربرگیرنده پاسخ‌های این سه سوال است. کاندیدای منتخب شورای وحدت از این برگه‌ها، برای بیان مواضع استفاده خواهد کرد. مجموعه این اوراق، کلیتی را تشکیل می‌دهد که در قالب برنامه تقدیم کاندیدای ما می‌شود تا در مناظرات و صحبت‌ها از آن استفاده کند.

 

*ورود به مصادیق شروع شده است. در جلسات هیئت عالی شورای وحدت تقریباً از یک ماه و نیم پیش، بحث مصادیق را برای بررسی مطرح کرده‌ایم. اولین بحثی که داشتیم در مورد آیت الله رئیسی بود؛ اجماع و اتفاق نظر درباره او در «شورای وحدت» ایجاد شد و وقتی بنده به عنوان سخنگوی شورای وحدت انتخاب شدم، در اولین مصاحبه اعلام کردم که چنانچه او به انتخابات ورود کند «شورای وحدت» از وی حمایت خواهد کرد.

 

*مدتی گذشت و منتظر ماندیم که وضعیت ورود رئیسی روشن شود، او بنا به ملاحظات یا تدابیری که دارد تا الان اعلام نکرده که به عرصه انتخابات می‌آید یا نمی‌آیِد. لذا در جلسات بعدی هیئت عالی شورای وحدت این مسئله را مطرح کردیم که احتمال ضعیفی وجود دارد که وی کاندیدا نشود، بنابراین تصمیم گرفتیم بررسی سایر کاندیداها را شروع کنیم. اما مدل بررسی سایر کاندیداها متفاوت بود.

 

*شاهد موضع گیری دو چهره شاخص در جریان اصوگرا است که پیش از این ضمن انتقاد از تحرکاتی که در شورای وحدت با محوریت یکی از اعضای جامعه روحانیت شکل گرفته بود، اعلام کرده بودند: سلیقه شورای وحدت آن طور که از فحوای کلام برخی از آنها برمی‌آید، امثال «علی لاریجانی» است. حتی یکی از رسانه‌های مکتوب هم مواضع مطرح شده را با تیتر «چالش های شورای وحدت برای وحدت» منتشر کرد.

 

*نام «علی لاریجانی» در لیست گزینه‌های بیش از 10 نفر که برای بررسی پیشنهاد داده شده هم نیست؛ حمایت شورای وحدت از او ترفند سیاسی است.

 

*اطلاع ندارم لاریجانی می‌آید یا نمی‌آید، اگر بیاید خوب است یا اگر نیاید خوب است...

 

*«شورای وحدت» برای انتخابات شوراها مثل انتخابات ریاست‌جمهوری یک هیئت اجرایی مستقل دارد که آن هیئت هم متشکل از همان مثلث اصلی «شورای وحدت» است.

 

*به احزاب و اقشار مرتبط با «شورای وحدت» اعلام شد که هر بلوک حزبی و قشری می‌تواند 21 نفر نامزد برای شورای شهر معرفی کند. مجموعاً حدود سیصد نفر پیشنهاد شدند که از حدود سه ماه پیش بررسی این لیست‌ها آغاز شده است. قبل از سال جدید در گام اول بر اساس مدارک، وضعیت‌ها و بررسی‌ها از عدد کلی معرفی شده، به تعداد 104 نفر رسیدیم. بعد از سال جدید طی دو مرحله به 63 نفر و در گام بعدی به 42 نفر رسیدیم، یعنی به دو برابر تعداد مورد نیاز رسیده‌ایم.

 

*تصمیم بر این است که توسط یک تیم، برگرفته از یازده نفر عضو شورای وحدت، مصاحبه‌ای با تک تک افراد لیست انجام شود و بر اساس این مصاحبه، نفرات اصلی مشخص و 21 نفر از آنها انتخاب شوند.

 

*لیست ممکن است زودتر از خرداد ماه نهایی شود، اما اعلام آن قطعاً در خرداد و موعد قانونی انجام خواهد گرفت.

 

*در انتخابات شوراها این احتمال وجود دارد که «شورای وحدت و ائتلاف» یک لیست مشترک ارائه دهند؛ در این مورد صحبت یا مذاکره‌ای انجام شده است؟

 

*نباید این نگاه را داشت که اگر با لیست‌های مختلف وارد عرصه دو انتخابات سال 1400 شویم، پیروز خواهیم شد. نه! اگر قواعد یک کار سیاسی را مدنظر قرار ندهیم قاعدتاً دچار مشکل خواهیم شد. باور و آمادگی ما بر این است که به یک نامزد و همچنین فهرست واحد برسیم.

