شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#هلال احمر#حوزه#واردات#تجهیزات#واکسن

رییس سازمان غذا و دارو مطرح کرد:

کاهش 25 درصدی واردات در حوزه تجهیزات و اقلام دارویی کرونا/ افزایش 46 درصدی تولیدات داخلی در زمینه دارو و مکمل‌ها/ ورود جمعیت هلال احمر به واردات واکسن

به گزارش منیبان؛ نشست خبری محمدرضا شانه ساز، رییس سازمان غذا و دارو صبح امروز 11 اردیبهشت به صورت مجازی برگزار شد.

کاهش 25 درصدی واردات در حوزه تجهیزات و اقلام دارویی کرونا

رییس سازمان غذا و دارو در ابتدای این نشست گفت: سازمان غذاو دارو قبل از شیوع کرونا با پدیده تحریم ها مواجه بوده  ولی در خط مقدم مشغول خدمت رسانی است و در ایام کرونا هم وظیفه پشتیبانی از کادر درمان را بر عهده داشت.

او با اشاره به اینکه وزیر بهداشت در حوزه مبارزه با کرونا نظارت مستقیم داشته تصریح کرد: روال عمومی در کاهش ارز بری در سال 99 در مقایسه با 98 دستخوش تغییرات شد. برای بیماری کرونا در تامین اقلام پزشکی  و دارویی مجبور بودیم که برنامه خاص خود را داشته باشیم. شاهد رشد دو درصد ارز بری در سال 99 در مقایسه با 98 بودیم. در زمینه ملزومات پزشکی 45 درصد تغییرات مثبت داشتیم. در زمینه ماسک، ونتیلاتور و تجهیزات پزشکی 45 درصد  رشد داشتیم و 25 درصد کاهش واردات را شاهد بودیم.

شاهد کاهش موانع تولیدی هستیم

شانه ساز با بیان اینکه 48 درصد تغییرات مثبت در تامین مواد شیرخشک و مکمل را شاهد بودیم، گفت: در زمینه مواد آرایشی و بهداشتی هم همین اقدامات را انجام دادیم. تامین ارز این اقلام به سازمان صمت مربوط می شود. و صدور ای ار سی از 45 روز به 24 ساعت کاهش یافته است و این امر نشان از کاهش موانع تولیدی است.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: اقدامات مناسبی در بازار ریالی به نفع تولید داخل انجام شده است. 82 درصد بازار به نفع تولید داخل چرخش مثبت داشته است. 21/3 درصد تولید داخلی ملزومات پزشکی با رشد همراه بوده است.

رویکرد وزارت بهداشت حمایت از تولید داخلی است/ افزایش 46 درصدی تولیدات داخلی در زمینه دارو و مکمل ها

شانه ساز ادامه داد: در حوزه مکمل ها و داروهای طبیعی 51 درصد شاهد رشد شرکت ها و بازار تولیدات داخلی بودیم همچنین 21 درصد شاهد واردات بودیم. تمامی این ارقام نشان دهنده تحقق شعارهای سال مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است.

به گفته او در مجموع در حوزه دارو ، تجهیزات دارو و مکمل ها شاهد افزایش 46 درصد تولیدات داخلی هستیم.

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: رویکرد وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل بوده است. در زمینه مقابله با کرونا هم همین اقدام را شاهد هستیم. در ظرف45 روز 45 میلیون ماسک در کشور تولید شد. طی سال جاری هزار و 500 ونتیلاتور و در زمینه داروهای مقابله با کرونا موفق شدیم تا کمتر از سه ماه داروها تولید کنیم.

به گفته او امروز در حوزه واکسن جمهوری اسلامی توانسته پلتفرم های روز دنیا را از طریق دانشمندان ایرانی به سرانجام برساند. وزیر بهداشت و درمان مستقیما به تولید واکسن نظارت می کنند. ما چشمداشتی به واردات واکسن نداریم اما تمامی اقدامات برای انجام واردات را انجام دادیم. در کوواکس با تامین ارز هم اقدامات انجام شده و امیدواریم در خرداد اولین مجموعه تولید داخل را داشته باشیم و در ماههای بعدی 10 میلیون تولید واکسن را داشته باشیم. تا پایان سال تمامی افراد واکسن برایشان تامین می شود.

