شهر خبر

پنجره مهر؛

برداشت گل گاوزبان از روستاهای کوهستانی شهرستان مرزی آستارا

برداشت گل گاوزبان از روستاهای کوهستانی شهرستان مرزی آستارا

آستارا- برداشت گیاه دارویی گل گاوزبان از ۷۰ هکتار از اراضی روستاهای بالادست کوهستانی و ییلاقی غرب شهرستان مرزی آستارا آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، برداشت گیاه دارویی گل گاوزبان از ۷۰ هکتار از اراضی روستاهای بالادست کوهستانی و ییلاقی غرب شهرستان مرزی آستارا از جمله حیران، آق مسجد، چملر، سیج و دگیرمانکشی بسته به شرایط آب و هوایی از نیمه اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اوایل خرداد ماه ادامه می‌یابد.

مدیر جهاد کشاورزی آستارا در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آغاز برداشت گیاه دارویی گل گاوزبان در سطح ۷۰ هکتار از اراضی روستاهای شهرستان مرزی آستارا، اظهار کرد: گل گاوزبان، گیاهی خودرو و دارای گونه‌های زیاد است و هر سال تا اوایل خردادماه برداشت و حدود ۴۹ هزار کیلوگرم خشک شده آن به بازار عرضه می‌شود.

ساسان کارجویان، افزود: گل گاو زبان شهرستان آستارا از مرغوب ترین گونه‌های آن است و پیش بینی می‌شود با برداشت و فروش آن، ۹۸ میلیارد ریال برای بهره برداران آن درآمد ایجاد شود.

وی، گفت: این گیاه به دلیل داشتن پتاسیم و کلسیم، تبادلات سلولی را تنظیم می‌کند و مصرف دمنوش آن در طب سنتی برای درمان ناراحتی‌های اعصاب، سفارش شده است و شهرستان مرزی آستارا نیز از کانون‌های تولید آن به شمار می‌رود.

گل گاو زبان در طب سنتی از گذشته‌های دور تاکنون در ایران مصرف فراوان داشته و برگ و گل گاوزبان با طبیعت گرم دارای اثری نشاط آور، مقوی قلب و اعصاب و شاداب کننده چهره است.