 

*در حوزه ریاست‌جمهوری، امکانی که وجود دارد این است که اگر یک کاندیدای مشخص، یعنی رئیسی وارد عرصه شود، کار برای همه آسان می‌شود، چرا که نوع نامزدهایی که احتمال حضور در صحنه را دارند، مستقیم یا غیرمستقیم، علنی یا نیمه علنی اعلام کرده‌اند که اگر آقای رئیسی بیاید کمک او خواهیم کرد و خودمان هم کاندیدا نخواهیم شد. بنابراین، این نامزد ظرفیت لازم را دارد، البته این ظرفیت را سال 96 هم از خود نشان داد.

 

*«رئیسی» به احتمال قوی در انتخابات حاضر خواهد شد، البته همه باید کمک کنند تا او کاندیدا شود

 

*کسانی که مخالف حضور رئیسی هستند دو دسته‌اند. یک دسته کسانی که نامزد دیگری دارند و بر او اصرار دارند و دسته دوم، کسانی که می‌گویند رئیسی در قوه قضائیه فعالیت خوبی داشته و حیف است که قوه قضائیه را رها و برای قوه مجریه اقدام کند.

 

*اگر دولتی پاکدست، تلاشگر، ضد فساد، عدالت‌خواه، با مدیریت، با کفایت، معتقد به درون‌زایی و درون‌نگری، با ایمان و سایر ویژگی‌هایی که مقام معظم رهبری برشمردند شکل بگیرد، جایی برای این پرونده‌ها باقی نمی‌ماند و این نوع از پرونده‌ها در قوه قضائیه افت پیدا خواهد کرد. در مجموع با وجود اینکه شواهد مبنی بر حضور آقای رئیسی است، اما ما هم باید در راستای حضور او تلاش کنیم.

 

*مشارکت وقتی شکل می‌گیرد که بخشی از ناراحتی‌ها و عصبانیت‌های مردم که دلیل اساسی مشارکت کم آنها در انتخابات مجلس بوده را برطرف کنیم. ما باید علت‌ها و ریشه‌ها را ببینیم؛ عملکرد این دولت در 8 سال گذشته، ریشه اصلی این نارضایتی‌ها است. کسانی که در کمپین تبلیغاتی خود در انتخابات سال 92 دلار سه هزار تومانی را مورد هجمه قرار دادند، دلار سی هزار تومانی به مردم تحویل دادند.

 

*مردم خیلی ساده و به زبان عامیانه می‌پرسند که چگونه در کشور، مدیریتی می‌تواند پنج کشتی مملو از بنزین را از سه اقیانوس عبور دهد، از کنار تهدید ناوهای آمریکایی بگذراند، به ونزوئلا برساند، پول این پنج کشتی بنزین را در قالب طلا تحویل بگیرد و به سلامت به ایران برساند؛ این یک مدیریت است.

 

*یک مدیریت دیگر که منبعث از دولت است، نمی‌تواند مرغ را از کشتارگاه به دست مشتری برساند! این وضعیت ما است، مردم صبح با یک قیمت مواجه هستند، ظهر با یک قیمت، و شب با قیمت دیگر!

 

*آقای رئیس‌جمهور ما، یک سال و خورده‌ای است که از داخل یک اتاق، ریاست می‌کند. مگر خون او از خون رؤسای دیگر رنگین‌تر است که حاضر نمی‌شود سری به شهر، استان‌ها و مردم بزند. رئیس‌جمهور حاضر نشد در جلسه ارائه لایحه بودجه در مجلس شرکت کند. چنین کشور داری و ریاست کردنی، حرکت بر بال خیال و رویاها است.

 

*حداقل کاری که می‌توان کرد این است که دولت از مردم به خاطر این صدماتی که در این 8 سال متحمل شده‌اند عذرخواهی کند. مردم برای این انقلاب و میراث امام (ره) ایستادگی کردند، از شکم خود زدند، فرزندان خود را برای دفاع داده‌اند؛ این مردم عصبانی هستند. رسانه‌ها باید این موارد را بیان کنند و دولت هم باید عذرخواهی کند.

 

*دوگانه این است، که اصلاح‌طلبان می‌خواهند مطالبی را مطرح کنند و در فضای جنگ روانی بهره خاص خود را ببرند. در انتخابات سال 96 به آقای روحانی گزارش دادند که طبق نظرسنجی‌ها شما رأی نمی‌آورید؛ گفت: «در 10 روز باقی مانده درستش می‌کنم». در 10 روز باقی مانده او لوله فاضلاب را گرفت و بر سر تا پای جمهوری اسلامی ریخت. خطابش بر کاندیدای رقیب این بود که شما جز کشتن، زندانی کردن، شکنجه کردن چیزی نمی‌دانید.

 

*بر اساس اطلاعاتی که دارم، ظریف نخواهد آمد.

 

*اصلاح طلبان می‌خواهند از ظریف استفاده ابزاری کنند، آنها کاندیدای مورد نظر خود را در فرصت مناسب معرفی می‌کنند

 

فکر می‌کنم این انتخابات برای اصلاحات بحث حیات و ممات است از این رو تمام تلاش خود را خواهند کرد تا موفق شوند!