نظارت از طریق برچسب اصالت کالا

شانه ساز تصریح کرد: سازمان غذا و دارو گواهی نظارت بر تولید واکسن را از 10 سال قبل از سازمان جهانی بهداشت تامین کرده است. بر اساس آیین نامه های معمول در اوج مشکلات تامین تجهیزات پزشکی از ماسک گرفته تا ونتیلاتور، کیت و داروهای مختلف بارقه های امید را در زمینه درمان کرونا روشن می کرد را در ظرف سه ماه در کشور تولید می شد.

او با بیان اینکه در زمینه تی تک یا برچسب اصالت تجهیزات دارویی، مکمل، شیرخشک و ... اقدامات مناسبی انجام شد، افزود: تمامی موارد وارداتی با برچسب اصالت تایید می شوند. همه افراد می توانند با نظارت بر دارو جلوی قاچاق و توزیع کالای تقلبی را بگیرند. این برچسب ها برای مهار تولید مواد تقلبی و قاچاق است. شاهد رشد 33 درصدی برچسب گذاری بر روی الکل و ژل های بهداشتی هستیم. 81درصد رشد برچسب گذاری بر روی مکمل های ورزشی را داشتیم.

شانه ساز گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده برای مصرف کنندگان  و کادر درمان اقلام وارداتی برچسب گذاری شده در حوزه ارایشی و بهداشتی نیز 4 درصد رشد برچسب گذاری را داشتیم.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: از لحاظ ارزش ریالی بازار در دارو در سال 99، 88 درصد میزان تولید داخلی افزایش یافته است. همچنین میزان واردات هم 12درصد رسیده است. تلاش بر این است که در راستای شعارهای کلان نظام به عنوان سربازان در خط مقدم حوزه سلامت محور انجام وظیفه کرده باشیم.

اعلام آمادگی 49 شرکت بخش خصوصی برای واردات واکسن

شانه ساز ادامه داد: در زمینه واکسن تمامی کشورها از خودخواهی ها فریاد می زنند در حالی که در روزهای نخست شعار این بود که واکسن باید تحویل کشورها با در برگیری بالای کرونا به سر می برند تحویل داده شود به رغم مشکلات در تامین ارز اما ارقامی را به کووکس واریز شد. قرار بود تا دهم مارس 4 و نیم میلیون دوز از کوواکس تحویل داده می شد، اما با  دوز اندک و با تاخیر وارد شد.

او درباره واردات بخش خصوصی واکسن کرونا گفت: این واکسن کاملا دولتی است اما  بر اساس فراخوان در تیر ماه از ورود بخش خصوصی استقبال شد و بعد از آن هم 4 بار فراخوان ارسال و اعلام همکاری شد، اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است. 49 شرکت در بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده و 35 شرکت معرفی نامه صادر شده اما تاکنون هیچ یک از شرکت ها نتوانسته اند اقدامی از پیش ببرند.

واکسن پولی نداریم

این مقام مسئول با اشاره به آخرین وضعیت واکسن گفت: در این زمینه مراقبت های لازم در دستور کار است. 35 معرفی نامه هم به بخش خصوصی داده شده اما کاری از پیش نرفته است. قرار نیست از فردی برای واکسن پولی اخذ شود. واکسن در گام نخست تحویل وزارت بهداشت داده می شود و از سوی معاونت ها تزریق می شود. از سوی اتاق بازرگانی هم خواستار واکسن برای پرسنل هستند، اما قرار نیست پرسنل برای دریافت واکسن هزینه پرداخت کنند، البته واکسن با کدملی دریافت کننده واکسن هماهنگ است. در واردات واکسن و بخش خصوصی با اولویت تحویل به وزارت بهداشت و گروه های  در معرض خطر تحت واکسیناسیون قرار گرفته و بعد از ثبت در سامانه ها در اختیار قرار بگیرند.

کمتر به خارج چشم امید داریم

او افزود: اطلاعات در زمینه واکسن از سوی صدا و سیما در اختیار همگان قرار گرفته می شود. دو شرکت در قالب تحت لیسانس مجوز اخذ کرده اند. دو تا از شرکت ها با اسپوتیک وی قرار داد بسته که مراحل تولید پیش رفته و سیناژن و یک شرکت دیگر استرالیایی هم در زمینه تولید اقدامات جدی را در دستر کار دارد.

شانه ساز ادامه داد: طی ماه های آینده یک بار دیگر ثابت شده که باید تکیه گاه بر تولید کنندگان داخلی باشد و کمتر به خارج چشم امید داشت. در زمینه واردات از اقدامات انجام شده غافل نبودیم.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: 7 و نیم تا 8 میلیون واکسن وارداتی باید تاکنون محقق می شد اما تاکنون فقط یک چهارم این قضیه محقق شده است. 4 و نیم میلیون در زمینه کووکس باید ارسال می شده که رقم ارسالی 780 هزار دوز  بوده است. با روسیه و بهارات هند هم قرار داد بسته شده اما میزان ارسال دوزها در مقایسه با قرار دادها اندک بوده است. امکان تحقق این قراردادها قابل پیش بینی نیست.

او در پاسخ به برنا درباره تاثیر واکسن بر جهش های ویروسی کرونا و داروهای تجویزی گفت: مکانیزم واکسن ها برای مهار ویروس تاثیرگذار است. برخی از واکسن ها نسبت به تغییرات و جهش کارایی خود را حفظ کرده و برخی دیگر هم نیاز به تغییرات نیست. بر اساس بررسی های انجام شده در زمینه کرونای انگلیسی شرکت های مطالعات انجام داده که رضایت بخش بوده اما نمی توان گفت که خیالمان راحت باشد، چون در کرونا ویروس هم باید سال به سال یا در دوره های زمانی گوناگونی بتوان این جهش ها را مدیریت کرد.

شانه ساز در پاسخ به سوال دیگر برنا درباره کیت های تشخیصی تقلبی موجود در بازار گفت: افراد باید در زمینه شناسایی تقلب ها از طریق سامانه تی تیک مطلع شوند و در معرض کلاهبرداری قرار نگیرند.

ورود جمعیت هلال احمر به واردات واکسن

رییس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: جمعیت هلال احمر همچون دیگر سازمان ها وارد عمل شده و به واردات واکسن پرداخته اند. مصرف کننده نباید برای تامین واکسن پول پرداخت کند، البته وزارت بهداشت بر اساس اولویت بندی به گروه های حساس واکسن اختصاص می دهند.

او درباره فرآورده های گیاهی برای مهار کرونا گفت: داروهای طبیعی در زمینه کرونا تحت مطالعات بالینی انجام شد.

شانه ساز افزود: همیشه رویکرد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو حمایت از تولید داخل بوده است. قیمت گذاری از طریق وزارت بهداشت باید به نحوی عمل شود تا تولید کننده متضرر نشود و از سوی دیگر به مردم و مصرف کننده و سازمان های بیمه گر اجحاف نشود.

داروی مشابه داخلی نباید مجوز ورود به کشور پیدا کند/شناسایی کالای قاچاق با نداشتن برچسب تی تک

او درباره افزایش قیمت داروها ادامه داد: مولفه های تاثیرگذار در قیمت دارو را نمی توان نادیده گرفته همچنین ارز اختصاص داده شده به ویتامین ها نیمایی است. تمامی مولفه های اقتصادی در قیمت دارو تاثیر دارد. باید واقع بین بود.

شانه ساز بیان کرد: داروی مشابه داخلی نباید مجوز ورود به کشور پیدا کند. بسیاری از اقلام مکمل در سوپرمارکت ها تامین می شود. این در حالی است که مصرف کننده چندین برابر قیمت برای کالای تقلبی پرداخت می کند. مصرف کننده باید کالا را بررسی کند در صورت عدم برچسب تی تک این کالا قاچاق است.

مشکل خاصی در زمینه تامین دارو برای بیماران خاص نداریم

به گفته او فعلا مشکل خاصی در زمینه تامین دارو برای بیماران خاص در کشور وجود ندارد.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به تولید واکسن داخلی بیان کرد: فاز یک و دو تزریق واکسن انجام شده و در فاز سه تعدادی از افراد تحت تزریق قرار گرفته و درصورت بررسی و نتایج مثبت و تایید کمیسیون های تخصصی می تواند برای انبوه جمعیت تزریق شود. اقدام بر اساس مسائل بین المللی انجام می شود.